• Lorelei

Biverkningar av minipiller?!

Började med minipiller ca 10v efter förlossningen 2 maj. Det har fungerat jättebra. Men sedan någon vecka tillbaka, lite drygt, så känner jag mig helskum! Humöret går upp och ner som det gjorde när jag var gravid. Jag har en konstant, om än svag, mensvärk utan att någon mens i sikte. Har haft miniblödningar två gånger (båda på morgonen), båda har försvunnit till nästa toabesök. Illamående och trött. Visst var jag beredd på biverkningar men det dåliga humöret förstår jag inte riktigt, finns inte ens med på listan över ovanliga biverkningar i bi-packsedeln.

Bara jag?

• Svar på tråden Biverkningar av minipiller?!
  • HumDis

Har du kollat så att du inte är gravid?

• Vombell

Vilka piller har du? Humörsvängningar står med som vanlig biverkning på mina piller (Cerazette). Småblödningar, molvärk, huvudvärk och illamående är också vanliga besvär. Jag har tyvärr allihop....

• Lorelei

Har inte gjort det, känns ganska osannorlikt... Lillkillen är bara fyra och en halv månad, inte fått tillbaka mensen, käkar minipiller...men man vet ju aldrig. Är nog lite rädd för att testa för att vara ärlig. Har funderat på det hela veckan men inte vågat Tror inte att det är något och om det vore det så är det lite väl tidigt...

• Lorelei

Äter mini-pe

Har för mig att det inte stod med, men jag har självklart lyckats slänga bi-packsedeln... den kanske finns på nätet föresten!

• Lorelei

inga humörsvängningar med där inte

• HumDis

den finns på www.fass.se. Anledningen till att jag frågar om du kollat om du är gravid är ju för att du uppenbarligen har ätit dom några månader utan problem. Men det skall vara mycket ovanligt att man blir gravid när man äter minipiller. Hel/Delammar du fortfarande?

• Lorelei

Har ätit två hela kartor och en halv... men jag blev magsjuk första veckan på den här kartan... körde dock med kondom då. Har problem med magen och är dålig lite då och då... känns osäkert för jag vet ju inte hur mycket kroppen hinner ta upp av tabletterna men samtidigt så finns det inget preventivmedel som jag trivs med istället för pillerna.

Helammar fortfarande (han äter 1 tsk potatis om dagen bara *ler*)

• HumDis

Ja om du helammar så minskar det ju också risken! Jag äter Cerazette och min BM säger att det är väldigt viktigt att man tar tabletterna vid ungefär samma tid varje dag för att minska risken för biverkningar. Dessutom skall man använda kondom om man glömmer att ta pillret en dag (eller rättare sagt, om man inte tagit ett piller på 36 timmar).

Det skall ju dock tilläggas att det finns människor som har blivit gravida trots helamning, minipiller och ingen mens.. (bl a min f.d. arbetskamrat) .. så man vet ju aldrig! Hon har 12 månader mellan sina två barn...

• HumDis

(förtydligar lite: man skall alltså använda kondom i 7 dagar om man missat pillret i mer än 36 timmar)

• suzolina

o ja jag provade flera sorter och hade jävulska humörsvägningar.

• Anknys

Jag hade Mini-pe ett år ungefär. Aldrig igen... Fick ett jävulskt humör, grinig och ledsen ofta, massor av finnar och så lyckades jag att bli gravid... Slarvade lite ett tag (man ska ju ta dom vid samma tidpunkt) men trodde inte att det skulle göra något, men det slutade med att jag var helt förstörd, eftersom abort var det enda alternativet för mig då... Så nej, jag har inga bra erfarenheter av minipiller. Never again!

• lillith

Jag blev deppig av dem. Helkonstig i humöret - liksom brydde mig inte om något. Mådde inte alls bra på dem och upplevde att jag inte hade samma normalitet i kroppen. Och så gick jag upp mycket i vikt. Aldrig mer hormoner för min del...

• Pyris

När jag började med mina minipiller (cerazette) varnade bm mig för att dom kunde ge biverkningar så som graviditetskänningar... Dom kunde sitta i ca 2 månader eller nåt sa han.
    Jag e supernöjd med mina..förutom att jag tror att sexlusten har försvunnit totalt...

• Lorelei

Nu har jag testat och det var som jag trodde... ingen liten i magen. Skönt var väl det när man har en liten fem månaders Men humörsvängningarna börjar bli jobbiga... får prata med bm igen då.

• Vombell

Lorelei: Nu vet jag ju inte riktigt hur du har det men för mig har humörsvängningarna berott på så många saker. Att man aldrig får sova, att man hela tiden är uppbunden (fast man älskar sin lilla), att den första förälskelsen och nyheten börjar lägga sig och verkligheten kommer smygande, att sambon och en själv inte har så mycket tid längre och framförallt AMNINGEN. Amningshormoner är inte att leka med Det måste ju int bero på P-pillrerna att man känner sig lite ur gängorna. Eller också är det enbart deras fel -vad vet jag? Bara några tankar jag hade.

Hoppas att det blir bättre för dig och lycka till!

• Mathildas mamma

Jag får ett hemskt humör av både vanliga p-piller och minipiller. Och besvären försvinner så fort jag slutar med dem. Aldrig mer säger jag, usch!

• Liten blir stor

Jag äter oxå Mini Pe. Har lite små blödningar då å då..världens sämsta humör och mår jätteilla och är jättehungrig hela tiden. Fast i min bipacksedel står det att man kan få humörsvängningar och i ovanliga fall även bli depprimerad osv...

Svar på tråden Biverkningar av minipiller?!