• LadyE

Snälla hjälp! Har ätit lufttorkad skinka

Snälla, kan någon hjälpa mig!

Är i vecka 9(8+5) och idag på lunchen efter att ha ätit en halv wrap upptäckte jag att det var lufttorkad skinka i (tvärnöskinka). Någon som vet hur farligt det är?? SÅ OROLIG...

• Svar på tråden Snälla hjälp! Har ätit lufttorkad skinka
  • HaltaLotta

Jag skulle våga kalla det för : TOTALT OFARLIGT!

Vet att man som gravid rekommenderas att avstå det, men risken att något skulle hända är ytterst liten, så oroa dig inte du!

• zanila

verkligen, oroa dig INTE, det är farligare att gå över gatan

• Jakopzon

Hur mycket skinka satte du i dej?! Kan inte tänka mej att de ska va nån fara om du inte vräkt i dej ofantliga mängder ofta....att en liten skinkskiva råkar slinka ner har knappast nån betydelse =) Du behöver nog inte oroa dej..... Lycka till me magen

• LadyE

Tack snälla ni för svaren, känns lite bättre nu. Har iofs mått väldigt illa sedan lunch men det kanske jag skulle gjort ändå...

• IssaBL

Du har säkert mått lite illa för att du varit orolig, så brukar det kunna bli för mig iaf

• zanila

jag tror du har mått illa efter lunchen för att du har oroat dig och är gravid och inte för att du åt skinka

• MollyN

När jag var gravid förra gången visste jag först inte att Brie ost var förbjudet. jag satte i mig en hel ost rakt upp och ner för jag vart så sugen.. Fick förståss lite ångest när jag hörde sen att man inte fick äta det. Men min dotter är helt frisk!! Så du behöver inte oroa dig tycker jag!:)

• Nattsmurf

Har svårt att tro att kvinnor i andra delar av europa där man äter mycket lufttorkat skinka, tex spanien och italien följer dessa riktlinjer. Tror inte ens att dessa riktlinjen finns...

Oroa dig inte. Det är ju inte farligt i sig utan enbart farligt om skinkan skulle vara dålig men det är den ju sällan.

Ta det med ro!

• Skogsflickan

Va på bröllop i helgen och åt salami och annat gott innan jag kom på att jag var gravid..jag vet jag är glömsk..Tänkte inte ens så långt..Ringde BM i måndags helt hysterisk och hon bara skrattade positivt och tyckte att jag inte skulle oroa mig så mkt utan njuta av grav..För det är sååå liten risk att det ska innehålla skadliga bakterier..Men att jag ska vara försiktigare i framtiden

• Butterscotch

Risken för att bli smittad av listeria eller toxoplasma är oerhört liten. Det har inget att göra med hur mycket av livsmedlet man äter (en halv eller två mackor), utan om det livsmedel man fått i sig faktiskt är smittat.

Antal inhemska fall av listeria i Sverige 2008 (statistik från Smittskyddsinstitutet) var 55 stycken. Antal fall av toxoplasma har jag inte hittat statistik på hos Smittskyddsinstitutet, men SLV skriver såhär: "Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."

Parmaskinka går för övrigt bra att äta om den varit fryst i tre dagar, så är du sugen är det bara att köpa hem lite och lägga i frysen.

Svar på tråden Snälla hjälp! Har ätit lufttorkad skinka