• Sofia82

SF mått i V39

Vad har ni haft för SF mått i v39?
    Hade själv 37, fått för mig att detta är mycket. Kan det vara en stor bebbe i magen?

• Svar på tråden SF mått i V39
  • Sommarbarnet

Jag hade i v39 SF mått på 35-36. Svårt att veta storleken på bebis bara SF-måttet, bebis kan ju ligga högt eller lågt vilket påverkar SF-måttet.

• Teddizgirl

Jag har 37 i SF å går in i vecka 39 idag. Liten ligger djupt fixerad å enligt Tillväxt-ul väger Liten ca 2900 g.

• Bebisfixerad

går in iv.39 imorgon. mitt sf mått e 36. ökat med 1cm på 2v.
    å bebis ligger sjupt fiixerad

• rabarben

Hade sfmått 38 cm i vecka 40+0, vecka 41+0 hade magen vuxit hela 2 cm till 40 cm och lillfis är fortfarande inte ute :)

• LindaG

När jag var i vecka 35 så hade jag sf 36......hade exakt samma med min son i v 35...

• jennie14

SF mått i vecka 39 var 33 ...
    Låter litet , så känner mig orolig
    Men BM sa att de va bra?!?

• Bebisfixerad
    LindaG skrev 2009-09-03 18:49:09 följande:
    När jag var i vecka 35 så hade jag sf 36......hade exakt samma med min son i v 35...
    oj hur mkt vägde din sión när han kom ut?
  • Lota

Med dottern hade jag sf mått 36 o där stannade jag till v 41+1 när hon föddes, hon vägde 3275 g.

• essemia

Tror inte du behöver oroa dig för SF-måttet. Det säger egentligen inte så mycket om hur stor bebisen är. På vissa "växer" den inåt och då kan du ha ett väldigt lågt mått. Sen kan ju bebisen sträcka på sig lite extra precis när BM mäter och då får du ett högre mått. Huvudsaken är nog att ditt värde följer kurvan, att den inte helt plötsligt sticker iväg åt något håll. "Normalt" sf-mått brukar vara strax under veckan, alltså ungefär 35 cm i vecka 36 osv. Men som sagt häng inte upp dig på det, huvudsaken är att den växer sakta men säkert!

• jennie14

34 i sf mått idag... vecka 39+1

• knottarna

Är dock bara i vecka 38 men har sf-mått på 41...

• krut34

Jag kanske kan lugna lite. Var själv jätterädd när jag väntade mitt andra barn.

Jag hade väldigt stort sf-mått båda mina graviditeter. Hamnade under min andra graviditet ovanför översta kurvan i v. 37 (hade hela tiden legat på översta kurvan)och fick göra tillväxtultraljud. Barnmorskan tog initiativ till det. Det visade sig att min bebis var rätt så normalstor, så det behöver inte betyda stort barn. Ofta kan de känna det med händerna om de har några års erfarenhet. Däremot kan tydligen formen på ens livmoder påverka. Min är framåtlutad, vilket gör att man ganska tidigt får mage och att den verkar stor, enligt ultaljudsbarnmorskan. Barnet skjuter liksom ut, tar inte så stor plats inne i kvinnans kropp.

Första barnet vägde 3650 g och var 54 cm lång. Andra barnet 3860 g och 52 cm. Jag har tyvärr inte siffrorna på sf-måtten. Största barnet kom snabbt ut (4,5 timmar från första känning) och förlossningen var helt okomplicerad. Lycka till!

• teeta

Min kurva har tagit ett rejält kliv senaste tiden.
    I vecka 36 mätte SF-måttet 35 cm. När jag var hos BM förra veckan mätte det 39. Hon tyckte att det var lite väl stor ökning då jag plötsligt låg över kurvan. Fick komma tillbaka idag (v 39+0) och då var måttet närmare 40. Nu spänner det rejält över magen och det känns också som att jag har fått bristningar i musklerna. En inte allt för angenäm känsla.
    Ska på tillväxtultraljud på onsdag.
    BM säger att antingen har bebisen lagt på sig på sista tiden eller så har jag mycket fostervatten.
    Jag hoppas att det är som krut34 skriver, att det har med livmoderns lutning att göra. Jag fick mage jättetidigt och har länge fått höra att jag är stor och ska se ut att föda när som helst. Att klämma fram en jättebebis tillhör inte riktigt drömscenariot...

• SötFlöt
    Lota skrev 2009-09-03 20:19:00 följande:
    Med dottern hade jag sf mått 36 o där stannade jag till v 41+1 när hon föddes, hon vägde 3275 g.
    Jag hade precis samma mått och tid och min dotter vägde 3250
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
Svar på tråden SF mått i V39