• Januaritösen

Tvätta med tvål efter babysim?

Vi började på babysim ni i veckan med vår nästan 8 månaders son. Hur kul som helst! Men efteråt funderade jag på om man borde tvätta honom med tvål för att få bort kloret ordentligt? Eller räcker det med vatten och olja som vanligt?

• Svar på tråden Tvätta med tvål efter babysim?
  • Vickan I

Till oss sa de att det tom räckte att bara skölja av dem i vatten. Vi brukade duscha av han direkt efter simmet och sedan bada som vanligt med olja hemma.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Skummis

Min dotter har känslig hud så vi köpte parfymfri tvål på barnavdelningen och tvättade henne med den efter att hon badat i klorerat vatten samt smörjde in henne med mjukgörande. Fungerade bra.

• hallooj

Finns bebis tvål på pump på apoteket för dom små. Men åtta månader är man ju inte så liten längre. Jag köpte sånt till min dotter funka toppen.

• Bess

Jag använder Natusans shower gel.

• Brunello

Så länge bassängen sköts som den ska och alla vuxna är noga med sin hygien och tvålar sig och schamponerar sitt hår före de går i bassängen finns ingen anledning att använda tvål efteråt, varken för barn eller vuxna, det räcker att skölja av sig och ev. ta lite balsam i håret.

• goatess82

jag använder tvål, hellre det än klor på kroppen, och så smörjer jag honom efteråt!!

• Brunello
    goatess82 skrev 2009-09-04 23:56:06 följande:
    jag använder tvål, hellre det än klor på kroppen, och så smörjer jag honom efteråt!!
    klor är inget "smuts" som behöver tvål för att försvinna, det försvinner bara du sköljer av dig

Bara så du vet alltså, du får tvåla dig/ditt barn om du vill såklart men det behövs inte för klorets skull
  • Januaritösen

Ah, olika åsikter då. Som vanligt!
    Tack, alla.

• Psyke

Vi använde babyschampo för att tvätta av håret och passade på att tvåla in kroppen när vi ändå höll på. Sedan smorde vi in med lite olja.

• goatess82
    Brunello skrev 2009-09-05 07:43:06 följande:
    klor är inget "smuts" som behöver tvål för att försvinna, det försvinner bara du sköljer av dig Bara så du vet alltså, du får tvåla dig/ditt barn om du vill såklart men det behövs inte för klorets skull
    jo är väll så, men det känns som det är väll borta om jag tar tvål också *nojig*
    sen älskar han duschen och löddret och så, så det är väll för mys också.=)
Svar på tråden Tvätta med tvål efter babysim?