• Mi 68

orolig pappa

Hej..

Första gången som jag är inne här.Hoppas att detta kan ge något eftersom jag är väldigt orolig för min 16 åriga dotter.Hon är skoltrött o bokstavligen vägrar att gå i skolan.När man frågar henne vad det är så får man svaret (Jag vet inte!) hela tiden.Vi hade lite problem i våras när hon skulle välja eftersom hon inte visste vad hon skulle söka.Hon hade många alternativ eftersom jag bor på annan ort o hon kunde välja även skola här.Hon valde tilllsist en utbildning men när skolan började så gick hon inte dit.Nu ligger hon hemma o gör inget hela dagarna.Hjälp !!! vad ska jag göra????

• Svar på tråden orolig pappa
  • gaffsan

Min dotter blev så som din,riktigt deppad och inaktiv.
    Jag såg att det inte stämde och frågade om hon ville byta linje. Joo då ,men nu har jag ju valt , jag skäms ,sa hon då .
    Hon hade helt enkelt valt fel linje. Hon hoppade av, jobbade med att städa ett halvt år och sökte in på en yrkesinriktad linje.
    Då tyckte hon det var kul med skolan igen .
    Du kan väl fråga om detta vore något för henne.
    Tonåringar som mår dåligt ,vet inte alltid varför de mår dåligt.

• Busfröet

Hur är det med kompisar? Har några av hennes kompisar valt samma utbildning? Eller har hon hunnit få nya? Är det nån lärare som inte känns bra?

Jag förstår hur det känns att hela tiden få ett "jag vet inte" som svar. Det får vi med. Men man känner/märker ju att det är nåt. Jättesvårt.

Tänker också på att hon kanske ångar sig. Hon kanske valde fel...

• Lääääängtar

Jag har själv varit där, det var bara 2 år sedan.
    Jag gick inte i skolan från 7an tills jag började på IV när jag var 16.
    IV har gett mig mer än alla skolår tillsammans.
    Hon kan söka gymnsasie senare, det har ju jag gjort, det är ju inte bra att hon bara sitter hemma, men ibland kan man behöva ta en paus från livet faktiskt.
    Det kommer inte ta lång tid innan hon blir uttråkad av att sitta hemma heller!
    Det ordnar sig

• Mamma89

har sj varit i den sitsen.. din dotters.. va fruktansvärt skoltrött när jag började gymnaiet.. visste inte va som va felet bara att jag inte ville dit.. hade massa kompisar o bra lärare men ändå va de fel..
    efter knappt första terminen hade jag varit borta 98% så jag hoppade av.. va hemma o gjorde ingenting i 3 veckor sen sökte vikariat på olika förskolor i kommunen.. nu några år senare har jag tagit upp studierna igen på komvux.. o allt går mkt bättre..
    har egentligen inte så mkt råd o ge mer än att prata o framförallt lyssna på din dotter..

Svar på tråden orolig pappa