• Anonym (svettis)

Svettas så mycket att jag inte kan leva ett vanligt liv längre...

Jag började under min graviditet svettas mycket under armarna. Detta pågick tills 6 månader efter förlossning, då började jag använda Absolut Torr och det har fungerat bra. Men senaste månaderna har jag börjat svettas kopiösa mängder på ryggen, i ansiktet och mellan brösten. Trodde då att detta berodde på att tidigare svetten under armarna, som jag nu slapp tack vare Absolut Torr, fördes ut genom svettkörtlar i ryggen... Slutade med Absolut Torr men svettningarna kvarstår!

Nu är det så illa att mina studier blir lidande... På morgonen har jag 20 minuter till dagis för att lämna mitt barn, och hela vägen är uppförsbacke. När jag har lämnat honom är jag bokstavligen talat dyngsur av svett (ibland går det att vrida ur min tröja) och jag kan bara inte gå till skolan när jag ser ut så... Det luktar inte men det SYNS!

Snälla hjälp mig med tips... Vad kan jag göra? Finns hjälp att få? Var nu 19 månader sen jag födde barn och det tycks inte bli bättre med tiden, bara värre... Med facit i hand hade jag hellre svettas under armarna, det går åtminstone att dölja... En svettfläck från bh-knäppningen på ryggen upp till nacken går INTE att dölja

• Svar på tråden Svettas så mycket att jag inte kan leva ett vanligt liv längre...
  • The Black Lady

Ta kontakt med en läkare på din VC för provtagning!

• Anonym (svettis)
    The Black Lady skrev 2009-09-03 08:35:58 följande:
    Ta kontakt med en läkare på din VC för provtagning!
    Så det finns hjälp att få? På vilket sätt?
  • The Black Lady

Anonym (svettis) skrev 2009-09-03 08:54:38 följande:

Så det finns hjälp att få? På vilket sätt?
    Det beror på vad sopm är fel.... men kontakta din VC redan idag så du får komma på en undersökning!
  • frikahelm

Jag vet hur det känns. Jag tar metadon för opiatmissbruk och en av dess biverkningar är kopiösa svettningar. Efter en 20 minuters promenad i rel lugnt tempo kan jag def. vrida ut tröjan. På bussen sitter jag och torkar bort svett som rinner ner för pannan ca 3 ggr i minuten, och det känns som folk stirrar och undrar ifall man är sjuk eller nåt. Ser fram emot att trappa ner medicinen för att förhoppningsvis sluta med den helt, men nu när jag läser ditt meddelande blev jag rädd att tänk om det är nåt som blivit permanent för mig med??

I vilket fall, tillståndet heter Hyperhidros och kan behandlas med Botoxinjektioner lokalt, det är den mest effektiva behandlingen. Det finns tabletter som hjälper också, jag får en medicin som heter Propantelinbromid. Det är dock inte ett godkänt läkemedel i sverige, så apoteket gör eget när läkare beställer det. Tabletterna hjälper mig ibland, ibland inte. Jag har funnit att de är särskilt effektiva på natten, så jag kan ligga och kramas med min fästmö utan att det blir klibbigt på en gång. Dock kan man bli väldigt muntorr av dessa tabletter, då de är s.k. muskarina antagonister.

• helene306

I armhålorna finns Botox att få, det stoppar effektivt svettningarna. Men nu var det ju inte armhålorna som var ditt problem. Ta kontakt med din läkare på vc, du kan ha problem med sköldkörteln det kollas enkelt med prover. Sök sedan remiss vidare för att undersöka dina svettningar. Jag fick remiss till Hudmottagningen efter jag sökt min vc och får nu Botox i händer och armhåla.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Anonym

Har du gått upp i vikt efter grav??

• Anonym (svettis)

Hur känns det att få botox, är det smärtsamt? Hur ofta får man dessa injektioner?

Anonym skrev 2009-09-03 10:35:07 följande:
    Har du gått upp i vikt efter grav??
    Nej, det har jag inte. Väger kanske 2 kg mer än jag gjorde innan jag blev gravid så det kan väl inte spela någon roll?
  • Kan inte bli bättre än såhär

Anonym (svettis) skrev 2009-09-03 13:35:34 följande:

Hur känns det att få botox, är det smärtsamt? Hur ofta får man dessa injektioner?

Nej, det har jag inte. Väger kanske 2 kg mer än jag gjorde innan jag blev gravid så det kan väl inte spela någon roll?
    Nej inte om det gäller så lite som 2 kg, tio däremor hade kunnat göra att du svettades betydligt mer än innan.

Botox under armarna tar jag testat då jag rider 5-6 hästar om dagaen och svettas då mycket, jobbigt. Det hjälper bra men effekten sitter bara i 4-6 månader och dessutom avtar effekten om du behandlar regelbundet. Kroppen vänjer sig vid botoxen och du får inte den effekten längre. Sticks lite men inget som man dör av direkt.
  • helene306
    Anonym (svettis) skrev 2009-09-03 13:35:34 följande:
    Hur känns det att få botox, är det smärtsamt? Hur ofta får man dessa injektioner? Nej, det har jag inte. Väger kanske 2 kg mer än jag gjorde innan jag blev gravid så det kan väl inte spela någon roll?
    I händerna måste jag medge att det känns en aning men det är snabbt överstökat kanske 7 min/hand och bara att bita ihop. Ca 60-70 stick/hand (handflata och fingrar) I armhålorna känns det betydligt mindre, nästan ingenting alls om jag ska jämföra med händerna. Jag får på våren och 1 gång/år. Botox är ett nervgift och ska inte ges oftare än med 6 månaders mellanrum. Eftersom jag har så kraftig handsvett i mina händer tycker jag det funkar bra ändå. När det börjar bli varmt ökar mina besvär och därför tar jag det på våren, runt mars-april.
    Om man ger Botox på kroppen vet jag inte men svettas du så kraftigt som du gör så sök för det! Du ska inte lida och ha det så jobbigt som du verkar ha det!
  • helene306
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-03 13:55:10 följande:
    Det hjälper bra men effekten sitter bara i 4-6 månader och dessutom avtar effekten om du behandlar regelbundet. Kroppen vänjer sig vid botoxen och du får inte den effekten längre. Sticks lite men inget som man dör av direkt.
    Min läkare sa att de flesta får mindre och mindre svettning tack vare injektionerna. Jag har dock inte märkt något än (fått 3 behandlingar sammanlagt) men hoppas att det ska försvinna.
    helene306 skrev 2009-09-03 14:26:54 följande:
    Min läkare sa att de flesta får mindre och mindre svettning tack vare injektionerna. Jag har dock inte märkt något än (fått 3 behandlingar sammanlagt) men hoppas att det ska försvinna.
    Jag såg ett programm från england för något halvår sedan om just detta och personer med överdriven svettning en del över nästan hela kroppen. Kroppen vänjer sig och blir inte lika mottagligt för giftet efter hand.
  • helene306
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-03 14:30:57 följande:
    Jag såg ett programm från england för något halvår sedan om just detta och personer med överdriven svettning en del över nästan hela kroppen. Kroppen vänjer sig och blir inte lika mottagligt för giftet efter hand.
    Skit då ... {#lang_emotions_wink} Jag hoppas ändå på det min läkare sa att det vänder. Hon har haft flera patienter som blivit hjälpta av Botox och inte behöver mer behandlingar. Jag hoppas självklart på detsamma.
    helene306 skrev 2009-09-03 14:34:57 följande:
    Skit då ...  Jag hoppas ändå på det min läkare sa att det vänder. Hon har haft flera patienter som blivit hjälpta av Botox och inte behöver mer behandlingar. Jag hoppas självklart på detsamma.
    Ja det förstår jag! Då håller vi tummarna att det blir så.
Svar på tråden Svettas så mycket att jag inte kan leva ett vanligt liv längre...