• smålandstös

VAB när dagis stänger?

Om nån vecka så har dagis-personalen kompetensutv. dag.
    Då stänger man alla dagis/förskolor i stan. Även skolbarnen är hemma.
    Jag har inte mycket semester kvar & heller inte föräldradagar.

Är det så att jag kan ta en VAB-dag för att vara hemma med mina två tjejer?
    Jag måste ju vara hemma & ta hand om dem, de kan ju inte vara hemma själva.

Men hur säger reglerna? Nån som vet?

• Svar på tråden VAB när dagis stänger?
  • norgesessan

Nej, det går inte. Bara om barnen redan var sjuka.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • linjes

Nope,du får ta semesterdag el fl

• MassiiMotoo

Du kan inte vabba för ett barn som inte är sjukt. Men undra om man inte kan ta ut Tfp för den dagen de har stäng. PRata med Fk så får du ett svar från dem

• Hedebris

här i malmö har iaf de två förskolor vi haft fixat något alternativ. Nu har jag iof aldrig varit med om att ALLA förskolor varit stängda samtidigt...

En gång när det blev jobbigt för en mamma passade jag hennes barn i några timmar så våra barn kunde leka. Funkade jättebra. Du kan inte ringa någon förälder?

• smålandstös

OK, då vet jag! Får nog ta en föräldradag då.

Tack för svaren! {#lang_emotions_flower}

• MassiiMotoo

MEn äsch tfp är ju samma som vabb hahaha . inte vaknat än.

Prata med fk försäkerhetsskul. OM du inte har sem dagar kvar och fp dagar borde de gå att lösa

• Maggiepuh

Prata med personalen på dagis, de brukar veta sådanna saker.

När det gick smitta på sonens dagis tog jag upp detta om det gick att vaba eller inte. Vi fick speciella bilagor som vi skulle skicka in med vab-lapparna om att det var smitta som gick med pecilinresistenta bakterier. Efter provdagen hade dagis stängt tills dagis fick provsvarem och de ringde då hem och sa om man var välkommen tillbaka nästa dag eller inte. Vi var hjärtligt välkomna.

• LAV0LINA

Om det är kommunal förskola ska det finnas alternativ för den dagen det är stängt på barnens ordinarie avdelning. Dvs nån avdelning i närheten ska fungera som jourdagis för den dagen.

• monica75

Läste pre4cis på fsk hemsida att man får inte vabba/tfp om förskolan har stängsningsdagar utan endast om barnet är sjukt

• Svendler

Jag jobbar på förskola, du kan inte ta ut vab den dagen, barnet är ju inte sjukt?

• smålandstös

Borde heta VASB istället!! HIhi

Tack för alla svar! Är lite dumma regler tycker jag.. men men.
    Jag får ta föräldraledigt eller nåt.. så löser det sig!

• Meli

Här får man reda på det så tidigt att man kan spara två semesterdagar inför hela läsåret.

• tjenixen
    LAV0LINA skrev 2009-09-03 08:14:33 följande:
    Om det är kommunal förskola ska det finnas alternativ för den dagen det är stängt på barnens ordinarie avdelning. Dvs nån avdelning i närheten ska fungera som jourdagis för den dagen.
    Varken i min hemkommun eller i den kommun jag jobbar finns några öppna alternativ när vi har stängningsdagar. Det finns bara en förskola på varje ort så när det är stängt så är det liksom stängt. Då får man själv ordna omsorg eller ta ledigt. Vi har regel att vi måste gå ut med stängningsdagar minst 2 månader i förväg så föräldrar har en möjlighet att ordna det.
  • LAV0LINA
    tjenixen skrev 2009-09-03 19:31:52 följande:
    Varken i min hemkommun eller i den kommun jag jobbar finns några öppna alternativ när vi har stängningsdagar. Det finns bara en förskola på varje ort så när det är stängt så är det liksom stängt. Då får man själv ordna omsorg eller ta ledigt. Vi har regel att vi måste gå ut med stängningsdagar minst 2 månader i förväg så föräldrar har en möjlighet att ordna det.
    Ok, där jag jobbat var det så att kommunen ordnade alternativ den dagen. Kan ju skilja mellan kommuner då.
  • 071001

Vi kan också få ersättningsdagis de dagarna om vi vill, annars är det ledigt som gäller. Själv turas vi om att ta med henne till jobbet de gångerna det är stängt.

• Elfva

hmmm tror att du kanske kan få ta tillfällig föräldrapenning, fast jag är osäker, om t ex barnen går hos dagmamma och denne är sjuk och ingen ersättare finns så får man vara hemma med tillfällig föräldrapenning för att barnets ordinarie vårdare är sjuk. Frågan är om det går att applicera det på en sån här situation där det handlar om förskola istället... Nå väl, kanske bäst att du ringer fk och frågar, 0771- 524 524

Annars har jag ett tips som man kan tänka på i såna här fall, det kan vara smart att samarbeta med en eller två familjer och turas om att ta ledigt under såna här dagar, dvs dina barn och en annan familjs barn är hos dig ena gången och nästa gång tar de hand om barnen... Det brukar fungera fint för de familjer som provat, det är liksom inte alltid så himla mkt mer jobb med egna barnen och bästa kompisen hemma...

Handlar det om en kommunal förskola ska ersättning i form av att barnet får vara på annan förskola eller hos dagmamma kunna ordnas till de som inte kan vara lediga, men tror att man måste tala om det i god tid att man har behov av barnomsorg och inte kan lösa det själv för att det ska fungera. Enskilda förskolor har ingen sådan skyldighet att ordna med ersättande barnomsorg...

• norgesessan

Dagmamma och förskola är inte det samma på det sättet...Måste en förskola stänga ner pga sjuk personal så är det en annan sak...

Ett barn har 60 vabbdagar som kan användas när barnet är sjukt, när vårdaren är sjuk och när det stängs ner för smitta...(men det finns undantag ang. smittan)

Efter det får barnet ytterligare 60 dagar, men då gäller det bara barnets sjukdom (om jag har fått det rätt nu...)

Skulle det behöävas får barnet självklart fler dagar...

(På ett år)

• norgesessan

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när:

Barnet är sjukt eller smittat. Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting. Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare. Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.

• Ms Leia

Jag va helt säker på att man fick VAB för att dagis var stängt...vilken tur att jag läste den här tråden då dagis har stängt om två veckor.

Svar på tråden VAB när dagis stänger?