• hönamor

Nån som jobbar på McDonalds, Max eller Burger King

Jag har en liten dispyt med en vän som jag behöver hjälp med att lösa.
    Han har precis deklarerat att han aaaaaaldrig mer ska äta på McDonalds efter att ha sett nån video på YouTube om en 4 år gammal hamburgare som såg ut som om den var köpt för en timme sen typ.

Nu menar han att Max o Burger King inte kan vara lika illa för deras hamburgare "görs på plats". Men det görs väl McDonals med. Allas burgare kommer väl frysta, iaf själva köttet eller står det folk på Max o malen köttfärs, blandar ihop o plattar ut o steker? Det är ju inte så att McD:s hamburgare kommer frysta med bröd o sallad o allt o bara stoppas in i micron (som vissa burgare på finlandsfärjor).

Dessutom tänker jag att mängden konserveringsmedel, för jag antar att det är den som får burgaren att se så fin ut efter 4 år, inte har nån betydelse för om maten värms upp eller görs på plats, den finns ju redan i de varor kedjan väljer att nyttja. Eller?

• Svar på tråden Nån som jobbar på McDonalds, Max eller Burger King
  • längtar och väntar

Jag har jobbat på Mc Donalds tidigare. Allt kött kommer frysta och sen gör man de själva på plats så klart.

Det med konserveringsmedel har jag dock inte någon koll på.

• hönamor

Nej, jag tyckte det bara lät så fel när han skyllde skillnaden på att Max gör sitt på plats så där kunde han äta men inte McDonalds. Och platsen har väl egentligen ingen som helst funktion enligt min logiska hjälra om det handlar om konserveringsmedel men jag är heller itne så insatt hur konserveringsmedel funkar

• längtar och väntar

Menar han inte att Max gör sina hamburgare efter hand som de blir beställda?

hönamor skrev 2009-09-03 10:13:30 följande:
    Nej, jag tyckte det bara lät så fel när han skyllde skillnaden på att Max gör sitt på plats så där kunde han äta men inte McDonalds. Och platsen har väl egentligen ingen som helst funktion enligt min logiska hjälra om det handlar om konserveringsmedel men jag är heller itne så insatt hur konserveringsmedel funkar
  • hönamor

längtar och väntar skrev 2009-09-03 10:14:04 följande:

Menar han inte att Max gör sina hamburgare efter hand som de blir beställda?
    Ja kanske men egentligen så gör ju McD det med. På sätt o vis, man kan ju specialbeställa o vad jag vet så har de nån regel om att burgarna bara får ligga klara en viss tid innan dom ska slängas så egentligen görs de efter hand de med (bara liiite i förväg) Sen hurvida reglerna följs vet jag itne.
  • längtar och väntar

Mc Donalds gör många hamburgare åt gången, så vida man inte har en specialbeställning. Sen får de ligga i skåpet max 10 minuter, det hålls inte alltid kan jag säga. Däremot kan man ju försöka lära sig hur systemet fungerar, för de ska alltid ha tidkort i värmeskåpet så man ser när burgaren är fräsch eller inte..

hönamor skrev 2009-09-03 10:15:54 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-09-03 10:14:04 följande: Ja kanske men egentligen så gör ju McD det med. På sätt o vis, man kan ju specialbeställa o vad jag vet så har de nån regel om att burgarna bara får ligga klara en viss tid innan dom ska slängas så egentligen görs de efter hand de med (bara liiite i förväg) Sen hurvida reglerna följs vet jag itne.
  • hönamor

längtar och väntar skrev 2009-09-03 10:18:28 följande:

Mc Donalds gör många hamburgare åt gången, så vida man inte har en specialbeställning. Sen får de ligga i skåpet max 10 minuter, det hålls inte alltid kan jag säga. Däremot kan man ju försöka lära sig hur systemet fungerar, för de ska alltid ha tidkort i värmeskåpet så man ser när burgaren är fräsch eller inte..
    Precis, så enligt mig (om reglerna följs) så är det egentligen ingen skilnad på om du beställer först o får hamburgaren 2 min efter eller om hamburgaren görs 2 min innan du beställer den. Jag tror att alla hamburgare oavsett kedja kommer frysta. Att dom görs på plats görs alla. Vet inte vad han menar, men han skulle bojkotta McD. Allt prat har gjort mig så sugen att jag tror jag ska sträcka mig så långt som att äta där idag
  • längtar och väntar

Men det finns många McD som slarvar med tiden.. Det har jag själv varit med om.. Men sådant händer ju över allt..

hönamor skrev 2009-09-03 10:21:52 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-09-03 10:18:28 följande: Precis, så enligt mig (om reglerna följs) så är det egentligen ingen skilnad på om du beställer först o får hamburgaren 2 min efter eller om hamburgaren görs 2 min innan du beställer den. Jag tror att alla hamburgare oavsett kedja kommer frysta. Att dom görs på plats görs alla. Vet inte vad han menar, men han skulle bojkotta McD. Allt prat har gjort mig så sugen att jag tror jag ska sträcka mig så långt som att äta där idag
  • God cares

Jag jobbar på McDonalds sedan över 2 år tillbaka och intresserar mig väldigt för det där med tillsatser och sånt. Fel ställe att på jobba på egentligen kanske, men om man bara ser till innehållsförteckningar och inte _hur_ maten tillagas så är McDonalds inte mycket sämre än den mat man köper i vanliga affärer. Jag har studerat så många innehållsförteckningar jag kan på jobbet, eftersom jag är intresserad, och visst är det en del tillsatser men inte mer än t.ex kycklingnuggets eller chokladmuffins man köper i affärer.

Jag kan också hålla med om att det slarvas med tiden en hamburgare får ligga. Egentligen gillar jag inte det systemet själv, för skulle det följas så hade det slängts hur mycket mat som helst varje dag! Visst, då kanske man hade kunnat göra mindre åt gången men då blir resultatet att gästerna blir sura för att de får vänta i 4 minuter. Svårt.

För övrigt så har jag jämfört lite med Max, McD och Burger King när det gäller kycklingnuggets och dipsåser, och alla tre kedjor är ungefär lika illa med tillsatser. Garlic-dipen på McD är dock bra

Själv älskar jag att baka och gillar att laga mat så jag äter sällan på jobbet

• hönamor

God cares skrev 2009-09-04 13:27:36 följande:

Jag jobbar på McDonalds sedan över 2 år tillbaka och intresserar mig väldigt för det där med tillsatser och sånt. Fel ställe att på jobba på egentligen kanske, men om man bara ser till innehållsförteckningar och inte _hur_ maten tillagas så är McDonalds inte mycket sämre än den mat man köper i vanliga affärer. Jag har studerat så många innehållsförteckningar jag kan på jobbet, eftersom jag är intresserad, och visst är det en del tillsatser men inte mer än t.ex kycklingnuggets eller chokladmuffins man köper i affärer. Jag kan också hålla med om att det slarvas med tiden en hamburgare får ligga. Egentligen gillar jag inte det systemet själv, för skulle det följas så hade det slängts hur mycket mat som helst varje dag! Visst, då kanske man hade kunnat göra mindre åt gången men då blir resultatet att gästerna blir sura för att de får vänta i 4 minuter. Svårt. För övrigt så har jag jämfört lite med Max, McD och Burger King när det gäller kycklingnuggets och dipsåser, och alla tre kedjor är ungefär lika illa med tillsatser. Garlic-dipen på McD är dock bra Själv älskar jag att baka och gillar att laga mat så jag äter sällan på jobbet
    Jag har oxå tänkt på det att jag hoppas att man då itne gör alltför mycket mat som bara slängs, låter väldigt onödigt. Ok om man bunkrar lite inför lunchtimmen, men annars ser jag inte det som jobbigt att vänta nån minut eller två om det inte är klart på direkten.

Tänkte vidare på detta igår eftersom hans argument (som jag inte tycker håller) är att det kommer fryst o värms upp. Även sibyllas fina goda hamburgare som i hans ögon är prakiskt taget hemgjorda kommer ju oxå frysta. Finns ju ingen skillnad egentligen.

Om han ska bojkotta McD så bör han bojkotta alla kedjor enligt mig.
  • God cares
    hönamor skrev 2009-09-04 13:48:34 följande:
    God cares skrev 2009-09-04 13:27:36 följande: Jag har oxå tänkt på det att jag hoppas att man då itne gör alltför mycket mat som bara slängs, låter väldigt onödigt. Ok om man bunkrar lite inför lunchtimmen, men annars ser jag inte det som jobbigt att vänta nån minut eller två om det inte är klart på direkten. Tänkte vidare på detta igår eftersom hans argument (som jag inte tycker håller) är att det kommer fryst o värms upp. Även sibyllas fina goda hamburgare som i hans ögon är prakiskt taget hemgjorda kommer ju oxå frysta. Finns ju ingen skillnad egentligen. Om han ska bojkotta McD så bör han bojkotta alla kedjor enligt mig.
    Näe, du kanske inte ser det som jobbigt men 70% av de andra gästerna Det är rätt sjukt egentligen, att folk kan bli sura för att få vänta 4 minuter. Jag förstår dem på ett sätt, eftersom tanken är att det ska gå fort med McD-maten, men ändå...
    Sen är det väldigt svårt att veta hur mycket mat som ska göras eftersom det skiljer sig från dag till dag, bl a beroende på hur vädret är, lönehelg o s v men de försöker ha ett system i alla fall.
    Men ja, hälsa honom att det är samma skit överallt, mer eller mindre bara
Svar på tråden Nån som jobbar på McDonalds, Max eller Burger King