• LoveMyFamily

Lära en kanin att bli rumsren?

Hej!
    Jag har hört och läst om folk som fått sin kanin rumsren.
    Hur i sjutton gör man det, våran kanin kissar och bajsar överallt i buren. Lite jobbigt att behöva rensa flera ggr/dag!!
    Han har ju en "toalåda" i buren som han använder men det är mycket mer utanför...

Tacksam för svar

• Svar på tråden Lära en kanin att bli rumsren?
  • Torsten76

Krävs lite tålamod.
    Försök plocka bort allt som är utanför "toan" så fort du kan, du kan ev lägga i det i "toan". Sen får "toan" inte bli för full, då går de också någon annan stans. Ställ toan där kaninen bajsar som mest och flytta den gradvis sen dit du vill ha den.

Lycka till

• Mymla X

Vi gjorde som Torsten beskriver men vi hade även som rutin att sätta kaninen i toalådan innan vi släppte ut den (den får gå fritt på balkongen när vi är hemma). Efter ett tag fattade hon. Visst händer det olyckor, men hon kissar aldrig någon annan stans än i lådan.

• Ms Leia

När ni säger toalåda vad menar ni då?

Verkar vanligt att kaniner är renliga och använder ett hörn av buren, och då skulle man ju gärna ha något där som avgränsar det från resten av buren, något med kanter...

• Torsten76

Jag hade en kattlåda till mina kaniner, men det beror ju på hur stor bur man har!
    En plastlåda med lagom höga kanter...

• Ms Leia

Okej, med kattlåda tänker jag ju en sån som dom går in i, men ni menar förstårs mer en balja då?

Svar på tråden Lära en kanin att bli rumsren?