• Snuttjulla

Hjälp! Höns, ris och currysås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-02 14:12
    Oj, blev lite fel, men hur gör jag? nån som har nåt bra recept? På höns/kyckling i buljong? sist jag försökte blev det liksom grådaskigt...

• Svar på tråden Hjälp! Höns, ris och currysås
  • Hallonmun

ja det är en farlig kombination

• mosterYster

Koka kyckligen 1 h 30 min, hönset 2 timmar i saltat vatten (1 tsk salt per liter vatten). Ta upp och låt svalna, rensa från ben och stycka upp i bitar. Spara kokvattnet. Alternativt kokar du kyckligfiléer ca 10-20 minuter beroende på storlek.

Fräs curry i 2 msk smör, strö över 2 msk mjöl och rör om ordentligt med visp. Späd med 3 dl av kokvattnet från kycklingen/hönset. Småkoka på låg värme under omrörning ca 5 min. Mer vatten om det känns för tjockt. Lägg i kyckling/höns och låt det bli varmt.

Ris vet du hur man kokar hoppas jag?

• Snuttjulla
    mosterYster skrev 2009-09-02 14:53:30 följande:
    Koka kyckligen 1 h 30 min, hönset 2 timmar i saltat vatten (1 tsk salt per liter vatten). Ta upp och låt svalna, rensa från ben och stycka upp i bitar. Spara kokvattnet. Ris vet du hur man kokar hoppas jag?
    Du har provat detta? kycklingen blir inte grådaskig då? smakar bra?
    Ris vet jag hur jag kokar, ja...
  • mosterYster
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 15:18:56 följande:
    Du har provat detta? kycklingen blir inte grådaskig då? smakar bra? Ris vet jag hur jag kokar, ja...
    Men alltså, hur menar du med "grådaskig"? Curryn sätter ju färg på såsen? Vill du ha den gulare? Några tips:
    - red av med äggula + grädde, ta då halva mängden vetemjöl. Detta görs på slutet, såsen skär sig om den kokar efter det att äggulan tillsatts.
    - byt ut hälften av kokspadet mot grädde i valfri fetthalt
    - tillsätt lite gurkmeja

Då blir det INTE grådaskigt, lovar!
  • Snuttjulla

neeej, jag menar jag kokar ju kycklingen i buljong, och sen, har jag såsen vid sidan om. Alla i familjen vill inte ha sås.
    Menar lite som det där man fick i skolan...

• Danitra
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 15:29:08 följande:
    neeej, jag menar jag kokar ju kycklingen i buljong, och sen, har jag såsen vid sidan om. Alla i familjen vill inte ha sås. Menar lite som det där man fick i skolan...
    Kokt kyckling blir grådaskig - det är därför man nästan alltid blandar ihop det till en gryta.
  • mosterYster
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 15:29:08 följande:
    neeej, jag menar jag kokar ju kycklingen i buljong, och sen, har jag såsen vid sidan om. Alla i familjen vill inte ha sås. Menar lite som det där man fick i skolan...
    Du menar så.

Då kan man halvera och lägga kycklingen i en blandning av salt och socker i kyl över natten innan kokningen. Då får man rimmad kyckling, extremt saftigt och gott. Och mindre grått. Då behöver du heller inget salt i kokvattnet.
Svar på tråden Hjälp! Höns, ris och currysås