• linda1985

föreliggande moderkaka

har ni som jag föreliggande moderkaka?  min ligger 35 mm för växandes nedåt i modermunnen. var på ul idag då läkaren konstaterade att den troligtvis inte kommer att flytta på sig och att bebisen troligen kommer bli prematur pga blödningar etc.
    så nu undrar jag om den flyttade sig eller inte o hur ni isf födde

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden föreliggande moderkaka
  • janina76

Undrar jag med..är i v.27 med helt föreliggande moderkaka. Har inte haft blödningar förutom en liten i v.23 då detta konstaterades.
    ska på koll igen om 2 veckor.
    Vilken vecka är du i?
    Har du blödningar? Andra besvär?

• linda1985
    janina76 skrev 2009-09-03 15:17:54 följande:
    Undrar jag med..är i v.27 med helt föreliggande moderkaka. Har inte haft blödningar förutom en liten i v.23 då detta konstaterades. ska på koll igen om 2 veckor. Vilken vecka är du i? Har du blödningar? Andra besvär?
    ja e i vecka 22 imorrn, har haft blödningar från o till i tidig grav, men det berodde delvis på att ja hade tvillingar från början o den ene försvann i vecka 12. ligger din i bak eller framvägg? har den vuxit neråt i modermunnen med? min ligger en bit ned i modermunnen o d e därför den troligen inte kommer flytta sig då det såg ut som den vuxit fast :/ sitter din fast?  när den sitter fast o livmodern börjar växa så slits den j usönder till slut.  min svärmor hade helt föreliggande med fäst i bakvägg, hon blev inlaggd i 3 veckor när livmodern växte massor, tillslut växde den uppåt, men hon ahde tydligen världens tur för dom trodde hon skulle få ligga fär till slutet. barnet får ju itne fixera sig o pressa på moderkakan, det är ju tydligen då dom brukar besluta om sängläge.    jag får jätte lätt massor sd, får du oxå d?
  • janina76

Hej!
    Jag hade som du vid min senaste grav. för 5 år sedan att ena tvillingen kom ut i v 9. Då blödde jag massor i flera veckor. Dock g ick det bra,vattnet gick i v.34 och dom fick ta ut honom med kejsarsnitt i v.35 eftersom igångsättning inte funkade. Då låg moderkakan i framvägg.
    Hörde att man lättare kan få föreliggande moderkaka om man blivit snittad innan eller fött många barn=/ Jag har tre barn och gjort ett snitt.
    På kollen i v.23 såg dom att moderkakan låg i framvägg,för livodertappen,och i bakvägg. dvs jämnt fördelat under banet.
    Barmet ligger på tvären med huvudet mot högra revbenet,och det var bra så länge han ligger så och inte trycker på där nere=)
    Dom sa dock inget om modermunnen och om den satt fast någonstans.
    Ska på koll den 15/9 så då kommer jag nog få svar på många frågor.
    Jag får lätt sd med magen blir stenhård,men det gör inte ont konstigt nog.
    Har du ont?
    Jag är hemma sjukskriven så jag försöker vila mycket och ta det lungt.
    men det är psykiskt jätte jobbigt det här,kollar ju pappret varje gång man kissat om det börjat blöda.
    Är i allafall skönt så länge man slipper vara inlagd. Samtidigt jätte oroligt ifall man skulle få stört blödning. Oj vad lång inlägget blev=)

• linda1985

jasså, undrar vad dom räknar som många barn då =) ja har 2 innan.  skönt att han ligger på tvären, min ligger nedåt me huvvet o bökar o bonkar på moderkakan. men dom har ju tid att vända sig än. de e la fram till vecka 35 har jag för mig som do msnurrar runt =)  men aj o ha barnet mot revbenet helatiden haha, det kan itne va skönt!  du måste säga hur d gick på kollen =) jo då ja får ganska om av sd ibland, men det verkar itne vara någon fara enligt BM. fick du oxå order om att åka in om blödningen blev som en 5 krona i storlek? så svårt o avgöra det där tycker jag =/
    man får nog försöka att inte vara så orolig tror jag, det i sig kan ju bygga upp stress o påverka barnet, ställ krav på att du vill veta så mycket som möjligt av BM o på UL, dom har ju en förmåga att hålla på info in i det sista. men jag håller helt med dig, det är en pers att vara hemma me små barn när man inte mår bra o ännu värre att behöva va ifårn dom :/

din lille son som kom ut i vecka 35, hur mår han idag? ja fick min sista son i vecka 36 o han e alltid sjuk, har nog inte varit frisk en månad i sträck sen han föddes. vi tycks ha lite samma erfarenheter gällande graviditeter =)

• janina76

Ja han som kom i v.35 har det gått bra med=)
    Vi stannade 10 dagar på neo tills han vände i vikt,hanvar trött i början och orkade inte äta själv,så han hade sond några dagar. Han vägde 2 395 när han föddes.
    Men han har faktiskt inte varit sjuk mycket. Hoppas det växer bort på din son och han håller sig frisk nu när bebben kommer.
    Ja dom sa till mig att åka in med en gång om det börjar blöda det minsta.
    Och kommer det mycket var det ambulans och liggläge som gällde.
    Tydligen är det risk att moderkakan kan lossna när den sitter så här,och då blir det ju urakut snitt ,som jag fattat det. Läskigt=(. Jag riktigt längtar till den 15/9 tills kollen. Då kommer jag ha massor av frågor.
    Lovar att meddela hur det gick.
    Nu vill man bara att veckorna ska gå så man slipper på alldeles för tidigt.

Svar på tråden föreliggande moderkaka