• fidili

bilstol i en audi a3??

Vill höra med er vilken bilstol som fungerar bäst i små bilar.
    Själv har jag en audi A3-00 och har för tillfället inte råd att byta bil.
    Har tittat på några bilstolar.
    Mina önskemål är:

_ Kunna sitta okej bakom eller framför bilbarnstol beronde var den är placerad.

_Adam ska kunna sova bra, utan att nacken trillar fram.Gärna luta hela stolen, eller om det är bra lutning från början.
    Adam är lång för sin ålder så vi kommer inte att kunna använda babyskyddet mycket längre till. Han är 4 mån. Han har redan bältet på det högsta i stolen, och vintern har inte börjat än med alla tjocka kläder och overaller.

Någon som har några bra tips??

• Svar på tråden bilstol i en audi a3??
  • 1 och 1 är 3

Har ingen som helst aning om dina frågor men då vi själva funderar på att byta bil så frågar jag de, får du plats med vagn i bagaget? Dottern är 1 och vi har en EL scooter... Hur mycke plats är där igentligen i en så pass liten bil... vi kör idag v70 och det är ju en avsevärd skillnad...

080826 - Puma Teolin
  • Joico

Jag kör en Citroën C3 och brukar ha en Akta Duoflex i framsätet. Det funkar jättebra. Men jag skulle nog råda dig att prova en Britax Hi-way

• la dolce vita

Jag har en a3 från 2005, den är lite större än din årsmodell men inte mycket. Vi hade babyskydd från Maxi-cosi, och stolen efter det var en Akta Graco DuoLogic med Isofix-fästen. Denna stol finns även som bältesstol. Inga problem alls, tycker jag. SOm barnvaggn hade vi en stor klump; Quinny Freestyle. Allt går! Det är ju trots allt ingen liten bil.

• fidili

Jag har tittat på en Acta Cosmic som man kan luta lite, med en ratt på framsidan.
    Verkar lite jobbigt, med ratten menar jag. Är Duoflexen bättre???
    Britax Hi-way verkar också bra. Har den bra lutning???
    Har någon av er bilstolen i baksätet?
    Den sista jag tittat på är Maxi Cosi mobi. Är den okej,,,eller "bygger" den mer i bilen?
    Mycket att tänka på!!

• la dolce vita

Du kan väl alltid få prova den i bilen för att se hur det fungerar?! Det gjorde vi inför bilstolsköpet, det måste ju liksom fungera bra!

• Joico

Man måste ju inte använda ratten De flesta säger dessutom att ratten inte gör särskilt stor skillnad och alltså är överflödig.. men det är väl en smaksak kanske.
    Jag har bara provat Duoflexen och jag har haft den i baksätet vid några tillfällen. I vissa bilar blir det jättetrångt i framsätet, i andra så är det ganska ok. I min Citroën så blir det ganska trångt fram men det går att sitta där (men inga långfärder kanske ).

Jag tycker du tar med dig bil, barn, någon som kan ta hand om barnet och så väljer ni ut en bra bilbarnstol i butiken som ni provar ut med hjälp av personalen!

fidili skrev 2009-09-08 09:38:42 följande:
    Jag har tittat på en Acta Cosmic som man kan luta lite, med en ratt på framsidan.Verkar lite jobbigt, med ratten menar jag. Är Duoflexen bättre???Britax Hi-way verkar också bra. Har den bra lutning???Har någon av er bilstolen i baksätet?Den sista jag tittat på är Maxi Cosi mobi. Är den okej,,,eller "bygger" den mer i bilen?Mycket att tänka på!!
  • fidili

Tack för era råd.
    Det borde finnas en bäst i bil- test. Kan man Ringa Audi och fråga??
    Har ni gjort det?
    Jag får ta med man och barn till babyland eller babyproffsen i helgen. Någon måste ju vara bra.
    När jag köpte barnvagn gjorde jag så, en Teutoniavagn passade bilen perfekt.
    Vi har inte råd att byta bil, så det var billigare att köpa en lite dyrare vagn som ändå passade.
    Det är inte så ofta vi är hela familjen i bilen. Tonåringarna har annat för sig.

• Joico

Nä, Audi vet ingenting om sånt.. dom gör ju bilen, inte testar vilken bilbarnstol som passar bäst. Enklast är väl bara att åka dit? Även om någon här säger att ex. Akta Cosmic S passar jättebra i en Audi A3 så är det ju inte säkert att ert barn sitter bra i stolen, alls. Så åk dit

Varfr fidili skrev 2009-09-08 13:43:06 följande:

Tack för era råd.Det borde finnas en bäst i bil- test. Kan man Ringa Audi och fråga??Har ni gjort det?Jag får ta med man och barn till babyland eller babyproffsen i helgen. Någon måste ju vara bra.När jag köpte barnvagn gjorde jag så, en Teutoniavagn passade bilen perfekt.Vi har inte råd att byta bil, så det var billigare att köpa en lite dyrare vagn som ändå passade.Det är inte så ofta vi är hela familjen i bilen. Tonåringarna har annat för sig.
Svar på tråden bilstol i en audi a3??