• Paincake

Skillnad mellan Otrivin Menthol och vanlig?

Har tagit Otrivin Menthol de senaste kvällarna eftersom jag är så himla nästäppt. Tänkte bara för säkerhets skull kolla upp det på Fass.se och döm om min förvåning, den rekommenderas inte till gravida!

Kollade sen vanlig Otrivin som har samma verkningsmedel, Xylometazolin, men den får man visst ta. Märkligt, tycker jag. Är det mentholen som är skadlig...?

Hur hade ni gjort? Fortsatt ta den eller införskaffa någon annan?

• Svar på tråden Skillnad mellan Otrivin Menthol och vanlig?
  • Paincake

Förmodligen. Jag funderar på att bli pioniär inom området; får jag inte rensat näsan till kvällen kommer jag att bli knäpp

införskaffar vanlig imorn...

• Bedhead
    Paincake skrev 2009-09-03 21:51:13 följande:
    Förmodligen. Jag funderar på att bli pioniär inom området; får jag inte rensat näsan till kvällen kommer jag att bli knäpp införskaffar vanlig imorn...
    Passa dig dock. Graviditeter kan leda till svårt missbruk av nässpray.
  • Paincake

Jodå, jag är försiktig.
    Kanske man borde skaffa en sån där örtolja att stryka under näsan...? Som att alternera med, menar jag.

• Bedhead
    Paincake skrev 2009-09-03 21:55:29 följande:
    Jodå, jag är försiktig. Kanske man borde skaffa en sån där örtolja att stryka under näsan...? Som att alternera med, menar jag.
    Eller bara ta missbruket och detoxa när ungen är ute. Det gjorde jag, annars hade jag fått sova med öppen mun i nio månader.
  • Paincake

Aaah. Smart tänkt.

Hatar för övrigt också att sova med öppen mun. Vem vet vad som kan flyga in i den när man sover...

• Jesster
    Bedhead skrev 2009-09-03 21:56:33 följande:
    Eller bara ta missbruket och detoxa när ungen är ute. Det gjorde jag, annars hade jag fått sova med öppen mun i nio månader.
    Det har jag också fått göra under mina två graviditeter. Hellre det än att gå med ständig panik över att inte kunna andas.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Pokergirl

Anledningen till att man avråder från menthol är att det har en sammandragande effekt på blodkärlen. Ingen större fara egentligen, men shoppa ny imorgon.

I väntans tider... pokergirl.blogg.se
  • UnderYtan

Det "lustiga" är att i december förra året tillhörde Otrivin menthol den grupp man kan använda obehindrat. Och nu har den blivit flyttad till att man ska undvika den.

Jag använde O-menthol när jag var gravid förra året eftersom man inte avrådde från den. Denna gång bytte jag till Nasin då jag av en slump såg att O-menthol bytt grupp.

Svar på tråden Skillnad mellan Otrivin Menthol och vanlig?