• sleeping angel

Smoothie till 10 månaders

Min dottern älskar nestles smooties och ännu mer Ellas men det blir en DYR vana och jag gillar tanken med ett nyttigare mellis. Hon gillar inte gröt så en fruktsmootie (som ellas) är ju mättande1 timme innan man somnar.
    Någon som har några bra recept?
    Hur gör jag?
    Det ska såklart inte vara något socker i men gärna utfyllnadsaker som gör det mer mättande, ska dock gå att dricka i en pipmugg.

• Svar på tråden Smoothie till 10 månaders
  • Siriva

Du kan mixa alla möjliga frukter och bär med en mixer (stavmixer) Det finns också färdiga frysta smoothieblandningar att köpa.
    Banan är bra att ha som bas för det ger lite tjockare konsistens.

Ta inspiration av vad som är ingredienser i Ellas smoothie!

Mina favoriter är:
    Banan (du kan frysa in banan i bitar och använda)
    mango (fryst)
    hallon och jordgubbar (färska eller frysta)
    blåbär (färska eller frysta)

välj 2 eller 3 frukter. Du kan också krydda lite med kanel det brukar bli jättegott.

Du kan blanda i yogurt eller mjölk men det är inte nödvändigt.

Använder du frysta bär så blir smoothien lite kallare (som milkshake fast utan glass)

Blir den för tjock och du inte vill spä med mjölk kan du använda fruktdryck.
    Kvivik har en helt naturlig äppelmust på tetra som är jättebra.

Oroa dig inte för om du gör för mycket .
    Smoothie är utmärkt att frysa. Om du fryser in i protionsskålar har man en bra efterrätt eller mellis. Det blir som glass. Jag frös också in tjock smoothie i isglassformar. Det blev jätte god läskande glass.

• jason

Jag brukar ta i lite havregryn som mixas med, det ger också mer mättnad. Jag brukar späda med vanligt vatten, det fungerar också.

• Siriva

Javisst funkar det med vanlig mixer. Men med matberedare blir det inte lika "pureeigt"

En stavmixer är annars ett bra tips att skaffa för då kan du enkelt göra andra puréer också.
    Dock är nog en vanlig mixer lite mer kraftfull

• sweran

avokado är oxå en bra bas... ger inte lika mycket smak som banan gör... bananen tar ju lätt överhanden...

dotterns favorit just nu är banan, hallon o en skvätt mjölk för tunnare konsistens...

• sweran

brukar göra på en hel banan, ungefär 1 dl hallon o sen anpassar jag mängden mjölk beroende på vilken konsistens man vill ha...
    nu när hon blivit lite större brukar jag slänga i lite linfrö eftersom hon har lite trubbel med magen. jag gör samma till hela familjen... brukar uppskattas som mellis till alla åldrar...

brukar undvika blåbär när dottern ska ha, då det är lite tråkigt med fläckar på kläder o så...

• sleeping angel

blåbär ja...nej inge höjdarfläckar där inte. Ok då ska jag pröva, tack
    Fryser du bananen innan? Tinar du hallonen? Blir det inte jättemånga små kärnor?

Svar på tråden Smoothie till 10 månaders