• PMD

Bipolär sjukdom och skaffa barn

Ja som rubriken säger..
    Ni som är bipolära oavsett vilken typ, hur gick det med graviditeten och medicineringen?
    Jag har fått diagnosen Bipolär ospec. och fick rådet att inte skaffa barn pga medicin och att jag riskerar att bli manisk under graviditeten och får en riktig förlossningsdepresion. Det var som en spark i magen för vi försöker nämligen bli gravida. Nu sitter man där och överväger hur man ska göra. Vi vill så gärna skaffa oss ett hjärtebarn och min högsta önskan är att bilda en familj med min stora kärlek..

• Svar på tråden Bipolär sjukdom och skaffa barn
  • PMD

*PUFF* Är det ingen som är bipolär typ 2 eller så som har vart gravid???

• k a t t a

Oj... jag vill också ha barn i framtiden, och är bipolär. Det är ingen som sagt något om detta till mig. Men det kanske är för att det inte r aktuellt i mitt fall just nu. Kan du inte få gå i terapi av något slag under graviditeten istället för att medicinera? Vilken medicinering har du?

• Danitra

Det bästa som jag har gjort för att förbättra min sjukdomsbild var att skaffa barn. Men jag var omedicinerad under graviditeten (eftersom jag ännu inte fått min diagnos) men även om jag började med mediciner igen så kunde jag rätt snart sluta igen.

• fidili

Jag var också omedicinerad under grav. Medicinerna är för starka.
    Har en bebis på 4 mån. Graviditeten var hemsk, mitt humör var botten,,,varannan dag slängde jag ut sambon och han kläder på backen, låste ute honom så han fick sova i bilen etc.
    Efter att Adam kom har det blivit lite bättre,,,men jag tar fortfarande inga mediciner för jag vill amma ett tag till. Min sambo är väldigt allergisk så för att förbygga det..så.
    Jag ville skaffa barn i detta förhållande och då tycker inte jag att min sjukdom ska hindra det, Det är snarare så att mina depperioder är bättre för jag "tvingar mig" att inte må dåligt, jag måste ju ta hand om ett barn.

Mitt råd: Skaffa barn!!

• PMD
    katta4 skrev 2009-09-03 11:17:18 följande:
    Oj... jag vill också ha barn i framtiden, och är bipolär. Det är ingen som sagt något om detta till mig. Men det kanske är för att det inte r aktuellt i mitt fall just nu. Kan du inte få gå i terapi av något slag under graviditeten istället för att medicinera? Vilken medicinering har du?
    Än så länge tar jag bara Zyprexa 5 mg och vid behob Atarax 25-50 mg. Jag kommer få mer mediciner.. Just nu blir det en medicin i taget men enligt läkaren så kommer jag även äta Ergenyl om nån månad..
    Jag går redan hos en psykolog och ska fortsätta med det en tid framöver..
    Vi vill ha barn men det blev ett tvivlande där ett tag pga läkarens ord.
  • Annajohnsson

Jag har fått diagnosen bipolär sjukdom och blivit insatt på lamotrigin.
    Nu är det så att vi vill ha barn och jag kollade med min läkare som inte
    alls blev överförtjust. Men vi bestämde oss att ändå för att göra det.
    Bara för att någon satt en diagnos på mig så måste väl jag få skaffa barn!?
    Jag har trappat ut min medicin och tror faktiskt att jag är gravid nu:)

De första veckorna va enkla och jag försökte intala mig att jag mår super.
    Men nu de två, tre sista veckorna så har jag kännt av ångesten och deppigheten
    desto värre.
    Hoppas bara det inte blir mycket värre.

Eftersom den här medicinen är ganska ny för mig så känner jag att om jag har överlevt alla år utan den så klarar jag nog ett extra år innan jag börjar igen.

Jag vill ju så gärna vara mamma!

Jag tror oxå att om man vet att medicinen ligger och väntar och att det finns ett litet ljus så klarar man av det. Man måste bara bestämma sig för att kara det!

• BosseJ
    PMD skrev 2009-09-02 14:15:17 följande:
    Ja som rubriken säger.. Ni som är bipolära oavsett vilken typ, hur gick det med graviditeten och medicineringen? Jag har fått diagnosen Bipolär ospec. och fick rådet att inte skaffa barn pga medicin och att jag riskerar att bli manisk under graviditeten och får en riktig förlossningsdepresion. Det var som en spark i magen för vi försöker nämligen bli gravida. Nu sitter man där och överväger hur man ska göra. Vi vill så gärna skaffa oss ett hjärtebarn och min högsta önskan är att bilda en familj med min stora kärlek..
    Gå gärna in på www.bipolarna.se
    Där har du all tänkbar information om Bipolär Sjukdom. Plus ett community i Facebook-stil av, för, med bipolära. (inkl. forum och chatt)

Välkommen!
    /Bosse
  • ominte

En gammal tråd men jag undrar om ni som är kvar på forumet skffade barn och hur det gick?

Jag har ett barn och fick diagnosen när hon var 4. Kämpar nu med olika medicinkombinationer men har inte riktigt hittat rätt. Är svårbehandlad pga att jag ständigt lever i ett mixat tillstånd.
    Har funderingar på en 2:a men väger fram och tillbaka hur det skulle vara. hade en jobbig tid med min dotter då hon aldrig sov de första 2-3 åren vilket framkallade maniska drag hos mig. Är så rädd att det ska ske igen ifall vi får fler barn..

• PMD
    ominte skrev 2012-09-19 14:21:19 följande:
    En gammal tråd men jag undrar om ni som är kvar på forumet skffade barn och hur det gick?

Jag har ett barn och fick diagnosen när hon var 4. Kämpar nu med olika medicinkombinationer men har inte riktigt hittat rätt. Är svårbehandlad pga att jag ständigt lever i ett mixat tillstånd.
    Har funderingar på en 2:a men väger fram och tillbaka hur det skulle vara. hade en jobbig tid med min dotter då hon aldrig sov de första 2-3 åren vilket framkallade maniska drag hos mig. Är så rädd att det ska ske igen ifall vi får fler barn..

Vi har inte skaffat barn än.. Ville vänta tills jag blev mer stabil. Äter cipralex och zyprexa nu och mår relativt bra. Det bli alltid sämre vintetid för mig.  Vi funderar igen på att skaffa barn. Är nyförlovade och lusten att skaffa barn har kommit tillbaka.  Väntar på ett samtal från psyk ang skaffa barn och min medicin.
  • Att skaffa barn

Har aldrig ens hört talas om att läkaren avråder bipolära att skaffa barn! När jag fick min diagnos var min största oro för framtiden om jag kommer klara av att bli mamma. Min läkare sa tvärtom att detta är inget som kommer hindra mig för att bli mamma en vacker dag. Det finns så mycket hjälp och stöd idag för vi som har denna diagnos. Vill du skaffa barn ska du absolut göra det. Ni är ju två om detta och han bör ju vara införstådd i situationen och han kommer stötta och hjälpa!

Svar på tråden Bipolär sjukdom och skaffa barn