• LAV0LINA

jag blir så ledsen... Vad krävs för att jobba inom äldrevården idag?

Vilken utbildning krävs för att jobba inom äldrevården?
    Ska man vara undersköterska eller hur funkar det?

Sambons mormor bor på ett äldreboende. Hon hade larmat personalen igårkväll kl 21 eftersom det drog så kallt hos henne och ville dom skulle kolla så inte nått fönster eller balkongdörren var öppen. Hon brukar ofta ha balkongdörren öppen och det kan ju lätt hända att hon glömt stänga den (hon är i princip helt blind och har inte så bra möjlighet att bara stiga upp ur sängen och kolla det själv).
    Personalen svarade bara "kryp längre under täcket då".
    Inget mer.
    Svärmor åkte dit för att kolla till henne.

Vilken utbildning krävs egentligen för att jobba inom äldreomsorgen? Blir man såhär som personal när man jobbat ett tag?
    Jag förstår att det är besparingar och personalen går på knäna, men det gör mig så ledsen.
    Just nu är jag föräldraledig och har inget jobb att gå tillbaka till då min föräldraledighet är över. Funderar på att söka inom äldreomsorgen, men inte om det gör att man blir sur och irriterad på de gamla och sen vete tusan om man måste utbilda sig först? Jag har bara en barnskötarutbildning i grunden, inget mer...

• Svar på tråden jag blir så ledsen... Vad krävs för att jobba inom äldrevården idag?
  • dumdummast

För att få fast jobb inom äldrevården krävs att man är undersköterska oftast. Men att få vikariera behöver du inte vara uska. Men erfarenhet skadar inte då.
    Men är inte helt omöjligt att få springvikariera utan utbildning. Men är ju självklart en fördel att vara uska.
    Jag jobbar själv som undersköterska på ett äldreboende, nej jag har då inte blivit så. Men självklart finns det människor inom detta yrke (som i alla andra yrken) som borde ha slutat för länge sen för att dom är så less och har jobbat hela livet.
    Men jag tycker inte att man ska bli så då har det gått för långt. Vi är där för att ta hand om de äldre inte håna dom.

• Knox

Har för mig att de vill att de ska vara lägst USK, men att de tar in de som är intresserade.

Ja det är många som man har hört talas om inom äldrevården som antagligen inte skulle jobba med det, ofta har man hört att de är de som har varit på arbetsplatsen längst som är värst...
    Finns ju självklart undantag!

• dumdummast

Jo för fast anstälning. Men under t.ex. Sommrarna när det behövs vikarier tar det in i stort sett vem som helst. Då behövs ingen utbildning.

• dirpower

Inom äldrevården räcker det med att man har kontakter för att komma in. Ingen utbildning krävs utan det är chefen som avgör ifall man kan passa. Eftersom att så många vantrivs som vårdbiträden så måste väl chefen accpetera alla arbetsansökningar för att få personalen att räcka till.

• Airlee

När jag blev arbetslös en gång så tjatade arbetsförmedlingen in mig på att testa omvårdnadsutbildningen till uska och det var ett gigantiskt skämt, något av det mest bisarra jag har upplevt. En lågkvalitativ låtsasutbildning för människor med alla möjliga sociala och psykiska problem som knappt var kapabla att ta hand om sig själva - och dessa människor är nu ute i äldreomsorgen och tar hand om våra gamla. Tanken skrämmer vettet ur mig.

• jaghopparhögt
    Airlee skrev 2009-09-02 16:05:01 följande:
    När jag blev arbetslös en gång så tjatade arbetsförmedlingen in mig på att testa omvårdnadsutbildningen till uska och det var ett gigantiskt skämt, något av det mest bisarra jag har upplevt. En lågkvalitativ låtsasutbildning för människor med alla möjliga sociala och psykiska problem som knappt var kapabla att ta hand om sig själva - och dessa människor är nu ute i äldreomsorgen och tar hand om våra gamla. Tanken skrämmer vettet ur mig.
    Är väl lite omvårdnadsutbildningen i ett nötskal.
  • Airlee
    jaghopparhögt skrev 2009-09-02 16:06:23 följande:
    Jo, det är väl så... alltid tråkigt att få sina mest negativa fördomar bekräftade. :-/
  • dirpower
    jaghopparhögt skrev 2009-09-02 16:06:23 följande:
    Bättre att chefen tar in folk med ambitioner när det handlar om vård om människor.
  • Airlee

Om jag fick bestämma så skulle det krävas en seriös högskoleutbildning för att få arbeta med gamla, lönerna skulle pumpas upp rejält och alla som inte höll måttet skulle få gå med omedelbar verkan.

• dumdummast

Jag gick omvårnadsprogrammet och ja det gick några där som jag tänkte ska dom verkligen at hand om dom gamla, men dom hoppade av ganska fort. Det är inte vem som helst som klarar av detta yrke utan du för det kan vara riktigt jobbigt fysiskt och psykiskt.
    Men det ses alltidd ner på undersköterskyrket så man börjar bli van

Svar på tråden jag blir så ledsen... Vad krävs för att jobba inom äldrevården idag?