• Prins Solo

Planerad förlossning

Till er som har genomgått en planerad förlossning pga förlossningsrädsla eller annat, hur upplevde ni denna? Nu menar jag en förlossning där ni först gått på Aurorasamtal och pratat igenom olika alternativ, sedan fått ett datum för igångsättning, ryggbedövning innan värkarbetet startat och sedan all den omsorg och hjälp för att förlossningen skulle bli en så bra upplevevelse som möjligt.

Har det fungerat bra eller är det något som gått snett för er med denna typen av förlossning? Jag går på Aurorasamtal pga en väldigt svår och traumatisk första förlossning och har nu fått detta med en planerad förlossning som ett alternativ till snitt inför mitt andra barn som ska komma om tre månader. Hade aldrig hört om det innan och är nu lite nyfiken på hur det gått för er andra som genomgått en s.k planerad förlossning.

• Svar på tråden Planerad förlossning
  • Mammatillsnart3

Hej! Jag har genomgått precis en sådan planerad förlossning som du beskriver (också efter en första väldigt traumatisk förlossning) och det var en fantastiskt bra förlossning. För mig var det möjligt att behålla ett helt annat lugn när det skedde under kontrollerade former. Först lades förberedelsen till en epiduralbedövning så att den lätt kan aktiveras när den behövs, sedan gjorde dom hål på hinnorna så vattnet gick, väntade ett par timmar för att se om värkarbetet skulle starta av sig själv - gjorde det inte, fick då värkstimulerande dropp och värkarna etablerades och några timmar senare föddes barnet. Jag har hört om många olika erfarenheter och åsikter om igångsatta förlossningar (från himmel til lhelvete ungefär) men min erfarenhet var jättepositiv och skulle absolut välja igångsättning före snitt.

• bebbe2008

Har tyvärr inget svar men puffar lite för jag undrar precis samma sak. Hade en väldigt jobbig förlossning och börjar nu fundera på ett till barn. Har varit hos KLARA (aurora heter så här) och blivit lovad planerad förlossning...

• Mammatillsnart3

En sak till - man genomgår en läkarundersökning innan för att vara säker på att livmoderhalsen är tillräckligt mogen för att kunna starta förlossningen. Ofta kommer man på en första kontroll efter 37-38 fulla veckor. Igångsättningar som inte går bra eller drar ut väldigt på tiden handlar oftast om sådana som satts igång innan kroppen är redo och cervix uppmjukad.
    Min förlossningsrädsla blev helt botad efter min planerade förlossning! Personalen har en helt annan koll och förståelse och barnet övervakas extra noga då förlossningen satts igång på konstgjord väg.

• Lilly Li

Fick med en planerad förlossning med EDA lagd innan och sen ta hål på vattnet osv...
    Det var en helt underbar förlossning! Jag är glad att jag inte valde snitt... Sonen kom ut på en och en halv krystvärkar efter 6 timmars värkarbete! Be om att få ett snittkontrakt ifall det inte skulle gå som planerat, det hade jag och den fanns som en säkerhetslina i bakhuvudet!
    Var ska du föda?

• Prins Solo

Tack för era svar!
    Som det låter på er så hörs det ju väldigt bra, skönt att det blev sådana fina förlossningar. Har själv varit inställd på snitt för egen del men börjar mer och mer fundera på en planerad förlossning för att få "revansch" på min förra om ni förstår vad jag menar. Det värsta är ju att det inte finns några garantier på att det faktiskt blir så bra som man önskar, så mycket kan ju gå snett ändå. Ett snittkontrakt kanske är bra att ha som du Lilly Li säger.
    Jag ska föda på Östersunds sjukhus.
    När sattes era förlossningar igång? Var det på Bf dagen eller några dagar innan?

• mia maria

Jag har oxå gått på KLARA-samtal under grav o blivit lovad igångsättning. Är nu i v 40 o har varit inne på två kontroller, men tappen är inte alls tillräckligt mogen.
    Nu har jag blivit lovad en igångsättning på tisd (har bf på fred), men känner mig lite skeptisk.
    Bör jag ge det några dagar till, så att tappen definitivt är mogen?
    För som det ser ut nu så har jag blivit garanterad igångsättning på tisd oavsett hur tappen ser ut.
    Är så tveksam, o är fortf rädd inför alltihop

• Lilly Li

Jag blev konstaterad mogen på 38+4, men det var lite kvar så jag fick en tid till igångsättning två dagar senare. Då var jag så pass mogen att de bara kunde ta hål på hinnorna! Så bebben kom en vecka innan Bf. Födde min dotter ganska precis två år innan.

• Emsan1988

Hej! Jag har inte gått på Aurosamtal men min första förlossning var traumatisk och dramatisk, moderkakan gick sönder i vecka 29+4 dagar och åkte in med ambulans och blev akutsnittad. Dottern hade hjärtfel och dog den 23/12-08 (blev en månad och några dar gammal). Kan jag be om planerad förlossning alltså att bli igångsatt denna gång? Min livmoderetapp är dessutom lite för kort. Jag är i vecka 30+2 dagar idag. Hjälp någon?

• Emsan1988

Jag menar alltså igångsatt med värkstimulerande dropp, alltså inte planerat kejsarsnitt

• Lilly Li

Tycker att du omedelbart ska ringa din BM och be om att få komma till Aurora. En traumatisk förlossning sätter sig både i själ och kropp. Det är väldigt viktigt att få prata av sig och igenom det kommande. Tror absolut hon kommer rekommendera dig för igångsättning!

Emsan1988 skrev 2009-09-13 15:05:15 följande:
    Hej! Jag har inte gått på Aurosamtal men min första förlossning var traumatisk och dramatisk, moderkakan gick sönder i vecka 29+4 dagar och åkte in med ambulans och blev akutsnittad. Dottern hade hjärtfel och dog den 23/12-08 (blev en månad och några dar gammal). Kan jag be om planerad förlossning alltså att bli igångsatt denna gång? Min livmoderetapp är dessutom lite för kort. Jag är i vecka 30+2 dagar idag. Hjälp någon?
  • Emsan1988
    Lilly Li skrev 2009-09-14 13:22:49 följande:
    Tycker att du omedelbart ska ringa din BM och be om att få komma till Aurora. En traumatisk förlossning sätter sig både i själ och kropp. Det är väldigt viktigt att få prata av sig och igenom det kommande. Tror absolut hon kommer rekommendera dig för igångsättning!
    Hej pratade med bm om det när jag var där i måndags och hon sa att jag skulle prata med överläkaren på spec. mvc som jag också går hos. Ska dit nästa torsdag (24/9) men borde jag kanske ringa nu?
Svar på tråden Planerad förlossning