• hejentjej

Tänkte tvätta/torktumla duntäcken,frågor!

Jag tänkte tvätta innertäckena och kuddarna som alla är av dun.

Hur ofta brukar ni tvätta dem?
    bör man ha sköljmedel eller ej??

60 grader eller?

tar ni förtvätt när ni tvättar innertäcken?
    (har aldrig förtvätt på kläder mm, men dem tvättar man ju dagligen och dem är ju inte så smutsiga)

Hur ska man göra för att få bäst resultat?

har hört om tennisbollar??

men inte i tvättmaskinen väll?

är det i torktumlaren man ska ha det?

är det verkligen bra?

har egen torktumlare hemma vill ju inte förstöra den!
    (har ni egna torktumlare hemma? är det vanligt?)

• Svar på tråden Tänkte tvätta/torktumla duntäcken,frågor!
  • Tecken

Tennisbollarna ska du ha i torktumlaren, för att fördela dunet. Ja, jag hade förtvättat täckena, eftersom det är så sällan de tvättas (alltså sällan i jämförelse med t ex kläder som tvättas efter varje användning).

Vad står det på tvättrådet? Står det 60 grader? Då är det 60 grader som gäller, annars inte.

• hejentjej

tack

får leta efter tvättrådet, hoppas det finns på täcket och inte på nån tillhörande slängd lapp

annars med sköljmedel till duntäcken? är det att rekommendera?

ok, då är tennisbollar bara till torktumlaren? inte tvättmaskinen?

hur många ska man ha?

den förstörs inte då va? torktumlaren?

• Tecken

Jag har då aldrig varit med om en förstörd tormtumlare pga tennisbollar. Jag brukar ta 3st (av praktiska skäl: äger bara 3st tennisbollar...).

Du gör som du vill med sköjlmedel, precis som med all annan tvätt.

• hejentjej

: ) tack, jag äger också bara 3 (aldrig använda)

tänkte bara om det fanns några särskilda rekomendationer ang saker som innehåller dun som någon känner till

och hur de flesta brukar göra?

• Tecken

Jag har Googlat lite nu, verkar som att de flesta duntillverkare anser att man inte ska använda sköljmedel (men det står inte varför).

• hejentjej

åh, va snällt tack

är det någon som vet hur man ska ställa in torktumlaren vid torktumling av täcken?

(använder den nästan aldrig)

står normal, torrt, stryk torrt, låg etc

har ingen koll alls!

• Knox

[citat]Täcken och kuddar av dun behöver skakas och vädras regelbundet, gärna varje dag. Lägg helst inte på något överkast. Lufta sängen istället, så minimerar du mängden kvalster.
    Dunmaterial varken behöver eller bör tvättas i onödan. Måste du tvätta, se till att all fukt försvinner. Centrifugera efter tvätt, torktumla gärna. Ofta är duntäcken för stora för torktumlare. Det går lika bra att hänga dem på tork utomhus, men skaka då och då så att dunet fördelas jämnt. Luktar det våt fjäder är det inte ordentligt torrt.
    Man kan inte laga ett täcke som gått sönder. Tyget är mycket fint vävt, eftersom de små dunen inte får komma ut samtidigt som täcket måste kunna andas.[/citat]

• hejentjej

knox, ok, tack, vart kommer den texten ifrån?

bör inte tvättas i onödan?

men någon gång per år bör man väll minst tvätta?
    eller ?

Svar på tråden Tänkte tvätta/torktumla duntäcken,frågor!