• Anonym

Någon som gjort endoskopi?

Nu har jag äntligen fått remiss till Täby närsjukhus för att göra en endoskopi men är otroligt nervös! Är det någon som har gjort en som kan berätta för mig hur det var? Gör det ont? Tar det lång tid? Är det fler än en person med i rummet? Hur känns det efteråt? All information tas tacksamt emot :)

• Svar på tråden Någon som gjort endoskopi?
  • Anonym (ssk)

Endoskopi är väl ett samlingsnamn för flera olika undersökningar när man tittar med kamera. Man kan göra t ex Gastroskopi och titta i magsäcken eller coloskopi när man tittar på tarmen. Vet du vad det är för undersökning du ska göra?

• Anonym

Anonym (ssk) skrev 2009-09-03 10:52:47 följande:

Endoskopi är väl ett samlingsnamn för flera olika undersökningar när man tittar med kamera. Man kan göra t ex Gastroskopi och titta i magsäcken eller coloskopi när man tittar på tarmen. Vet du vad det är för undersökning du ska göra?
    Jaha trodde koloskopi var namnet för när man kollade upp i tarmen, genom rumpan alltså :) Ska göra en gastropi senare, svlja kamera vill säga!
  • Anonym

har gjort båda. Svälja kameran klarade jag inte så jag fick lugnande och sedan....fullständig blockaut, dvs jag kommer inte ihåg något. Vaknade 2 timmar senare och mådde kanon. Tydligen var jag vaken och pekade intresserat på skärmen...ha ha men det kommer inte jag ihåg. Koloskopi ... kommer inte ihåg hur många i rummer, kanske 2. Det gjorde bara ont ibland. Vill inte skrämma dig men det var AJ men jag hade en ovanligt slingrig tarm och då var det svårare för kameran att komma fram.

• mammamys06

Det värsta med koloskopin är inte själva undersökningen i sig, då får man så mycket lugnande och bedövning utan för mig var det själva laxeringen innan, alltså dricka tarmrengöringen som är den största utmaningen och det värsta. Klarar jag den biten så känns det som en otrolig seger att "bara" ha själva undersökningen kvar....Men visst är den inte rolig, den är obehaglig men man biter ihop. Jag har också väldigt slingrig tarm och jag har dessutom opererat bort en bit av tjocktarmen så det är lite jobbigt att gå in i den delen men det går.

Gastro var jobbig, jag fick bedövning i svalget, det känns jobbigt att man sväller upp i svalget och jag minns inte heller mer än att någon sade svälj till mig och sedan tuppade jag nog av, antar att jag fick lugnande då också. Och så var det klart.

Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • Anonym

Fy va nervös jag blir nu! Har hört om det där med laxeringen, att man dricker massa vätska före så att man rensar tarmen. Fler som sagt att det är jobbigt! Hur mycker är det man dricker? Vad får man för bedövning när de ska upp i tarmen och kolla? Är det någon spruta?

• mammamys06
    Anonym skrev 2009-09-03 21:31:38 följande:
    Fy va nervös jag blir nu! Har hört om det där med laxeringen, att man dricker massa vätska före så att man rensar tarmen. Fler som sagt att det är jobbigt! Hur mycker är det man dricker? Vad får man för bedövning när de ska upp i tarmen och kolla? Är det någon spruta?
    Det beror lite på vad det är....du kan läsa mer här: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m46581102.html

Jag vill alltid ha Phosphoral lösning, det är en liten flaska man ska spä ut i ett stort glas vatten och dricka vid två tillfällen, den är inte tjock i konsistensen men smakar väldigt salt. Jag mår skitilla av den men den andra vätskan är på typ 4 liter och det låter horribelt tycker jag.

Man ska dessutom svälta dagen innan och samma dag man ska göra undersökningen och bara dricka klar dryck.  Man får lugnande i nål i handen och de bedövar med ett bedövningsmedel i ändtarmen och en bit upp.
  • Anonym
    mammamys06 skrev 2009-09-03 21:42:32 följande:
    Det beror lite på vad det är....du kan läsa mer här: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m46581102.htmlJag vill alltid ha Phosphoral lösning, det är en liten flaska man ska spä ut i ett stort glas vatten och dricka vid två tillfällen, den är inte tjock i konsistensen men smakar väldigt salt. Jag mår skitilla av den men den andra vätskan är på typ 4 liter och det låter horribelt tycker jag. Man ska dessutom svälta dagen innan och samma dag man ska göra undersökningen och bara dricka klar dryck.  Man får lugnande i nål i handen och de bedövar med ett bedövningsmedel i ändtarmen och en bit upp.
    Får man alltså välja själv vilken av vätskorna man vill ta?
    Läste på en sida nu att de sprutade upp luft så man kunde känna sig uppblåst efteråt. Gjorde en titthålsoperation för endometrios i sommras där de blåste upp luft, de var ett helvete efteråt! Hoppas inte det blir lika...
  • mammamys06
    Anonym skrev 2009-09-03 22:24:02 följande:
    Får man alltså välja själv vilken av vätskorna man vill ta?Läste på en sida nu att de sprutade upp luft så man kunde känna sig uppblåst efteråt. Gjorde en titthålsoperation för endometrios i sommras där de blåste upp luft, de var ett helvete efteråt! Hoppas inte det blir lika...
    Ja, det blåser upp magen rejält men jag tycker inte det är jobbigt efteråt utan luften går liksom ut inom en kvart efteråt. Det obehagliga är ju själva uppblåsandet.

Jag vet inte hur det är runt om i landet men jag begär alltid att få Phosphoral och får det.
  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket

En sån där undersökning är en av mina värsta fobier, på sistone så har jag dock tvingats ställas inför flera andra fobier och nu har jag fått svåra problem med magen så det lär väl sluta med även en kamera upp i röver
    Sitter och funderar på undersökningar och får syn på denna tråd och undrar, vet nån om man kan bli sövd under undersökningen?

• mammamys06
    HonSomHarDetLångaStörigaNicket skrev 2009-09-04 10:21:57 följande:
    En sån där undersökning är en av mina värsta fobier, på sistone så har jag dock tvingats ställas inför flera andra fobier och nu har jag fått svåra problem med magen så det lär väl sluta med även en kamera upp i röver Sitter och funderar på undersökningar och får syn på denna tråd och undrar, vet nån om man kan bli sövd under undersökningen?
    Nej, jag har frågat detta men tarmen måste vara "vaken" och det är den inte om man sövs.
  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket
    mammamys06 skrev 2009-09-04 10:48:07 följande:
    Nej, jag har frågat detta men tarmen måste vara "vaken" och det är den inte om man sövs.
    Fan! Anade något sånt.
  • Anonym
    mammamys06 skrev 2009-09-04 10:48:07 följande:
    Okej, har också funderat över det! Men då vet jag varför man måste vara vaken. hur känns det efteråt? Har man ont? Kan man åka kommunalt hem eller är det bättre att åka bil? Jag tänker på hur magen är efteråt, är man fortfarnade "laxerande" så man behöver kunna ha snab tillgång till toalett? Får man duscha av sig efteråt på sjukhuset? Man känner sig väl ganska äcklig när de har varit där uppe och kladdat? Antar att de använder nå glidmedel eller dylikt. Fy va nervös jag! Vad har man förresten på sig? Är de så att man har sina vanliga kläder som på en gynundersökning eller får man nån form av rock eller pappersskynke över sig?
  • mammamys06
    Anonym skrev 2009-09-05 09:38:32 följande:
    Okej, har också funderat över det! Men då vet jag varför man måste vara vaken. hur känns det efteråt? Har man ont? Kan man åka kommunalt hem eller är det bättre att åka bil? Jag tänker på hur magen är efteråt, är man fortfarnade "laxerande" så man behöver kunna ha snab tillgång till toalett? Får man duscha av sig efteråt på sjukhuset? Man känner sig väl ganska äcklig när de har varit där uppe och kladdat? Antar att de använder nå glidmedel eller dylikt. Fy va nervös jag! Vad har man förresten på sig? Är de så att man har sina vanliga kläder som på en gynundersökning eller får man nån form av rock eller pappersskynke över sig?
    Nej, man har inte ont, ok, lite torr är man kanske i ändtarmen men man behöver inte ha toalett. Luften går ur en direkt efter, visst är man lite uppblåst men inga större problem. Man ska ligga kvar en stund efter undersökningen pga allt lugnande man fått. Jag vill alltid ha någon som hämtar mig eftersom man har svält så länge och man är svag och jättehungrig efteråt. Men ont har jag aldrig haft efteråt. Nej, glidmedel behöver de inte ha, för du har ju bedövning och i tarmen är det inget sådant behov, alltså de är ju inne långt upp i magen med slangar och grejor, de har smörjt in stjärthålet med någon form av glidmedel möjligtvis men inte mer än så. Man har ingen känsel i tarmarna det gör inte ont, det är bara fruktansvärt obehaglig undersökning. Men de är generösa med lugnandet. Jag brukar bara ligga och försöka sova under undersökningen och bita ihop. En sköterska sitter vid huvudänden och jag kräver att hon ska hålla mig i handen hela undersökningen. Jag gråter ibland och säger, aj, aj, aj fast det egentligen inte gör ont men det är obehagligt. Jag förstår att du är nervös men det finns värre saker och se det som något bra att du kan göra den här undersökningen. Om jag inte sökt för detta och fått veta att jag hade magen full av tumörer hade jag dött i cancer innan 40 års ålder. Jag är enormt tacksam och biter ihop. När det är över så är det över. Skönt
  • Anonym
    mammamys06 skrev 2009-09-05 14:35:48 följande:
    Nej, man har inte ont, ok, lite torr är man kanske i ändtarmen men man behöver inte ha toalett. Luften går ur en direkt efter, visst är man lite uppblåst men inga större problem. Man ska ligga kvar en stund efter undersökningen pga allt lugnande man fått. Jag vill alltid ha någon som hämtar mig eftersom man har svält så länge och man är svag och jättehungrig efteråt. Men ont har jag aldrig haft efteråt. Nej, glidmedel behöver de inte ha, för du har ju bedövning och i tarmen är det inget sådant behov, alltså de är ju inne långt upp i magen med slangar och grejor, de har smörjt in stjärthålet med någon form av glidmedel möjligtvis men inte mer än så. Man har ingen känsel i tarmarna det gör inte ont, det är bara fruktansvärt obehaglig undersökning. Men de är generösa med lugnandet. Jag brukar bara ligga och försöka sova under undersökningen och bita ihop. En sköterska sitter vid huvudänden och jag kräver att hon ska hålla mig i handen hela undersökningen. Jag gråter ibland och säger, aj, aj, aj fast det egentligen inte gör ont men det är obehagligt. Jag förstår att du är nervös men det finns värre saker och se det som något bra att du kan göra den här undersökningen. Om jag inte sökt för detta och fått veta att jag hade magen full av tumörer hade jag dött i cancer innan 40 års ålder. Jag är enormt tacksam och biter ihop. När det är över så är det över. Skönt
    Va gullig du är som skriver så mycket information, det är guldvärt! Specielt för mig som är i behöv av att alltid ha kontroll på vad som kommer att ske och vad som sker!

Va tråkigt och höra att resultatet av din undersökning visade tumörer, men som du säger, vilken tur att de hittade de i tid! Hade du haft mycket magproblem och besök många läkare innan du fick din diagnos? Är det vanligt att man får tumörer i tarmarna? Hoppas du mår bättre idag!
  • mammamys06

Så klart jag delar med mig av det jag kan om detta, vet själv hur jobbigt det var första gången....

Ja, det är inte kul att ha en tumörsjukdom. Nej, jag har inte haft mycket magproblem innan alls faktiskt, jag blev jättesjuk i svår trötthet, typ som influensa fast utan feber, andfådd och blödde näsblod mycket. Hade värk i lederna mm. Jag sökte på vårdcentralen och de tog vanliga järnprover och jag låg väldigt lågt i Hb, 90. Det var första indikationen på att jag inte mådde bra. Stora utredningar gjordes på medicinmottagningen, jag åkte ut och in, Hb sjönk till 88, senare närmare 84 och då var jag så svag att jag inte kom ur sängen, jag fick kortison och svetten rann som om jag stod i duschen. Inget konstigt hittades mer än lågt Hb. Efter 9 mån sängliggandes i princip lämnade jag avföringsprov och jag blev inlagd samma dag då jag hade mycket blod i avföringen. Jag gjorde rektoskopi, koloskopi, gastroskopi och de upptäckte 8 tumörer, en stor som en bakpotatis i tjocktarmen. De försökte ta bort dem men de hade inga så stora instrument utan de fick ta en halvmeter tjocktarm. tumörerna var godartade men en del, den stora med cellförändringar som hade, om den inte tagits bort utvecklats till cancer längre fram. Men jag hade inte cancer. Jag har fått dem tillbaka men i små tumörer som bränns bort under själva koloskopin. Det är inte vanligt att man får tjocktarmscancer när man är så ung som jag är, men annars är det en vanlig cancerform med god överlevnad. Men som sagt jag hade inte cancer utan det är en tumörsjukdom som jag har som är ofarligt om jag gör 1-2 koloskopier per år resten av livet.

• csaellst

Har precis gjort en koloskopi och var hysteriskt rädd innan både för laxering och undersökning. Det var inte alls så farligt som jag hade föreställt mig. Phosporalen smaka nästan ingen ting. Håll för näsan och drick! Sen drack jag 3 liter vatten och sockerdricka. Sprang på toa cirka 3 timmar på kvällen. På morgonen dagen efter
    en ny dos Phosporal och cirka 2,5 l vatten. Inga större problem.
    Kl 9.00 var jag på Täby Närsjukhus jag var så nervös så jag skaka. Höll på att börja gråta när sköterskan hämta mig. Men de var jättetrevliga och jag fick ytterst lite lugnande och det var inte alls så obehagligt som jag trodde. Det kändes som magknip när de gick runt krökarna i tarmen och när det gjorde ont hjälpte sköterskan att trycka på magen för att motverka smärtan. Luften kändes knappt.
    De var jättesäkra och det tog cirka 20 minuter. Så min rädsla var helt obefogad.

• Anonym
    csaellst skrev 2009-09-07 21:14:31 följande:
    Har precis gjort en koloskopi och var hysteriskt rädd innan både för laxering och undersökning. Det var inte alls så farligt som jag hade föreställt mig. Phosporalen smaka nästan ingen ting. Håll för näsan och drick! Sen drack jag 3 liter vatten och sockerdricka. Sprang på toa cirka 3 timmar på kvällen. På morgonen dagen efteren ny dos Phosporal och cirka 2,5 l vatten. Inga större problem.Kl 9.00 var jag på Täby Närsjukhus jag var så nervös så jag skaka. Höll på att börja gråta när sköterskan hämta mig. Men de var jättetrevliga och jag fick ytterst lite lugnande och det var inte alls så obehagligt som jag trodde. Det kändes som magknip när de gick runt krökarna i tarmen och när det gjorde ont hjälpte sköterskan att trycka på magen för att motverka smärtan. Luften kändes knappt.De var jättesäkra och det tog cirka 20 minuter. Så min rädsla var helt obefogad.
    Va skönt och höra! Men drack du alltså laxerande både kvällen före och på morgonen? Jag ska också till täby, min läkare sa att de var väldigt bra på mage där! Hur länge fick du vänta innan du fick komma dit?
  • Anonym
    mammamys06 skrev 2009-09-06 20:16:57 följande:
    Så klart jag delar med mig av det jag kan om detta, vet själv hur jobbigt det var första gången....Ja, det är inte kul att ha en tumörsjukdom. Nej, jag har inte haft mycket magproblem innan alls faktiskt, jag blev jättesjuk i svår trötthet, typ som influensa fast utan feber, andfådd och blödde näsblod mycket. Hade värk i lederna mm. Jag sökte på vårdcentralen och de tog vanliga järnprover och jag låg väldigt lågt i Hb, 90. Det var första indikationen på att jag inte mådde bra. Stora utredningar gjordes på medicinmottagningen, jag åkte ut och in, Hb sjönk till 88, senare närmare 84 och då var jag så svag att jag inte kom ur sängen, jag fick kortison och svetten rann som om jag stod i duschen. Inget konstigt hittades mer än lågt Hb. Efter 9 mån sängliggandes i princip lämnade jag avföringsprov och jag blev inlagd samma dag då jag hade mycket blod i avföringen. Jag gjorde rektoskopi, koloskopi, gastroskopi och de upptäckte 8 tumörer, en stor som en bakpotatis i tjocktarmen. De försökte ta bort dem men de hade inga så stora instrument utan de fick ta en halvmeter tjocktarm. tumörerna var godartade men en del, den stora med cellförändringar som hade, om den inte tagits bort utvecklats till cancer längre fram. Men jag hade inte cancer. Jag har fått dem tillbaka men i små tumörer som bränns bort under själva koloskopin. Det är inte vanligt att man får tjocktarmscancer när man är så ung som jag är, men annars är det en vanlig cancerform med god överlevnad. Men som sagt jag hade inte cancer utan det är en tumörsjukdom som jag har som är ofarligt om jag gör 1-2 koloskopier per år resten av livet.
    Fy va otäckt, hoppas du mår bättre idag! Det är tur ändå att det finns så pass mycket vetenskap idag så de kan göra sånna här undersökningar, även fast det är jobbigt för stunden!
  • mammamys06
    csaellst skrev 2009-09-07 21:14:31 följande:
    Har precis gjort en koloskopi och var hysteriskt rädd innan både för laxering och undersökning. Det var inte alls så farligt som jag hade föreställt mig. Phosporalen smaka nästan ingen ting. Håll för näsan och drick! Sen drack jag 3 liter vatten och sockerdricka. Sprang på toa cirka 3 timmar på kvällen. På morgonen dagen efteren ny dos Phosporal och cirka 2,5 l vatten. Inga större problem.Kl 9.00 var jag på Täby Närsjukhus jag var så nervös så jag skaka. Höll på att börja gråta när sköterskan hämta mig. Men de var jättetrevliga och jag fick ytterst lite lugnande och det var inte alls så obehagligt som jag trodde. Det kändes som magknip när de gick runt krökarna i tarmen och när det gjorde ont hjälpte sköterskan att trycka på magen för att motverka smärtan. Luften kändes knappt.De var jättesäkra och det tog cirka 20 minuter. Så min rädsla var helt obefogad.
    Låter fantastiskt, det är bara att gratulera att det är så lätt för dig att göra denna undersökning! Ja, de är verkligen jättetrevliga personalen.

Som du märker ts så finns det olika erfarenheter och vi är alla olika, du kanske känner precis som csallst gjorde! Jag vill inte vara för negativ men jag vill ändå beskriva hur det känns för mig så du är beredd på att det kan vara jobbigt men det är helt klart värt det!
Svar på tråden Någon som gjort endoskopi?