• scrapparlotta

Varför gör kaninen så här...

Vi köpte en kanin för några veckor sen, hon är 1 år. Mina barn är inte så stora så dom får inte lyfta kaninen. Istället har vi kaninen på golvet och då brukar kaninen hoppa upp i deras knän. Men efter en stund där så börjar hon att krafsa och biter och drar i kläderna. Detta har hon även gjort på mig och jag har varit lite rädd att hon ska bita i huden istället. Igår hände det....på min stora tjej. Hon bet henne i benet. Varför gör kaninen så här??

• Svar på tråden Varför gör kaninen så här...
  • LyckligtSlut

Tycker att kaniner ofta biter. Tyvärr. På så sätt är inte kaniner så bra för barn om de blir rädda. Hade en kanin när jag var 6 år och den bet alltid mig när jag städade buren. Jag trodde den skulle vara gosig men det blev den aldrig. Gav den senare till en kaninkunnigare tjej. Hon flyttade så jag vet inte om det blev gladare.

Kan vara att det är stressad? Då biter de ju. Gillar inte att sitta i famnen än kanske? Hur stora är barnen då?

Min hankanin var helt aggressiv. Man kunde knappt mata den. Den blev lugn efter kastrering och är nu en snäll kanin, men hanar är oftare arga.

• scrapparlotta

Men jag tror inte hon biter oss med flit. Det är precis som hon kraffsar och biter typ i kläderna....drar med tänderna lite i tröjan typ.....Att hon bet Tindra, min tjej, tror jag var en olycka...hon krafsade Tindra i knät och bet i byxorna....sen kom hon väl för nära huden. Tindra höll inte fast henne eller nåt, Vilda (kaninen) hade chansen att hoppa ner från knät, ner på golvet.
    Mina tjejer är 5 år och 3 år. Dom får aldrig lyfta Vilda utan bara vara med henne på golvet, där Vilda själv väljer att hoppa upp i deras knän.

vi har ju inte haft Vilda länge, ca 3 veckor. Hade inte tänkt köpa kanin än, utan om några år. Men så skaffade några kompisar till oss denna kanin till sitt barn. Sen visade det sig att hon inte tålde kaninen......och då tog vi henne.

• isisisis

Kniner är rätt dominanta.
    De kan vara rätt kaxiga mot barn,speciellt hanar.

Varken hundar eller katter har en chans heller om det gäller

Vår kanin gjorde utfall mot barnen om de klev på "hans" matta.
    Annars var han snäll och gosig.

Kunde krafsa ,som du nämner ibland,men då tog vi bort honom från den situationen.

• ThisIsMe

En del kanin gör så. Även med filtar och täcken. Det är nog grävinstinkten som är stark.

• Bevabus

Får den äppelpinnar att gnaga på så den får slita lite på tänderna? Jag ger min kanin en äppelpine varje kväll innan läggdags. Dem är ju trots allt gnagare. Sen att den gräver och rivs är inte alls konstigt, det brukar min göra på en handduk som den ligger på ute på altanen. Han håller på o bökar som man tror att han tänekr gräsa till sig till Kina Det är också helt naturligt att den bonar i om i sitt lilla hem och att den gärna gräver. När den gör så på barnen så är det bara att dem sätter ner kaninen på golvet så den får hålla på bäst den vill.
    Att den bits är tråkigt, men så gör de flesta kaniner. Jag har har haft turen att ha en icke-bitande en.

• Bevabus

Men så jag skriver tokigt ikväll då :S

Rättelse:
    ÄppelpinNe
    TänkEr
    GräVa

• scrapparlotta

Tack för tipsen....Har haft lite pinnar i då och då.....men har svårt att få tag på bra pinnar. Kanske ska lägga ut en gammal handuk på golvet då hon är på golvet....kan hon krafsa där. Annars verkar hon vara jättesnäll, och barnen klappar henne jätteofta i buren och där är hon snäll.

• isisisis
    scrapparlotta skrev 2009-09-03 20:55:44 följande:
    Tack för tipsen....Har haft lite pinnar i då och då.....men har svårt att få tag på bra pinnar. Kanske ska lägga ut en gammal handuk på golvet då hon är på golvet....kan hon krafsa där. Annars verkar hon vara jättesnäll, och barnen klappar henne jätteofta i buren och där är hon snäll.
    De gillar trasmattor,om du viker en matta ett par ggr så ligger den still och tål att krafsas på
  • ThisIsMe
    scrapparlotta skrev 2009-09-03 20:55:44 följande:
    Det låter sem en jättebra idé! Hon kommer säkert gilla det.

Vad bra tt hon är så snäll i buren. Det är ju hennes revir och speciellt honor kan vara väldigt revirkyddande och bli tjuriga i buren.
  • Mariohn

Det är just av denna anledningen man tar reda på hur djur fungerar INNAN man skaffar dem.

• relan

Jag hade en kanin som gärna delade ut små kärleksbett. Tror inte hon menade illa alls, men det gjorde faktiskt ont, ibland väldigt ont. Fick höra av en veterinär att honor ofta gör så, särskilt innan de fått ungar. Så lösningen skulle vara att antingen låta henne få ungar en gång eller sterilisera henne.

Svar på tråden Varför gör kaninen så här...