• ylparap

När lät ni erat barn sova borta första gången?

Som rubriken lyder.. När lät ni era små sova borta första gången? Alltså utan mamma å pappa. När är det ok att lämna bort dom första gången?

• Svar på tråden När lät ni erat barn sova borta första gången?
  • alvaereva

Min dotter var 13 månader.

• Gummis

Vi lämnade våran dotter hos mina föräldrar när hon var 8mån och då var det från tors till söndag. Hon hade även sin kusin där för föräldrarna var med oss. Gick superbra. Dom skötte sig exemplariskt. :)

• fetsnygg

när hon var sju veckor haha

• memlan

Vår son är född i början av april. I mitten av september
    sov han hos farmor och farfar (vi var på bröllop). Det finns
    många som hävdar att det är förkastligt att göra som vi,
    men för oss fungerade det finfint. Jag helammade, hade pumpat
    och lagt i frysen, fick även pumpa under kvällen, men det
    fungerade utmärkt för mig och min familj.

• BlommyNess12

Bör tilläggas att jag helammade, han fick pumpat på flaska.

• lunkentuss

runt 11 månader... innan hon var 1 år iaf... Men runt 11 månader skulle jag tro för det var ungefär då jag slutade nattamma.

• silverhjärta

Ebba fyller två på söndag och vi har ännu inte lämnat bort henne för natten. Kommer nog att dröja. I lördags var hon hos mormor i 4 timmar utan oss. Första gången det hände. Igår var hon i 5 timmar hos gammelfarfar och sambo. Så det är inte mycket hon har varit utan oss.

Don´t drink and derive!
  • Stårschan

När de var nåt halvår.

• Min högsta önskan

Min förstfödda var nog 1 1/2 år första gången han sov borta utan någon av oss med.
    Hade inte haft något behov av det tidigare..

• jagochminbäbis

Jag började med ersättning till min son när han var 1 månad pga att det inte funkade med ammningen helt enkelt.
    Han sov över hos sin mormor när han var 2 månader gammal, inga problem alls. Vad jag har fått erfara så får barn lättare att sova borta om man börjar tidigt. Men alla barn är ju olika! Man får gå på känn helt enkelt.. Och det ska ju självklart kännas bra för dig som förälder också.

• 81missan

Hur gjorde ni när dom skulle sova borta, "tränade" ni en natt då ni fanns på plats eller körde ni direkt? Jag har funderat på att skaffa barnvakt när min man fyller år och firar fars dag.

• BlommyNess12
    81missan skrev 2009-09-03 20:13:51 följande:
    Hur gjorde ni när dom skulle sova borta, "tränade" ni en natt då ni fanns på plats eller körde ni direkt? Jag har funderat på att skaffa barnvakt när min man fyller år och firar fars dag.
    Nä, första gången jag och min son sov över  hos min mamma var han typ 1 månad, då sov vi där tillsammans, men jag sov i rummet brevid honom och min mamma (behövde vila lite)
    och det gick toppen.. så sen när han var 4 månader så körde vi direkt, men vi bor ju väldigt nära så det hade inte varit några problem..
  • Envis
    81missan skrev 2009-09-03 20:13:51 följande:
    Vi lämnade bort vår en natt när hon var 8 mån. Hon sov då hos sin farmor som hon spenderat mkt tid med. Ingen "testnatt" före, men vi var inte heller oroliga, då lillan blir överlycklig då hon ser sin farmor. Hon vill inte ens komma tillbaka till oss när farmor håller henne hehe :/
  • Tant Green

Min dotter sov hos mormor en gång när hon var 4 månader. Och när hon var 8 månader var mormor här medan vi var borta ett dygn.

Vi "övade" inte på något speciellt sätt, men hon träffade ju mormor ofta på dagtid och vi visste att hon bara brukade vakna 1 gång/natt och äta (när hon var 4 månader, vid 8 månader sov hon hela nätterna så då var det ännu enklare).

• Cake

När lillen va 5 veckor. Det gick superbra och han sov hos farmor och farfar som bor 5 minuter bort...

• Friterad

Sonen var 2 år första gången han sov borta. Då sov han hemma hos en älskad släkting medan jag och maken masade oss ut på krogen för första gången på tre år.

• smurfenlina

guuu va skönt med denna tråden! Jag och min man bokade för några veckor sen en weekend till London i slutet av oktober. Vår lille kille (han är drygt 6 mån nu) Just då kändes det helt ok, han ska vara hos sin farmor/farfar som är de enda som han känner igen förutom oss. Men nu känns det jättejobbigt. Han sover inte så bra på nätterna just nu och tyvärr har vi hamnat i en dum ond cirkel att bara jag (mamma) får lägga honom för natten...förhoppningsvis har det ändrats sig till dess. Men det känns ändå jobbigt...

• schersmin

Nar honvar tre manader. Och da sov hon givetvis till klockan elva pa formiddagen!!! Det gick jattebra, jag tror inte ens hon markte att hon intevar hemma;)

• BabyJia

Sonen va 1 månad när han sov borta första gången å de va en natt hos sin farmor när de va nyår. Jag ammade inte. Iofs så gick de bra, men idag kan jag inte fatta att jag kunde me å lämna bort min bebis över natten när han va så liten:-/ Ung å dum kanske?!

Iallafall så har jag inte varit ifrån min dotter ännu som blir 9 veckor till helgen å de kommer dröja ett tag kan jag lova. Ammar inte henne heller, så just de e ju inget hinder. Men jag e absolut inte redo för att lämna ifrån mig henne å har absolut inget behov av de heller för den delen.

Svar på tråden När lät ni erat barn sova borta första gången?