• maginari

Gravid som 10:åring!

Har nyss läst en artikel om ?tonårsgraviditeter? som kryper allt längre ner i åldrarna. Nu kan man inte ens kalla det tonårsgraviditeter längre utan får väll använda något uttrycks om förtonårsgraviditeter eller något liknande.

Förra året blev 23 elvaåringar och fyra tioåringar gravid i England. FYRA (4!) tioåringar som blev gravida! När man tänker efter vad det innebär är det rätt skrämmande. Säg att kanske var tusende tjej kan bli gravid vid tio års ålder och att kanske var tionde oskyddade samlag leder till graviditet, inte för att jag vet om det stämmer men om vi säger det så betyder det att 40000 tioåringar har haft oskyddat samlag i England förra året. Lägger man därtill att det kanske går två och ett halvt skyddade samlag på varje oskyddad så betyder det att kanske 100000 engelska tioåriga tjejer hade samlag förra året. Nu stämmer det ju inte riktigt men det ger en endå en tankeställare...hur många minderåriga tjejer har då inte sex i världen varje år? En jävla massa mer än som borde ha det iaf! Varför vill inte barnen (för det ÄR man vid 10-13) nuförtiden vara barn längre? Varför skall de börja med vuxensaker som alkohol, tobak och sex innan de ens blivit tonåringar? Barndomen är något fint, den bör man dra ut på så länge som möjligt.

Är själv 15 (snart 16) år och gravid så jag vet hur kämpigt och jobbigt det är. Så tanken på att tjejer som är yngre än mig blir gravida skrämmer mig!

• Svar på tråden Gravid som 10:åring!
  • Isanna

Tycker att det är ruskigt att biologin fungerar så egentligen! Boder inte få vara så! Men det är hemskt att så unga tjejer blir gravida, men ännu hemskare är det att de har sex överhuvudtaget! Måste nog låsa in mina kommade barn om det ska krypa nedåt i åldrarna ännu mer!

• Fru Lindholm

Man blir ju mörkrädd bara man tänker på det.

• Cina UrDeLuxePingla

Brr... min dotter är 11 och jag tror inte ens hon kysst någon än. Kanske dags att kolla hur det ligger till o hur det går till bland hennes vänner. Vi har en tät o öppen kontakt så jag tror hon vågar vara uppriktig med mig.

• brokig

ja, det hade ju varit smidigt om det fanns en åldergräns, typ när man var 25 satte mensen igång och man fick börja producera barn :)

Själv är jag 22 och har jag varit fertil (tror jag, man kan ju itne veta om man inte försökt) alltså haft mens i 11 år och fortfarande känner jag mig inte redo för att skaffa barn. Biologin stämmer inte längre övernes med samhället, på stenåldern var det säkert ypperligt att få barn tidigt eftersom man dog tidigt, men idag vill ju få ha barn före 30 och efter 37 är chansen att bli gravid kraftigt minskad. Pressade liv dagens kvinnor.

Jag håller med TS om att det är bedrövligt med så unga mammor..Huga

• Anonym

min dotter gjorde en abort när hon just fyllt 14 jätte tufft för henne .. även om hon inte såg att hon hade något annat alternativ.

Nå - jag anser nog att jag är en morsa som har både regler och gränser ( ibland för mycket) men deras relation ( dåvarande pojkvännen och min flicka) var inte helt lätt att lägga sig i utan att känna att jag kränkte henne.

Hon var fullständigt på det klara hur jag såg på saken - att det inte var ok med en sexuell relation!
    Jag var ändå medveten om att de hade sex - och visste att de använde preventivmedel - men insåg inte ( i min begränsade värd) att man kanske har svårigheter att veta hur menscyckeln och kroppen fungerar fullt ut när man är 13-14 ( jag vet det knappt vid 36 )

Följderna blev katastofala för min gumma. vi pratar om det ofta fortfande.. och hon är ledsen från och till ibland..

Som mamma är det den enskilt svåraste händelse som jag varit med om.. att se henne liten som en myra på operationsbordet.
    Dyrköpta erfarenheter...

• Mam2

De låter skrämande, de har ju bara gått i skolan ett par år..

• norgesessan

Jag vet at det är vissa som blir gravida så tidigt, men tror ni inte flera av dessa tjejer har blivit våldtagna? Jag kommer ihåg en tidningsartikkel med en 10 åring och en 11 åring (killen var 11) och dom fick barn, og deras foräldrar var bara glada.....det var också i england.....

• norgesessan

ang. åldersgräns...det vore skönt om kroppen också var med på utväklingen....for flera 100 år sen dog man ju när man var runt 30, så då fick man få barn när man var i nedra tonåren.....tyvärr har inte kroppen fått med sig att vi lever hur länge som helst.....

• Andrundrun

Jag fick inte mens förrän jag var 13år. När jag var 13år hade jag inte ens någon tanke på att ha sex ännu. Skrämmande. Ändå är inte jag så gammal. 20år.

• silhuett

Jag hade inte en tanke på at faktiskt ha sex förrän jag var 15. Var sen 16 när jag förlorade oskulden.
    Förstår inte att barn tänker på att ha sex redan när de är 10-12 år!!

• Anonym

Jag hade sex första gången när jag var 13 och jag undrar fortfarande varför jag egentligen gjorde det, nu när jag tänker tillbaka (är 20) så verkar det totalt meningslöst och jag tycker att det är jättehemsk att se att det har gått ner så mycket i åldrarna..man är ju fortfarande barn när man är 10.

Jobbade på ett lågstadie disco för ett tag sen, då sprang det omkring sminkade sjuåringar med genomskinliga tröjor, Bh och stringtrosor som stack upp över byxkanten! Det var ju helt sjukt..att folk ens sätter på såna kläder på så små barn!

• fruis

Skulle tippa att de flesta tioåringar som haft sex INTE har haft det frivilligt! Tror att det rör sig om manipulationer och rena våldtäkter (ryser när jag tänker på det!)

• Mufi

Min "extradotter" fyllde nyss 11. Tanken på henne gravid var det läskigaste på länge. Jag undrar hur vanligt det här är i Sverige och om det är något som borde uppmärksammas mer?

• Anonym

Är jag den enda som ville ha sex när jag var elva-tolv? :-O Jag minns att jag verkligen ville, men att jag ändå kände mig för ung. Jag hade ingen möjlighet att ha det, och jag vet inte om jag hade gjort det om jag hade haft chansen...

• Anonym (ung)

Jag minns inte om jag verkligen ville genomföra ett samlag, emn som 10-11-åring onanerade jag så fort jag fick tillfälle och tänkte väldigt mycket på sex och hur jag skulle tillfredsställa mig själv.

• educated ninja

Jag hade nog inte ens fyllt 10 när jag fick min första mens. Jag var först i klassen iaf och vi hade börjat 4an. det kommer jag ihåg...
    Jag blev gravid när jag var 12 (våldtäkt på sommarläger med scouterna).

Jag kom ihåg att jag tyckte det var riktigt otroligt att jag hade något som växte inuti mig.
    Mina förädrar visste inget, utan jag gick direkt til vårdcentralen sjäv efter lägret. men det är Off Topic.

I högstadiet fick vi grundig sexualundervisning. Alt från hur spermierna tillverkas, till livmoderns alla faser i månaden, hur fostren växer, hur vi skyddar oss, vi fick lära oss om alternativa sexualiteter (om man utgår från att heterosexualitet är standarden), sjukdomar och allt möjligt.

Sånt tycker jag är sviiiinbra *massa tummar upp*

Jag menar, i usa är det ju kyrkan som har hand om sådan undervisning. Och hur många ungdomar är det som går till kyrkan för sådan undervisning? Inte sådana som skulle behöva det iaf.

I wales vet ungdomarna knappt vad en kondom är. där finns det *lassvis* med förpubertala ungar som ha sex till höger och vänster och med sina kusiner och blir med barn. Det är ju hemskt!

• Fru Lindholm

Måste hålla med föregående talare om att det är bra med sexualundervisning. Som barn hade min mamma köpt mig en barnbok som på ett pedagogiskt sett beskrev allt om mamma-pappa-barn grejen. Suverän bok som jag nu inte minns namnet på tyvärr. Men finns säkert på biblioteket.

• Rebekka

Man blir ju mörkrädd för mindre, gode gud om min elvaåring hade blivit med barn... som tur är så har hon inte börjat få sin mens ännu och pojkar är fortfarande enbart lekkompisar så vitt jag vet. Hon är sällan ensam hemma.... vi har i alla fall snackat om sådana saker så att jag hoppas att hon har lyssnat och tagit till sig det jag har sagt.
    Men jag hade tvingat min dotter till abort.. det hade jag.

• puss

måånga av de här barnen är utsatta för övergrepp. det är inte ett aktivt val!

Svar på tråden Gravid som 10:åring!