barn på begravning?
Var går er "åldersgräns" för att era barn ska få vara med på en begravning?
Var går er "åldersgräns" för att era barn ska få vara med på en begravning?
Har ingen. Det beror på vems begravning det är och hur barnet är. Ett livligt barna skulle jag nog inte med på en begravning utan anknytning för barnet. Men är det typ farmor/mormor exempelvis så kommer barnet med vilket som.
Beror väl mer på barnet än åldern tycker jag. Man vet väl bäst själv hur känsligt ens barn är och hur mycket h*n förstår. Oavsett ålder så får man ju se till att barnet inte stör, om h*n börjar skrika, sjunga högt, springa omkring etc så ska man naturligtvis gå ut/undan med barnet så att man inte stör de sörjande.
Har ingen gräns, beror på vems begravning det är o hur barnen är just då.
När min gammelfarmor begravdes för ett par år sedan ( kommer inte ihåg hur gamla bröderna var då, men runt 5-7 år kanske) så hade mamma köpt tablettaskar till dom, för att de skulle hålla sig lugna, men det var en ganska liten begravning.
Jag skulle definitivt att ta med mitt barn på begravning om någon som stod barnet nära skulle dö. Jag var med när min mormor begravdes fast jag bara var 4 år. Men jag minns begravningen som om det vore igår och det betydde oerhört mycket för mig att få vara med. Det är ett positivt minne fastän situationen var sorglig. Jag hade varit enormt besviken om jag inte hade fått delta. Det är viktigt att få ta farväl, även fast man är liten...
När min dotter var drygt ett år var hon ett glädjeinslag på min pappas begravning. Hans bortgång var väntad och begravningen ganska "lätt".
När hon var 2,5 år så valde vi att hon inte skulle vara med på min svärfars begravning som kom oväntat och var mycket tyngre.
min 4-åring var med på min farmors, gick väldigt bra.
däremot tycker jag det är lite fel att ta med småbarn på begravingar med öppna kistor, känner flera.
Vår lille kille på ett var med på min mormors begravning, det gick fint, vi hade med några majskorkar att distrahera med när han blev less. Det var inte så lång ceremoni heller så det gick ganska bra.
Anledningen till att han fick följa var att de som burkar vara barnvakt var antingen på begravningen eller bortresta. (Det var semestertider.) Sen hade mormor velat att han var med, det var hennes enda barnbarnsbarn.
Självklart ska barn följa med på begravningar!