• Kermit the frog

Varför ska man ha tippskydd på spisen?

Jag fattar såklart att det är för att barnen inte ska få spisen över sig, det jag inte förstår är hur det skulle gå till. Vi har testat att hänga oss på spisen på olika sätt, men det finns inte en chans att den skulle välta, den lyfter inte en millimeter från golvet. Om barnet öppnar ugnsluckan och ställer sig på den kanske? Men man har ju barnspärr på luckan, så det bör ju inte heller hända. Obs, jag är varken för lat eller snål för att montera ett tippskydd, vill bara förstå..

• Svar på tråden Varför ska man ha tippskydd på spisen?
  • challe 1

det är nog om barnen står på luckan som spisen kan välta. Men även det känns ganska otroligt eftersom spisen står så nära väggen. den fastnar ju i väggen liksom. Den är ju nästan bredare än den är hög. Men iaf. Ska man vara på den säkra sidan så. Visste inte ens att man skulle ha tippskydd till spisen.

• gaffsan

De konstruerade tippskydd pga att spisar välte över barn.

• Jiiipppiii

En bekant till mig hade inte tippskydd på sin spis, de hade liksom inte tänkt på det. Så en dag ville deras nyfikna son kolla vad som hände så han drog ut lådan under ugnen och ställde sig där. Hela spisen tippade men de hann fånga den, dessutom stod en kastrull med (tack och lov svalnat) vatten på spisen så pojken blev blöt. De har givetvis tippskydd nu...

• Nattviolen

För säkerhets skull. Samma som bilbältet, inte är det "nödvändigt" annat än när det händer något.

• Alorna

När min kusin var liten så klättrade han på spisen som välte, stod kokande vatten på spisen och han fick allvarliga brännskador på 1/3 av kroppen, är fula ärr där än idag, han är 35 år gammal nu och lider fortfarande av det :(

• Lilla näktergal

Vi har tippskydd på vår spis för att vår kloke son kunde öppna underugnen, fast där var barnspärr, och klättra upp.

• Trollet Ludenben

Vår spis välter om barnet drar ut luckan och ställer sig på den...

• challe 1

oj då ska vi ha tippskydd till spisen. varje dag lär man sig något nytt.

• Trollet Ludenben
    challe 1 skrev 2009-09-02 21:23:30 följande:
    oj då ska vi ha tippskydd till spisen. varje dag lär man sig något nytt.
    Om man kollar checklistor över barnsäkerhet (finns i hälsoboken från bvc) så finns det med men det står även i barnläkarböcker och liknande. Överallt där det står listat vad man bör tänka på när man har småbarn hemma finns den punkten med. Det hörde jag redan 2002 med första sonen.
  • FiusDius

Vår son drog ut lådan under spisen igår o klättrade upp, hela spisen välte över honom, men som tur var tog lådan emot i golvet så han inte fick spisen över sig. Tackar Gud för att det inte stod något på spisen

Svar på tråden Varför ska man ha tippskydd på spisen?