• linusmamma

    Grönt/brunt kött..

    Hej! Har köpt schnitzel i storpack (rått då alltså) och nu när jag skulle dela upp det i påsar så såg jag att det typ var lite brunt/grönt där de legat an mot varandra.
    Det är förpackat i såndär skyddande atmosfär och det är 3 dagar kvar på bäst före. Varför blir det så och kan man äta det eller är det bara att slänga alltihopa nu?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Grönt/brunt kött..
  • Shana88

    Det låter äckligt. Ett tips när du köper kött: kolla på förpackningsdatum istället för bästföre.

    Bästföre brukar vara rejält tilltagna i överkant.

  • linusmamma

    Nä, inte mögligt... mer som köttfärs kan bli ibland.. ni vet att det kan bli lite sådär missfärgat.
    Fanns inte förpackningsdatum, brukar oxå gå efter det.
    Är ju kött för 200 kr och jag orkar bara inte åka 10 mil t o r med skrikande bebis för att få tillbaka pengarna.
    Tänkte väl mest om det hade blivit nån kemisk ofarlig reaktion eftersom bitarna legat så tajt mot varandra.

    Hmmm.. skit oxå.

    Men tack för svar iaf

  • Culete

    Jag vet vad du menar. Tycker ofta det är så i Sverige. Jag har fått förklaringen att det är av värmen (?) när dom delar köttet med maskin. Ingen fara alltså, men ser lite nasty ut. Brukar främst finnas kring ben tror jag men förekommer säkerligen överallt.

    Ser det lite grön-metallic ut typ så är det det jag tänker på iaf.

  • ANOF

    DET är inget fel på det! Det är vanligt att det ser ut så!

  • linusmamma

    Det luktar fräscht, eller så fräsch dött djur nu KAN lukta ska fråga på min närbutik i charken oxå så jag kan känna mig lugn ifråga om ätandets vara eller icke vara

  • k a t t a

    Äsch, det där beror bara på att det kött som är brunt inte kommit i kontakt med syre. Helt okej!

Svar på tråden Grönt/brunt kött..