• Mina småtroll

Tomatpuré o krossade tomater - salt?

Tänkte börja göra egen barnmat. Dottern är 6 månader. Har läst många bra recept här i trådarna men märker att flera recept är med tomatpuré eller krossade tomater. Innehåller inte detta mycket salt?

• Svar på tråden Tomatpuré o krossade tomater - salt?
  • jason

Krossade tomater finns både med och utan salt, läs på burken/tetran så du får en utan salt. I Tomatpure är det salt, men man använder ju inte så mycket tomatpure så totalt i maträtten blir det ju inte särskilt mycket. Jag brukar hälla i passerade tomater i stället för tomatpure (krävs lite större mängd så då kan man minska lite av den övriga vätskan).

• Jesster

Det finns salt naturligt i nästan alla livsmedel. Det finns inget saltförbud till barn, det är det tillsatta saltet från saltkaret som man själv tillsätter som man ska vara lite restriktiv med. Sedan behöver man ju inte ge skinka, kassler och bacon varje dag

Den som söker han finner - www.google.se
  • La Lola
    Jesster skrev 2009-09-04 11:27:15 följande:
    Det finns salt naturligt i nästan alla livsmedel. Det finns inget saltförbud till barn, det är det tillsatta saltet från saltkaret som man själv tillsätter som man ska vara lite restriktiv med. Sedan behöver man ju inte ge skinka, kassler och bacon varje dag
    Precis.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mina småtroll

Fast jag uppfattade att det var tillsatt salt i krossade tomater/puré. Men det stämmer inte då?

• Jesster
    Mina småtroll skrev 2009-09-04 12:24:45 följande:
    Fast jag uppfattade att det var tillsatt salt i krossade tomater/puré. Men det stämmer inte då?
    Vem riktar du inlägget till...?
    Jag skrev att man ska vara restriktiv med saltet du själv tillsätter, inte det som redan finns i livsmedel.

Inte för att det spelar nog roll me i de förpackningar med krossade tomater jag har finns det inget tillsatt salt angivet. I en tomatpuré fanns det inget tillsatt salt uppgivet medans en annan hade saltinnehåll 1% (vilket är typ ingenting).
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Mina småtroll

Inte till nån. När jag starade tråden så trodde jag att det var tillsatt salt i tomatpurérna o de krossade tomaterna. Det var därför jag startade den.

• Mina småtroll

Nu lät det lite otydligt Jag menar att när jag startade tråden så trodde jag att livsmedelstillverkaren tillsatte mycket salt i. Det var en bekant som för många år sedan sa att krossade tomater egentligen hade varit nyttigt om det inte varit så mycket salt i. Men sen vet jag ju inte vad hon har fått det ifrån. Men det var därför jag undrade här.

Svar på tråden Tomatpuré o krossade tomater - salt?