• Toppenloppan

Ni med endometrios som lyckats med IVF

Hej!

Efter 1 års försök att bli gravida genomgick jag och sambon en helt normal utredning och konstaterades vara "oförklarligt barnlösa". Fick därefter vänta tills vi försökt i sammanlagt 2 år, reglerna här i Skåne eftersom vi på pappret är friska och har goda chanser att lyckas ändå!

OK, igår var på på första besöket på IVF-kliniken, äntligen dags!!! Han tittade med VUL och undrade nästan direkt om jag hade väldigt ont vid mens? Joooo...sista halvåret har det varit värre och värre men inte innan.
    Jag har tydligen endometrios och det kan förklara varför vi inte lyckats på egen hand sa läkaren. Det förklarar ju oxå mina svåra smärtor vid mens de senaste månaderna. Vet mycket väl vad endometrios är men trodde inte att jag hade det, den svåra mensvärken är så pass "ny" att jag fortfarande trott att det bara skulle gå över!

Nu ska jag nedregeleras extra länge inför IVF, minst 7 veckor, sprutor Enanton Depot var 3:e vecka. Sen nytt VUL och har endon krympt tillräckligt börjar stimuleringen och sen äggplock osv.

NU behöver jag era historier kära medsystrar, helst de med lyckligt slut De andra mer pessimistiska har jag redan så mycket av i huvudet

Har ni endometrios och har ändå lyckats få barn? Behövde ni IVF, lång nedreglering eller operation för att lyckas?
    Hur "svår" endo har ni?

SNÄLLA dela med er, har genomsökt Familjeliv men inte hittat en tråd för de som lyckats!
    Frågar både i IVF- forumet och Endo- forumet i hopp om svar!

• Svar på tråden Ni med endometrios som lyckats med IVF
  • Siiri

Hej,
    jag har ganska svår endo. Opererad och har även genomgått medicinering som försätter en i tidigt klimakterium för att man inte ska ha mens. Efter ca 4 mån efter medicineringen gjorde vi vår första IVF som resulterade i graviditet och ett barn. LYCKA

Nu försöker vi få till ett syskon vilket inte är det lättaste men hoppet finns där.

Det finns mycket goda chanser till graviditet med hjälp av IVF när man har endometrios. Graden av smärta har inget att göra med hur utbredd endometriosen är. Så även om du har ont så behöver det inte betyda att du har jättemycket eller utbredd endo.
    Det som gör det svårt att få barn på naturlig väg är oftast att det endometriosen lett till sammanväxningar och ärrbildningar som gör att äggstockarna kanske rör sig sämre och inte fångar upp ägget vid ägglossning eller t o m orsakat stopp i äggledarna, men vid IVF så placerar man ju ett embryo direkt i livmodern. (Men det behöver inte vara så).

Så endometrios är ofta lika med nedsatt fertilitet men inte lika med barnlöshet. Och nedsatt fertilitet är inte heller lika med att man inte kan få barn på naturlig väg.

Var inte ledsen utan försök att se det positivt att ni får börja med behandling. En resa som så klart inte är lätt alls men den är även faktisk ganska fantastisk. Man gör sitt barn på ett litet annorlunda sätt än vanligt men annars är det faktisk ingen skillnad när man väl är gravid... förutom att man fått se sitt lilla embryo på storbilds-skärm innan det återförs i livmodern

Önskar dig lycka till av hela mitt hjärta och att jag med min historia gett dig lite hopp så att du orkar vara positiv.

• Siiri
    Siiri skrev 2009-09-07 10:50:53 följande:
    Hej, jag har ganska svår endo. Opererad och har även genomgått medicinering som försätter en i tidigt klimakterium för att man inte ska ha mens. Efter ca 4 mån efter medicineringen gjorde vi vår första IVF som resulterade i graviditet och ett barn. LYCKA Nu försöker vi få till ett syskon vilket inte är det lättaste men hoppet finns där. Det finns mycket goda chanser till graviditet med hjälp av IVF när man har endometrios. Graden av smärta har inget att göra med hur utbredd endometriosen är. Så även om du har ont så behöver det inte betyda att du har jättemycket eller utbredd endo. Det som gör det svårt att få barn på naturlig väg är oftast att det endometriosen lett till sammanväxningar och ärrbildningar som gör att äggstockarna kanske rör sig sämre och inte fångar upp ägget vid ägglossning eller t o m orsakat stopp i äggledarna, men vid IVF så placerar man ju ett embryo direkt i livmodern. (Men det behöver inte vara så).

(Men det behöver inte vara så), syftar alltså på att endometriosen inte har orsakat sammanväxningar eller stopp i äggledare. Kände att mitt inlägg blev lite virrigt skrivet

Så endometrios är ofta lika med nedsatt fertilitet men inte lika med barnlöshet. Och nedsatt fertilitet är inte heller lika med att man inte kan få barn på naturlig väg. Var inte ledsen utan försök att se det positivt att ni får börja med behandling. En resa som så klart inte är lätt alls men den är även faktisk ganska fantastisk. Man gör sitt barn på ett litet annorlunda sätt än vanligt men annars är det faktisk ingen skillnad när man väl är gravid... förutom att man fått se sitt lilla embryo på storbilds-skärm innan det återförs i livmodern Önskar dig lycka till av hela mitt hjärta och att jag med min historia gett dig lite hopp så att du orkar vara positiv.
  • Toppenloppan

STORT tack Dagmar!

Jag är egentligen mest "glad" över att ha fått en förklaring till vår barnlöshet men samtidigt funderar jag ju mycket oxå. Hur det ska gå och om vårt IVF kommer lyckas framöver. Det är därför till stor hjälp att höra att andra har lyckats

Att vi kommer behöva IVF har jag nog insett i många månader redan så där finns ingen sorg. Har en superfin brorsdotter som kom till på det sättet så jag ser det mer som ett krångligt sätt att få bli föräldrar, tänk om man hade lyckats i sängen liksom

Bara att vänta på effekten av Enanton nu då, skönt att slippa mensvärken under tiden

Var det planerat så för er del att du först nedreglerades en längre tid pga endon och sen timade med IVF??

• Siiri

Hej igen,
    skönt att du tar det så bra och ser det positivt. Har läst om många andra med endo där ivf lyckats och har även en vän med endo som är gravid.

Ang den längre nedreglering så gjordes den inte för vår ivf utan för att jag hade så mycket endo. Att vi skulle göra ivf bestämde vi efter nedregleringen.
    Nu inför syskonförsöken så gör jag endast normal nedreglering. Blev gravid på första syskonförsöket men fick tyvärr MA i v 8.

• Roxter

Jag fick opereras och behandlas i 6 månader (tror det var med enanton), sen blev det tyvärr en till operation (som tydligen med facit i hand inte var helt nödvändig) innan vi kunde starta med IVF. Det här var 2008, har nu en underbar son på 8½ månad och blev spontangravid när han var 4 månader så nu ska han bli storebror i början på 2010!! Allt kan hända!

• Siiri

Projekt Agda skrev 2009-09-07 11:22:15 följande:

Jag fick opereras och behandlas i 6 månader (tror det var med enanton), sen blev det tyvärr en till operation (som tydligen med facit i hand inte var helt nödvändig) innan vi kunde starta med IVF. Det här var 2008, har nu en underbar son på 8½ månad och blev spontangravid när han var 4 månader så nu ska han bli storebror i början på 2010!! Allt kan hända!
    Stort grattis, vilken lycka
    Ger mig ännu mer hopp i min pågående behandling, ÄP imorgon!!!
  • Toppenloppan

Dagmar:

Beklagar MA
    OK, bara vanlig nedreglering alltså. Bra att veta, blev så paff när jag var på VUL och han hittade endo att jag inte kom på en enda fråga. Här på FL har jag mest hittat kvinnor med endo som nedreglerat i 6 månader inför planerat IVF, det kändes såååå himla länge när man redan väntat 1 år på IVF. Självklart gör jag ju det om det är vad som krävs men det verkar alltså inte vara standard för alla.

Vet ju inte hur "svår" endo jag har, ingen laparoskopi är gjord så utbredningen är oklar. Säkert lika bra då kan jag bestämma mig för att det bara är liiiite

Projekt Agda:

Först...himla kul "nick- name" Grattis till lyckat IVF och nu spontan graviditet, det ger verkligen hopp. Super att endon krymper av graviditet och skönt att slippa göra fler IVF.

Förstår jag dig rätt om dina behandlingar och operationer var planerade för att få till en graviditet?

• Roxter

Ja vi började kalla bönan i magen för Agda, men eftersom det blev fler återföranden så blev det Projekt Agda som skulle genomföras

Det började med en vanlig utredning eftersom jag inte blev gravid, jag blev helt ställd när de hittade en cysta! Hade ingen aning om att jag hade endo. Senare samma år var första op. Efter det blev det 6 månader nedreglering och vi hade egentligen tänkt att försöka naturligt och stå i kö till landstingsförsök. Efter bara ett par månaders försök bokade vi tid på en privat mottagning, vi orkade helt enkelt inte vänta mer. Op nr 2 blev exakt 1 år efter den första eftersom de inför IVF hade hittat en till cysta. Januari 2008 påbörjades behandlingen och i April testade jag plus med Theo.

Nu gick allting så himla bra med tvåan som tog sig helt av sig självt, men efter allt som har hänt så har jag sagt att jag kan göra hur många operationer som helst och hur många IVF-behandlingar som helst, men ALDRIG mer nedreglering i 6 månader. Det var hemskt!! Jag ser INTE fram emot klimakteriet kan jag ju lugnt säga, nu när man fått en sån sneak peak. Men det är min erfarenhet.

Svar på tråden Ni med endometrios som lyckats med IVF