• Anonym

Min 5-åring kissar på sig dagligen

Ja, i stort sett dagligen kissar hon på sig. Ibland litegrann, ibland mer. Hennes tvättkorg luktar alltid kiss. Hon är inte så där jättebra på att torka sig efter hon kissat heller så även om hon inte kissat på sig så luktar hennes trosor kiss ändå.

Jag och min sambo har tjatat och tjatat, gå på toa när du är kissnödig, försöker även se till så att hon går på toa innan vi ska gå ut o.dyl. Vi har frågat henne varför hon inte går när hon är kissnödig och hon har gett oss lite olika svar... "Jag vet inte", "jag hinner inte", "jag känner inte när jag är kissnödig" osv. Vi har försökt förklara för henne att man kan få ont i snippan om man går med kissiga kläder.

Och det här med att hon inte känner, det gör hon definitivt. Det syns tydligt på henne när hon är kissnödig, hon håller handen mellan benen, kniper ihop benen osv. Frågar man henne då om hon är kissnödig så kan hon svara "nej" och så får man ändå uppmana henne att gå på toa.

Hon fick ett syskon för några mån sen så troligtvis har det ett samband med det. Hon kissade på sig innan det också men det var inte riktigt så mycket/så ofta.

Det jag undrar är ju hur man gör för att få henne att gå på toa när hon behöver? Har tänkt ta upp detta på BVC nästa gång vi ska dit med hennes syskon, men vill gärna ha lite tips innan dess.

• Svar på tråden Min 5-åring kissar på sig dagligen
  • Linsenstinsen

Jag vet att min kompis föräldrar gjorde så att de påminde efter varje mål om att gå på toaletten när hennes lillasyster hade det problemet. Och de skrev en lapp om när man ska gå på toaletten och satte på toalett locket.

• Anonym
    Linsenstinsen skrev 2009-09-04 00:08:51 följande:
    Jag vet att min kompis föräldrar gjorde så att de påminde efter varje mål om att gå på toaletten när hennes lillasyster hade det problemet. Och de skrev en lapp om när man ska gå på toaletten och satte på toalett locket.
    Ja, så gör vi också, säger åt henne att gå på toa efter måltiderna eftersom hon ändå ska tvätta munnen.

Lappen på toalocket fattar jag inte riktigt. Stod det att man ska gå på toa när man är kissnödig?
  • AnnelieTyresö

Kolla om hon saknar det där hormonet kanske?

• Anonym
    AnnelieTyresö skrev 2009-09-04 00:17:53 följande:
    Kolla om hon saknar det där hormonet kanske?
    Ja, hade tänkt kolla om det är nåt medicinskt när vi ska till BVC.
  • Anonym
    Linsenstinsen skrev 2009-09-04 00:20:29 följande:
    Nej det stod typ när man skulle gå på toaletten..Typ efter frukost..efter lunch...ja du fattar.
    OK, nu är jag med :)
  • AnnelieTyresö

Ja gör det!

För 5 år är ju lite gammal att inte ha bemästrat att hålla sig :)

• Anonym
    AnnelieTyresö skrev 2009-09-04 02:19:07 följande:
    Ja gör det!För 5 år är ju lite gammal att inte ha bemästrat att hålla sig :)
    Ja, jag tycker ju det också... Och det är så frustrerande när ingenting man säger får henne att förstå.
  • jenny99

Urinvägsinfektion kanske??

Vilket fall som hellst så kontakta en riktig läkare.
    Om man kan utesluta tex urinvägsinfektion så kan de hjälpa er med detta problem.
    Min vän väntade i 7 år innan de sökte hjälp,och idag händer aldrig det.
    Alltså de fick bra hjälp.

• Anonym
    jenny99 skrev 2009-09-06 00:07:08 följande:
    Urinvägsinfektion kanske??Vilket fall som hellst så kontakta en riktig läkare.Om man kan utesluta tex urinvägsinfektion så kan de hjälpa er med detta problem.Min vän väntade i 7 år innan de sökte hjälp,och idag händer aldrig det.Alltså de fick bra hjälp.
    Ja, även det har jag funderat på, att det skulle kunna vara UVI. Om inte annat så kan hon ju få UVI av att gå med kissiga kläder. Ska ringa VC om detta imorgon.
  • Anonym
    AnnelieTyresö skrev 2009-09-12 00:08:40 följande:
    Hur gick det?
    Vi har fått en tid i slutet av september hos en läkare. Det är inte akut så vi får göra en utrednign då vi kommer dit. Blir det värre under tiden så ska vi kontakta dem för en akuttid.

De senaste dagarna har hon inte kissat på sig dock.
  • AnnelieTyresö

amen så bra!
    Det kan vara skadande för henens självkänsla kan man tycka att inte kunna hålla sig, folk blir ju retade för mindre :)

Bra att ni tar tag i det :)

• Anonym

Hej igen om nu någon fortfarande läser... Eller kanske nya hittar hit?

Vi var hos läkare för några veckor sedan som tog tester och uteslöt UVI... Det är alltså inte det hon har. Han sa att det är vanligt att barn i den här åldern kissar på sig och att det brukar rätta till sig efter ett tag. Man ska avdramatisera det hela och försöka ha rutiner för när de går på toa. Absolut inte bestraffa för det funkar inte.

Nu kanske vi bör ge det hela mer tid men jag tycker det blivit värre efter läkarbesöket. Känns lite som att det är fel signaler vi skickar till vår dotter när vi liksom bara "jaha, du har kissat på dig, då får du byta". Nu har hon också börjat säga "det gör inget" och rycker på axlarna då vi konstaterar att hon är blöt i rumpan, precis som att det är alldeles OK för henne att kissa på sig för det är ju bara att byta kläder då.

Nu är vår tvättmaskin sönder och vi får därför vänta på tvättid vilket inte är det snabbaste man kan få här i huset ibland. T ex nu så börjar hennes byxor ta slut och vi har tvättid på torsdag först. Tveksamt om hennes byxor räcker till dess. Och ja jag vet att det bara är att ställa sig och handtvätta då men det funkar ju inte i längden. Man blir inte av med problemet då liksom.

Är det någon som haft liknande problem och lyckats få ordning på det? Hur har ni gjort i så fall?

• Tygtiiger

Är hon hård i magen? Förstoppning gör nämligen att man blir sämre på att hålla sig även vad gäller kiss?

Är hon torr på natten? Isåfall har hon ju förmåga att hålla sig, men är upptagen med annat på dagen.

Sätt upp ett schema för när hon ska gå på toa. Förslagsvis direkt när hon har gått upp, före och efter att hon går ut, efter varje måltid, och däremellan om det gått mer än tex två timmar.

Hjälp henne att torka sig så hon slipper gå med blöta trosor.

Sätt upp en kalender på toa och så får hon sätta dit en guldstjärna eller något varje dag som hon kunnat hålla sig utan att kissa på sig, och efter tio stjärnor gör ni något kul (jag är i vanliga fall ingen entusiast vad gäller belöningsscheman, men just vad gäller toavanor brukar det vara jättebra).

• Anonym
    Tygtiiger skrev 2009-10-18 20:50:22 följande:
    Är hon hård i magen? Förstoppning gör nämligen att man blir sämre på att hålla sig även vad gäller kiss? Är hon torr på natten? Isåfall har hon ju förmåga att hålla sig, men är upptagen med annat på dagen. Sätt upp ett schema för när hon ska gå på toa. Förslagsvis direkt när hon har gått upp, före och efter att hon går ut, efter varje måltid, och däremellan om det gått mer än tex två timmar. Hjälp henne att torka sig så hon slipper gå med blöta trosor. Sätt upp en kalender på toa och så får hon sätta dit en guldstjärna eller något varje dag som hon kunnat hålla sig utan att kissa på sig, och efter tio stjärnor gör ni något kul (jag är i vanliga fall ingen entusiast vad gäller belöningsscheman, men just vad gäller toavanor brukar det vara jättebra).
    Nej, magen sköter sig bra på henne så det är inte det. Och ja, hon är torr på natten, händer bara ibland att hon kissar på sig, men ganska så sällan. Det där med schemat har vi ju också då läkaren sa att det var bra med rutiner så hon går alltid på toa direkt när hon vaknat och efter hon borstat tänderna och ska lägga sig. Sen går hon alltid på toa i samband med måltiderna och innan vi ska gå ut någonstans. Ändå så har hon blöta fläckar i rumpan varje dag och vissa dagar flera gånger. Det är därför jag börjar undra hur andra gör för att få rätt på det, vi gör ju nåt fel eftersom vi inte lyckas.

Tackar för tipset med kalendern, ska testa det och se om det går vägen... Blir ju nåt roligt för henne att hålla koll på också
  • Anonym (samma problem)

min dotter har kissat på sig varje dag ganska länge... låt oss säga minst 2år.

vi har varit på utredning där dom uteslöt allt.
    vi skulle bara ge det lite tid.

hon är idag 6år. eftersom hon förstår så har jag börjat skicka henne raka vägen till duschen så fort jag känner lukten av kiss. och tro mig hon tycker det är jätte jobbigt, nu har jag tjatat om att duscha så mycket att hon börjar sköta sig ang kissandet.
    det jag också gjorde var att låta henne stå brevid mig när jag sorterade hennes smutsiga kläder, hon stod där brevid o sa... åhh mamma vad äckligt det luktar.. ja, och då förklarade jag varför, hon tittade på mig och sa.. ja mamma, jag lovar att från och med nu ska jag försöka gå på toaletten oftare och när du säger till mig.

Nu vet jag inte om det är pga av att hon duschar varje dag eller för att hon fick känna lukten av kläderna, men det har funkat för oss.
    Hon kissar på sig mindre och lukten är borta från tvättkorgen... peppar... peppar...

man kan helt enkellt inte göra så mkt än att påminna och fortsätta att påminna.

• Anonym
    Anonym (samma problem) skrev 2009-10-18 23:48:36 följande:
    min dotter har kissat på sig varje dag ganska länge... låt oss säga minst 2år. vi har varit på utredning där dom uteslöt allt. vi skulle bara ge det lite tid. hon är idag 6år. eftersom hon förstår så har jag börjat skicka henne raka vägen till duschen så fort jag känner lukten av kiss. och tro mig hon tycker det är jätte jobbigt, nu har jag tjatat om att duscha så mycket att hon börjar sköta sig ang kissandet. det jag också gjorde var att låta henne stå brevid mig när jag sorterade hennes smutsiga kläder, hon stod där brevid o sa... åhh mamma vad äckligt det luktar.. ja, och då förklarade jag varför, hon tittade på mig och sa.. ja mamma, jag lovar att från och med nu ska jag försöka gå på toaletten oftare och när du säger till mig. Nu vet jag inte om det är pga av att hon duschar varje dag eller för att hon fick känna lukten av kläderna, men det har funkat för oss. Hon kissar på sig mindre och lukten är borta från tvättkorgen... peppar... peppar... man kan helt enkellt inte göra så mkt än att påminna och fortsätta att påminna.
    Tack för att du delar med dig. Ännu en sak jag också kommer prova. Tvättas av/göras ren måste hon ju ändå när hon kissat på sig men vi brukar lösa det med en våtservett. Men jag ska testa duschen istället. Tvättkorgen och den äckliga doften därifrån har inte funkat på henne tyvärr...
  • Anonym (också problem!)

Ser att det är länge sedan denna tråd var aktiv men jag undrar hur det har gått för er & vad ni gjorde för att det skulle fungera?

Vi har precis samma problem, jag fick titta efter så att det inte var jag som hade skrivit för det var så likt.

Just nu försöker vi utesluta förstoppning genom att ge Lactulose för att mjuka upp avföringen. Men jag är så förtvivlad, jag vet inte vad jag ska göra. Vi har försökt allt. Be henne gå på toaletten, ha fasta kisstider genom att säga till & genom klocka som ringer varje timme, låta henne själv fixa det men inget har fungerat.

Vi har även varit hos uroterapeuten & hon hittade inget fel.
    Min tjej är 5 år & inte torr på natten.    

Finns det någon som kan ge mig tips & råd.       

• elmadumle

Våran son fyller 11 i mars och kissar på sig på nätterna och skvätter på dagarna ibland. Utredningar visar inga fel, han har provat minirintabletter som inte funkar, nu hoppas vi bara på att det blir bättre med åldern.

Svar på tråden Min 5-åring kissar på sig dagligen