• ewq

Kolik, vilken ersättning är bäst? Semper eller NaN

Jag har ett kolikbarn som är 5veckor.

Vi har både minifom droppar och sempers magdroppar, det har gett resultat -verkligen-

Men nu skulle jag vilja ge honom något mål med ersättning, så jag kan få ett anderum.

Vi har köpt hem semper ersättning och testade den igår. Vi 4 tiden i morse började magen göra jätte ont på honom. Han tröst åt jätte länge och pruttade som bara den sen.. Kan det ha varit ersättningen?

Är nan bättre att ge eller finns det någon annan erstättningen som rekomenderas till kolik barn?

• Svar på tråden Kolik, vilken ersättning är bäst? Semper eller NaN
  • Essi73

Testa "NAN HA", finns i större mataffärer så som Kvantum och Forum, men om det är kolik så skulle jag rekommendera att köra på mjölkfritt så som Nutramigen som finns på Apoteket. Kan fås på recept efter att BVC/läkare konstaterar kolik och att Nutra'n har avhjälpt.

Lycka till, hoppas det hjälper, vet vilket elände det är..!

• CHARLATAN

Jag har inte provat båda men vår bvc-sköterska sa iaf att nan är bättre för magen.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Essi73

ICA Kvantum, Coop Forum alltså.

• Seldonia

Vet inte just med kolik, så du knaske inte vill ha det här svaret...

När vi var på Neo så gav de NAN till bebisarna eftersom den brukar vara snällare mot magen. På BB på samma sjukhus gav de Semper, men Neo hade alltså valt att ha NAN.
    Jag har hört att man ska vara försiktig med att blanda NAN med för hett vatten eftersom det då kan hända något med ersättningen som gör den mer svårsmält. Har inte märkt av det själv, men har hört av andra att det har varit så.

• Å83

Min dotter är ersättningsbarn. Hon fick semper från hon var 5 dagar, hon hade sedan problem, konstaterades komjölksallergi. Fick då nutramigen och det vände. När hon sedan var 6 månader och vi skulle börja introducera mjölkprodukter köpte jag sempeer av vana. Hon blev otålig och gnälla efter varje måltid, testade då NAN och det var stor skillnad. Har andra kompisar som har liknande erfarenhet.

Lycka till.

• ewq

Tack.

komjölksprotienallergiker var min älsta. Där fick vi Nutramigen på recept, annars hade det kostat en förmögenhet.

Älsta: Fick nässelutslag på hela kroppen när jag testade att ge NAN , det var så man upptäckte allergin.. Hade då ammat i tre månader och gick upp i vikt, kanske inte överdrivet mycket men kurvan gick upp i alla fall trots mycket bajsade.
    När jag enbart ammade honom, var han gasig i magen och bajsade mycket men sov bra. BVC reagerade inte förrens ersättnignen gavs.

Yngsta: Reagerade ej med utslag vid ersättning, däremot väldigt vattning gul avföring sen en vecka tillbaka. När vi gav ersättningen igår så blev avföringen klumpig i morse.. Vikten är det ingen fel på, den ökar oroligt mycket. 1 kg på två veckor och sedan 600gram på 3-4 dagar.

BVC tror att vikten ökar så mkt för att han äter och tröst äter som mycket..

Men hur ska egentligen avföringen var, Vattning, Klumig eller Krämig?

Vilken NAN ska man ge 1 eller 2 vilken är HA?
    Esättninge är tänkt att ges 1-2 ggr vid behov, vill fortsätta amma..

• MammaEmZ88

Jag har använt NAN på båda mina. Det är både billigare och mildare än semper

• ewq
    MammaEmZ88 skrev 2009-09-02 12:39:39 följande:
    Jag har använt NAN på båda mina. Det är både billigare och mildare än semper
    Här var det tvärttom, semper var billigare än NAN.

Varför jag just tog semper var för att vällingen kommer sen, tänkte då att bättre och köra med ett märke från början. Vet hur den älsta reagerade på när man byte märke
  • Essi73

"NAN HA" är ett NAN för sig så att säga.
    Det finns NAN1, NAN2, NAN3 och så finns det NAN HA (Hypoallregic).

Under fliken "Spädbarnskolik" finns info om avföring, mat etc när det kommer till just kolik + annan bra info.

www.aqpunktur.se/

(Det finns gröt på Nestle'n också, vilken ju tillverkar NAN ifall du vill fortsätta på samma "märke" så att säga )

• ewq
    Essi73 skrev 2009-09-02 13:01:43 följande:
    "NAN HA" är ett NAN för sig så att säga.Det finns NAN1, NAN2, NAN3 och så finns det NAN HA (Hypoallregic).Under fliken "Spädbarnskolik" finns info om avföring, mat etc när det kommer till just kolik + annan bra info.www.aqpunktur.se/(Det finns gröt på Nestle'n också, vilken ju tillverkar NAN ifall du vill fortsätta på samma "märke" så att säga )
    Tack.

Där ser man. Allt detta är så nytt för mig, hade enbart nutramigen innan och blandade ihop pulvret till det man ville..
  • ewq

hittade detta
    Vissa ersättningar är surgjorda (Semper Lemolac) och rekommenderas av tillverkaren till barn med "besvärliga" magar. Den vetenskapliga grunden för detta är dock oklar.
    En annan speciell ersättning som kan ges från födelsen är NAN H.A.1 där proteinerna är delvis sönderdelade (hydrolyserade) och där man också tillsatt probiotika, det vill säga "snälla" bakterier, Bifidobakterium lactis. Den anges förebygga spädbarnseksem och vara bra mot "besvärliga magar"

vilken är att rekomendera Semper Lemolac eller NAN H.A.1?

Kan man ta NAN H.A1 tillsammans med semperdroppar?

• Essi73

Du kan ha Semperdropparna till alla ersättningssorter. Semperdropparna är probiotika, dvs. vänliga magbakterier så att säga.

Vilket som är bäst av Semper Lemolac eller NAN HA vet jag inte, jag tror att där liksom vilket som är bäst för bebis av "vanliga" Semper eller NAN, är att prova sig fram.

• ewq

Pövade NAN 1 igår. = en jobbig natt.
    Vaknat mycket och knappt velat äta från mig.
    Kan det ha varit NAN:en eller att ja kanske ätit lök? usch va jobbigt detta är

NAN 1 Ha kanske är bättre eller denna andra Semper Lemolac

• Sjuan

En till här med ersättningsproblematik. Har en 2- veckors som får ersättning på kvällen och en gång på natten, ammar resten av tiden. Han blir inte mätt av bara bröstmjölken utan bara skriker, blir lugnare och somnar då han fått ersättningen. Har gett honom Babysemp 1. Sista nätterna har han dock varit vaken en eller flera timmar och bökar, gnäller, tar i och fiser. Känner mig lite rådvill. Gå tillbaka till att bara amma? Byta ersättning? Testa några droppar? Känns som byta ersättning kanske är första att testa?

• Mumin75

Min näst minsta hade vissa magproblem när hon var liten, för henne funkade Lemolac bäst och det fick hon så länge hon gick på ersättning (vet inte om Nan Ha fanns då men vi provad aldrig den iaf). Hon fick även minifom. Hennes magproblem var inte så hemskt farliga, men dom gav iaf med sig helt när hon fick den maten och dropparna.

Min yngsta hade värre magproblem, höll i de första 3 månaderna och där funkade Nan Ha bäst... hon hade fortfarande lite ont men det blev betydligt bättre av den maten, lemolac funkade inte alls på henne. Vi provade även mjölkfritt eftersom vi misstänkte allergi men så var inte fallet... så vi gav Nan Ha tills magproblemen gav med sig helt (runt 3 månader) och då gick vi över till vanliga Nan 1 och bytte sedan till 2.an. Sempers magdroppar funkade inte på henne. Minifom gav lite effekt så det fick hon också.

Svar på tråden Kolik, vilken ersättning är bäst? Semper eller NaN