Gravid som 10:åring!
Har nyss läst en artikel om ?tonårsgraviditeter? som kryper allt längre ner i åldrarna. Nu kan man inte ens kalla det tonårsgraviditeter längre utan får väll använda något uttrycks om förtonårsgraviditeter eller något liknande.
Förra året blev 23 elvaåringar och fyra tioåringar gravid i England. FYRA (4!) tioåringar som blev gravida! När man tänker efter vad det innebär är det rätt skrämmande. Säg att kanske var tusende tjej kan bli gravid vid tio års ålder och att kanske var tionde oskyddade samlag leder till graviditet, inte för att jag vet om det stämmer men om vi säger det så betyder det att 40000 tioåringar har haft oskyddat samlag i England förra året. Lägger man därtill att det kanske går två och ett halvt skyddade samlag på varje oskyddad så betyder det att kanske 100000 engelska tioåriga tjejer hade samlag förra året. Nu stämmer det ju inte riktigt men det ger en endå en tankeställare...hur många minderåriga tjejer har då inte sex i världen varje år? En jävla massa mer än som borde ha det iaf! Varför vill inte barnen (för det ÄR man vid 10-13) nuförtiden vara barn längre? Varför skall de börja med vuxensaker som alkohol, tobak och sex innan de ens blivit tonåringar? Barndomen är något fint, den bör man dra ut på så länge som möjligt.
Är själv 15 (snart 16) år och gravid så jag vet hur kämpigt och jobbigt det är. Så tanken på att tjejer som är yngre än mig blir gravida skrämmer mig!