• kaffeochkaka

Hjälp med förskjuten mönsterpassning!

Ska sätta en tapet med förskjuten mönsterpassning, takhöjd 2,36 m och mönsterpassningen 26,5.

Hur gör jag? Hjälp en novis! :D

• Svar på tråden Hjälp med förskjuten mönsterpassning!
  • Butterscotch

Hur menar du? Det som är skillnaden mellan tapeter med mönsterpassning och tapeter utan är att de som är med inte kan skäras till i jämna längder från början så att säga. Du kan börja med att sätta upp en längd, och sen passa in nästa längd baserat på mönstret innan du skär till den våden. Varje 26,5 cm upprepar sig mönstret.

Det blir lite mer spill med mönsterpassade tapeter alltså.

www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp

• kaffeochkaka

hm svårt! har redan skurit till första våden (2,36 + lite spill) hur gör jag med nästa? ska jag skära av 26,5 cm först och SEN mäta upp 2,36 igen eller?
    Så svårt!

• uniMog

Hur stor är rapporten?

I can Cum Lauder
  • uniMog
    "Mönsterrapport är det område som utgörs av ett helt mönster, som sedan kan upprepas, med eller utan variation beroende på i vilket sammahang mönsterrapporten existerar."

Om du tex har en medaljongtapet så skulle det tex kunna vara från början på en medaljong till början på nästa
    I can Cum Lauder
  • Butterscotch

Jag skulle helt enkelt lägga den redan skurna tapeten på golvet och sen rulla upp en ny längd, mäta in var den passar och sen skära till den. Men jag kanske tänker alldeles för simpelt

• uniMog
    Butterscotch skrev 2009-09-04 10:52:57 följande:
    Jag skulle helt enkelt lägga den redan skurna tapeten på golvet och sen rulla upp en ny längd, mäta in var den passar och sen skära till den. Men jag kanske tänker alldeles för simpelt
    Nej det är det mest praktiska sättet Om man har gott om golvyta och tänker innan man sätter upp första våden
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Hjälp med förskjuten mönsterpassning!