• Anonym (flyttbar?)

Om man har betalningsanmärkningar hos kronofogden... följer de med om man..

flyttar utomlands ?
    spelar det någon roll om man flyttar till ett nära land som norge eller ett land långt härifrån som USA?

Kan de i nya landet se att man har betalningsanmärkningar om man tex flyttar till norge och jobbar? I sverige är det nästan omöjligt att få lägenhet vid betalningsanmärkning om det följer med även utomlands så minskas chansen att få en lägenhet i det nya landet

• Svar på tråden Om man har betalningsanmärkningar hos kronofogden... följer de med om man..
  • pjoskmamman

Jag vet inte hur det är i Norge, vad jag vet så stannar betalningsanmärkningen kvar så att säga här i Sverige- jag bodde ett tag i Italien och där var det ingen som kollade upp mig, kanske också för det krävs olika krav i olika system-länder. Den dag du flyttar tillbaka till Sverige finns anmärkningen kvar, i alla fall i mitt fall( tänk på att vissa tar ut ränta så har du lite skulder kan det ibland vara så att de ligger o växer där under de år du inte bor här) bäst är väl ändå att ringa till dem på kfm o höra efetr vad som gäller..lycka till med flytten

• Anonym (flyttbar?)

pjoskmamman
    min tanke var att jag skulle flytta och bo i tex norge i några år och under tiden betala tillbaka anmärkningarna här och komma tillbaka när man nästan är kreditvärdig dvs 3 år efter skulderna är betalda..

känner mig lite dum att ringa kfm för det känns som man försöker smita ifrån skulderna..

• Gulogulo

Betalingsanmärkningarna försvinner inte bara för att du flyttar utomlands. Om Norrmännen tar kontakt med kronofogden i Sverige får de självklart informationen. Om jag tar en ekonomisk risk pga någon som kommer från ett annat land skulle jag, i varje fall om det handlar om lite större belopp, vinlägga mig om att ta del av så utförlig kreditinformation som möjligt.
    Det beror helt och hållet på hur motiverad och kunniga de du ska göra affärer med i Norge är.
    Hyr du lägenhet i andra hand lär väl knappast någon orka att försöka kolla upp dig om du ger ett bra intryck.

• aeriennet

Det är inte tre år efter man betalt skulden som den försvinner utan tre år efter det att den sista obetalda räkningen registrerades. Så om din sista räkning komm in till kronogogden den 1 januari 2004 och du sedan betalar din skuld i januari 2005 så är anmärkningen borta januari 2007. Detta förutsatt att inga nya räkningar kommit in efter jan 2004 såklart....

• pjoskmamman

du kan ringa och fråga rent allmänt vilka regler som gäller utan att uppge namn eller pers.nr, de brukar vara tillmötesgående på kfm så länge man vill betala tillbaka pengar, jag har bara jobbat i Norge och bodde inte så länge där så jag kan inte svara på hur de gör i sådana här fall, I Italien var det i alla fall ingen som frågade mig om varken person nummer eller bet. anmärkningar, betalar du tillbaka till dem så har du ju i alla fall det i dina papper att du sköter återbetalningen...det brukar ju uppskattas av dem..lycka till igen

• tempo21

aeriennet: Det är visst 3 år efter man BETALT skulden hos fogden som pricken försvinner. Hur logiskt är det om pricken försvinner medans skulden hos fogden finns kvar. OCH jag talar av egen erfarenhet.

TS: det är väl int att smita från skulderna om du betalar av dem med de pengar du tjänar utomlands. Låter faktiskt ganska klokt av dig att försöka komma på fötter på det sättet. *Alla sätt ät bra föurom de dåliga*

• Anonym (förbannad!)

JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD! Vi har en anmärkning där nu fast vi inte ens sett skymten av någon inbetalningscheck eller påminnelse innan den kom! Nu kan dom inte erkänna att något gått fel (posten tex) så nu sitter vi här och kan inget göra! så mysigt då!

• aeriennet

Tempo21

DETTA ÄR FRÅN KRONOFOGDENS HEMSIDA

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

En betalningsanmärkning kan finnas kvar i kreditupplysningsföretagens register i tre år från den dag då anmärkningen registrerades om du är privatperson eller i fem år för företag. Det som avgör hur länge betalningsanmärkningen finns kvar är bland annat när skulden betalades och om kronofogdemyndigheten har hunnit fatta några beslut i målet eller ärendet.

När jag skrev det jag skrev innan så förutsatte jag ju såklart att man betalt av skulden efter tre år. Vet faktiskt också vad jag talar om då har en familjemedlem som arbetar hos kronofogdemyndigheterna.....

• aeriennet

Betalar man inte av sin skuld så försvinner givetvis aldrig anmärkningen heller....

• felicia6

Anonym förbannad.. Då går du helt enkelt upp till kronofogden o ber om att få se papperet med din underskrift på.

För att få en prick hos kronofogden, så skickar dom först ut ett papper där man ska skriva under o skicka in en bekräftelse att du fått delgivningen.. Om du inte gör det, så kommer ett till sånt papper..
    Om du DÅ inte heller skriver under o skickar tillbaka, så tar dom ut en delgivningsman som kommer ringa o komma hem till dig ända till du skriver på framför ögonen på han.

ALLTSÅ. Du måste ha skrivit under för att få pricken, så fråga efter papperet som du ska ha skrivit under?

• felicia6

Och så måste jag tillägga.. Att om man inte fått inbetalningskort lr nåt, o så dimper den där delgivningen ner i lådan.. SÅ har man tio dagar på sig efter man skrivit under lappen att betala skulden utan att det blir en prick..

• tempo21

aeriennet: Nu när jag sitter och tänker igenom händelserna runt min anmärkning så inser jag att jag varit ute och seglat. Ber om ursäkt för att jag inte hade riktigt koll på läget när jag skrev mitt inlägg.

Svar på tråden Om man har betalningsanmärkningar hos kronofogden... följer de med om man..