• mik

Vad går gränsen för högt blodsocker?

Hej
    Jag hade senast 8 i blodsocker och det är vell högt? Ska inte göra någon glukosbelastning för min bm tycket inte det var tillräckligt högt.. Sen sa hon att min bebbe växt och beräknas väga minst 4200, vilket gör mig skit orolig. Är i v 36+4 hade sf på 35. Men vad jag läst så verkar inte så många BM viktuppskattning alls stämma så varför måste dom säga något som gör att man blir jätte orolig.
    Någon som har fått gravid diabetes, vad låg ni på i blodsockervärde?

• Svar på tråden Vad går gränsen för högt blodsocker?
  • Linam370

Här gör man glukosbelastning om värdet nån gång är över 7

• Kazeer

När jag var i vecka 27+, fick jag göra en extra glukosbelastning, eftersom det fanns socker i mitt urinprov. Vet tyvärr inte vad jag hade för blodsocker. Glukosbelastningen var okej. Den veckan hade jag ett sf-mått på 31.

I vecka 31+ hade jag ett SF-mått på 35.

När sonen föddes i vecka 36+3, vägde han 2095 g och var 20% tillväxthämmad.

BF jan-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Tualisa

Om du har över 9 i blodsocker och inte har ätit något speciellt.. alltså juice eller nått sånt. Jag hade 9.5  40 min efter frukost.. fick göra en belastning i dag och den såg bra ut. På belastningen så får värdet efter 2 timmar inte vara mer än 10.

Lilla Alva är här 080514
  • mik

Tack för era svar:)
    Kazeer hann du få någon viktuppskattning innan din lilla kom? Sa din Bm något om ditt Sf mått när de va 35 i v31?

• Kazeer
    mik skrev 2009-09-03 22:01:08 följande:
    Tack för era svar:)Kazeer hann du få någon viktuppskattning innan din lilla kom? Sa din Bm något om ditt Sf mått när de va 35 i v31?
    Jag blev skickad på tillväxt-UL men hann aldrig gå på det. Natten innan fick jag tidig vattenavgång och blev inlagd i två veckor. Då var jag i vecka 32+3. Under de två veckorna jag låg inne gjordes två UL och fostrets vikt uppskattades och det visade sig att det var litet och inte växte så mycket som det borde. Dessa viktuppskattningar stämde sedan bra med sonens födelsevikt.
  • mik

Vad skönt att allt gick bra för er och att din bebis stannade till v 36:)
    Ska försöka slappna av och inte oroa mig för om det blir en stor bebis som ska ut, för är den "för" stor så lär vell personalen upptäcka detta och vidta återgärder! Men är inte lätt..

• Kazeer
    mik skrev 2009-09-03 22:11:28 följande:
    Vad skönt att allt gick bra för er och att din bebis stannade till v 36:)Ska försöka slappna av och inte oroa mig för om det blir en stor bebis som ska ut, för är den "för" stor så lär vell personalen upptäcka detta och vidta återgärder! Men är inte lätt..
    Vi kan ju hoppas att din BM har lite fel...

Lycka till!
Svar på tråden Vad går gränsen för högt blodsocker?