• amomentlikethis

Kortison på heltid?

Min vovve fick tillbaka sin ögoninflammation i helgen. Var hos veterinären i tisdags och nu går han på både antibiotika och kortison.

Han hade samma typ av ögoninflammation för 1½ år sedan, blir helt svullet runt ögonen och så spricker det upp och blöder. Ser hemskt ut.

Men i alla fall, nu sa veterinären att eftersom besvären kommit med 1½ års mellanrum så kan han ju leva med det men skulle det komma oftare så kanske han skulle få gå på kortison, en mindre dos hela tiden.

Efter att vi lämnat veterinären kom jag på att han blev ju faktiskt svullen runt ett öga i våras men att det inte blev några sår den gången och svullnaden gick ner efter 2 dagar, å så tänkte jag inte mer på det.

Men det visar ändå att vovven har återkommande ögonbesvär och han är bara 3½ år gammal och jag vill ju självklart att han ska bli så gammal han kan utan onödigt lidande.

Är det någon som har hund här som går på en minde dos kortion hela tiden?
    Hur tycker ni det funkar? Hunden mår som vanligt? ings biverkningar?

Jag vet inte hur kortion verkar men har hört att vi människor kan bli svullna av det, gäller det hundar också?

Är det "snällt" att ge hunden kortison regelbundet för att förlänga hans liv och för att han ska slippa sina besvär, eller är det en dum idé?

Jag vill självklart göra det bästa för min hund och tänkte att jag får börja tänka redan nu på hur vi vill sen om problemen skulle komma tillbaka ytterligare.

• Svar på tråden Kortison på heltid?
  • Nattmara82

Att de svullnar & får vätskeansamling är ett problem för hundar som går lång tid på kortison. Jag har en tik som klipps & är daghund hos mig på 4 år som går på kortison nästan nonstop pga allergier & förutom att hon är lite "squishy" (krallig) så är det inget fel på henne, hon mår mkt bättre än när hon inte tog något. Sen att matten skämmer bort henne & gör henne lite handikappad genom att vara överbeskyddande är ju en helt annan femma ;)

• Fruochmamma

Våran Irl Setter fick äta kortison dagligen och hon blev dryga 11 år och var superpigg in i det sista {#lang_emotions_smile}

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • amomentlikethis

tack för era svar. skönt att höra att andra hundar klarat av att leva så länge med kortison

dessvärre vet jag inte hur det blir för våran vovve. nu efter en veckas behandling med både kortison och antibiotika så har det inte skett någon förbättring så vi ska in imorgon igen för att lämna en odling. hoppas det ska ge med sig snart, tycker så synd om honom

• Fruochmamma
    amomentlikethis skrev 2009-09-08 00:44:39 följande:
    tack för era svar. skönt att höra att andra hundar klarat av att leva så länge med kortison dessvärre vet jag inte hur det blir för våran vovve. nu efter en veckas behandling med både kortison och antibiotika så har det inte skett någon förbättring så vi ska in imorgon igen för att lämna en odling. hoppas det ska ge med sig snart, tycker så synd om honom
    Lycka till - vet själv hur det är med sjuk vovve.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Becco

Vår hund var nära på att få äta kortisontabletter resten av sitt liv men som tur var behövde hon inte det. En nackdel som vi fick höra var att om hunden skulle äta kortisontabletter resten av livet kunde levervärdena bli dåliga. Jag vet inte om det bara gällde just den hundrasen vi har eller om det gäller alla raser. Hör med din veterinär om det stämmer att levervärdena blir dåliga av kortison.

• mannehund

Vår hund har ätit kortison dagligen i ca 6 år, han är 10 år och tack vare kortisonet har hans allergi hållits i schack och han är i livet ännu. Han går på prednisolon morgon och kväll. Han mår fint och har inga biverkningar. Vi tar regelbunda blodprover för att kolla alla värden.

Svar på tråden Kortison på heltid?