Så klart jag delar med mig av det jag kan om detta, vet själv hur jobbigt det var första gången....
Ja, det är inte kul att ha en tumörsjukdom. Nej, jag har inte haft mycket magproblem innan alls faktiskt, jag blev jättesjuk i svår trötthet, typ som influensa fast utan feber, andfådd och blödde näsblod mycket. Hade värk i lederna mm. Jag sökte på vårdcentralen och de tog vanliga järnprover och jag låg väldigt lågt i Hb, 90. Det var första indikationen på att jag inte mådde bra. Stora utredningar gjordes på medicinmottagningen, jag åkte ut och in, Hb sjönk till 88, senare närmare 84 och då var jag så svag att jag inte kom ur sängen, jag fick kortison och svetten rann som om jag stod i duschen. Inget konstigt hittades mer än lågt Hb. Efter 9 mån sängliggandes i princip lämnade jag avföringsprov och jag blev inlagd samma dag då jag hade mycket blod i avföringen. Jag gjorde rektoskopi, koloskopi, gastroskopi och de upptäckte 8 tumörer, en stor som en bakpotatis i tjocktarmen. De försökte ta bort dem men de hade inga så stora instrument utan de fick ta en halvmeter tjocktarm. tumörerna var godartade men en del, den stora med cellförändringar som hade, om den inte tagits bort utvecklats till cancer längre fram. Men jag hade inte cancer. Jag har fått dem tillbaka men i små tumörer som bränns bort under själva koloskopin. Det är inte vanligt att man får tjocktarmscancer när man är så ung som jag är, men annars är det en vanlig cancerform med god överlevnad. Men som sagt jag hade inte cancer utan det är en tumörsjukdom som jag har som är ofarligt om jag gör 1-2 koloskopier per år resten av livet.