• Pennan87

Skicka på Tradera? Hur gör jag?

Har för ett tag sen lagt ut 2 annonser på Blocket... Har varit 5 som vart å kollat. 2 av dom säger att jag ska pröva Tradera istället. Jag hade redan tänkt på tradera men valde Blocket av ett skäl: Fattar inte hur man skickar saker/kläder...

Om jag tex. ska skicka 5 barnbyxor och 5 barntröjor till någon i tex. Jönköping och jag själv bor i Piteå. Hur gör jag? Vars sätts pengarna in? Vad ska jag slå in kläderna i? En låda? Om jag inte har någon låda? Finns dom på någon post?

Kan någon förklara?

• Svar på tråden Skicka på Tradera? Hur gör jag?
  • Knox

Alla de frågorna som du har finns besvarade på traderas hemsida.

Lycka till med försäljningen :)

• mion

Du gör i ordning ett paket pengarna sätter dom in på ditt konto innan du skickar el via payson... väg paketet så du vet vad du ska ta betalt för portot....

• Joico

När du lägger in auktionen så ska du ange utropspris, fraktsätt och fraktkostnad. Jag brukar skriva 0kr på fraktkostnad eftersom jag inte vill paketera innan jag vet vad som sålts osv. Du kan ju skriva i auktiontexten att köparen betalar frakten, om du vill vara övertydlig När auktionen är såld får du paketera paketet. Jag brukar använda en vanlig plastpåse typ Ica, Coop, H&M, MQ eller så och tejpar ihop lite. Och så en adresslapp till köparen. Sedan skickar du ett mail till köparen med information om slutpriset, fraktkostnaden och ditt kontonummer. När du ser pengarna på kontot (skriv gärna det i mailet också) så skickar du paketet via t.ex Posten

• Covenant

Men om du säljer på Blocket måste du väl också skicka sakerna? Då har du väl samma problem?

• c0ol
    Joico skrev 2009-09-03 00:44:28 följande:
    När du lägger in auktionen så ska du ange utropspris, fraktsätt och fraktkostnad. Jag brukar skriva 0kr på fraktkostnad eftersom jag inte vill paketera innan jag vet vad som sålts osv. Du kan ju skriva i auktiontexten att köparen betalar frakten, om du vill vara övertydlig När auktionen är såld får du paketera paketet. Jag brukar använda en vanlig plastpåse typ Ica, Coop, H&M, MQ eller så och tejpar ihop lite. Och så en adresslapp till köparen. Sedan skickar du ett mail till köparen med information om slutpriset, fraktkostnaden och ditt kontonummer. När du ser pengarna på kontot (skriv gärna det i mailet också) så skickar du paketet via t.ex Posten
    Om någon skriver 0:- i fraktkostnad i auktionen så tänker inte jag betala frakt i varjefall :)
  • norpan 1

Håller med föregående talare.
    0:- i fraktkostnad betyder 0:- i fraktkostnad. Då kan man inte komma efteråt och begärna pengar för portot.

• Joico

Haha ja ert problem.. det är väl självklart att man betalar frakt! Det står ju dessutom "Köparen betalar frakten". Man kan ju inte paketera, väga, och slita upp paketet igen. Jag har inte haft några problem alls.

• Pennan87
    Covenant skrev 2009-09-03 07:36:21 följande:
    Men om du säljer på Blocket måste du väl också skicka sakerna? Då har du väl samma problem?
    Nepp. För där ha jag skrivit hämtas och betalas hos mig eller i närmaste stad.
  • Pennan87
    Joico skrev 2009-09-03 00:44:28 följande:
    Tack Annnan :) Bästa svaret. Nu fattar jag :) Tack!
  • c0ol
    Joico skrev 2009-09-03 11:16:58 följande:
    Haha ja ert problem.. det är väl självklart att man betalar frakt! Det står ju dessutom "Köparen betalar frakten". Man kan ju inte paketera, väga, och slita upp paketet igen. Jag har inte haft några problem alls.
    Ser det inte som mitt problem om du skriver 0:- i frakt, och ja även om du specar att köparen ska betala frakten så har du ju skrivit att frakten är 0:-
    Som sagt jag skulle aldrig betala dig frakt om du gör som du gör, är inget större jobba att väga varorna innan, och emballaget väger man ju för sig.
  • norpan 1

Läste en tråd här fl senast för några dagar sedan om en tjej som råkat ut för just detta. 0 kr i frakt i annonsen, sedan krävde säljaren pengar för porto. 90% av svaren hon fick var att säljaren hade gjort fel. Gemene man tycker att 0:- porto är 0:- porto.
    Jag väger sakerna då jag lägger ut annonsen och plussar på lite för emballage. Ligger man precis vid en portogräns paketerar jag väger det färdiga paketet för exakt porto.
    Bli inte förvånad om du hamnar i konflikt med någon på Tradera över detta.

• norpan 1

Och föresten varför "slita upp" paketen igen? Blir det samfrakt så tejpa ihop småpaketen...

Svar på tråden Skicka på Tradera? Hur gör jag?