• Hönapöna

"Överta" hund

Vi har funderingar på att skaffa hund. Och kan eventuellt tänka oss att ta över en hund- som av olika skäl inte längre kan stanna kvar i sitt nuvarande hem.

Är det någon som har några bra tips?
    Kanske någon med erfarenhet?

/regina

• Svar på tråden "Överta" hund
  • Miililoo

Ta reda på varför den ska omplaceras.
    Vad den behöver jobbas med osv.

Vad är det för hund?

• Ninso

Var beredd på att det kommer ta tid att jobba med hunden. Man måste ha mkt tålamod.

• LyckligaFruN

Det är alltid svårare att ta hand om en omplacerad hund än att uppfostra den själv redan från valpstadiet. Som ovan, ta reda på varför den ska omplaceras.

• Hönapöna

Vi har ingen speciell hund på gång.

Vi har länge funderat på att skaffa hund och igår slog tanken mig att här måste finnas hundar som på ett eller annat sätt inte längre kan vara kvar i sina nuvarande hem. Pga allergi, ändrade familjeförhållande osv.

Och eftersom vi inte riktigt är beredda på valptiden- med allt vad det innebär, kanske detta skulle vara ett alternativ för oss.

• Hönapöna

Kan tillägga att vi har två barn i familjen- så det måste vara en barnvänlig hund.
    Hunden kommer att vara med min sambo på jobbet på dagarna- så även en social ras.

Tips på raser?

• Tant Herta

Du skriver att du vill ha en barnvänlig hund, ställ dej åxå frågan om du har hundvänliga barn?

Är dina barn under fem år tycker jag inte att det är lämpligt att ta emot en hund som inte är van vid barn!

• FamiljenPeura

Ts!

Som andra har skrivit ta verkligen reda på varför den omplaceras, tänk på att den bör vara något väl uppfostrad det är "svårare att lära en gammal hund sitta än en valp". förmodligen har inte den förra ägaren haft samma rutiner som ni kommer vilja ha och det kan ta tid att ändra. Se till att hunden är barnvan redan när ni köper den!

Alla hundar kan "bli" barnvänliga, köper man en valp är den med på barnen från första början och det blir mer naturligt. Köper man en äldre kan det ta mer tid att få dem att gå ihop!

Vad det beträffar ras tycker jag du och din sambo ska sätta er och kolla på olika raser! Det är ni som skall bestämma vad ni vill ha! Givetvis är det ju bra att fundera lite över vad man vill göra med sin hund med. Är man utställningsintresserad eller kanske vill träna lydnad eller agillity så är det ju bra om rasen man väljer är anpassad för detta !
    Vill ni ha en stor eller liten hund är väl också något att fundera på.

Lycka till i erat hundköp!

• Hönapöna

Men gud vad mycket bra tips...

Vi är väl införstådda att det är mycket jobb med en hund. Vi har "hundfamiljer" runt omkring oss. Vi tror att vi är en perfekt familj för hund- och beslutet är noga genomtänkt.

Vi är inte intresserade av utställning, agility eller liknande.

Vi är bara ute efter en till familjemedlem- och framför allt tror jag att det är jättenyttigt för barn att ha djur omkring sig- med allt vad det innebär empati, ansvarstagande mm
    Och eftersom vi har möjligheten- inga allergier, bor i ett bra område med tillgång till fina promenadstråk osv.

• Hönapöna
    Tant Herta skrev 2009-09-04 10:36:33 följande:
    Du skriver att du vill ha en barnvänlig hund, ställ dej åxå frågan om du har hundvänliga barn?Är dina barn under fem år tycker jag inte att det är lämpligt att ta emot en hund som inte är van vid barn!
    Bra fråga... den har vi svarat ja på!!!
  • Mollzor

Ville bara säga att man kan ha TUR också! Och inte få en problemhund menar jag

Jag fick ta emot en vuxen (fyra år gammal) cavalier king charles-tik för många år sedan. Hennes familj hade en dotter som var utvecklingsstörd, så hunden kom lite i andra hand. Plus att hon var tjock eftersom det fanns mycket mat på golvet.

Hon var dock "färdiguppfostrad" och otroligt snäll, och gillade alla. Perfekt förstagångshund alltså.

Tyvärr var jag tvungen att avliva henne för två år sedan, då hon fick diabetes och insulinet inte fungerade.

Jag hoppas att ni hittar rätt!
    Det finns ju föreningar som tar hand om hundar, tex www.hundstallet.se/

• FamiljenPeura
    Hönapöna skrev 2009-09-04 10:54:53 följande:
    Men gud vad mycket bra tips...Vi är väl införstådda att det är mycket jobb med en hund. Vi har "hundfamiljer" runt omkring oss. Vi tror att vi är en perfekt familj för hund- och beslutet är noga genomtänkt.Vi är inte intresserade av utställning, agility eller liknande.Vi är bara ute efter en till familjemedlem- och framför allt tror jag att det är jättenyttigt för barn att ha djur omkring sig- med allt vad det innebär empati, ansvarstagande mmOch eftersom vi har möjligheten- inga allergier, bor i ett bra område med tillgång till fina promenadstråk osv.
    Då tycker jag ni ska börja leta !!
    Det finns en uppsjö av hundar på blocket som gärna kommer till en ny familj snarast!!
  • FamiljenPeura
    Mollzor skrev 2009-09-04 12:39:29 följande:
    Ville bara säga att man kan ha TUR också! Och inte få en problemhund menar jagJag fick ta emot en vuxen (fyra år gammal) cavalier king charles-tik för många år sedan. Hennes familj hade en dotter som var utvecklingsstörd, så hunden kom lite i andra hand. Plus att hon var tjock eftersom det fanns mycket mat på golvet.Hon var dock "färdiguppfostrad" och otroligt snäll, och gillade alla. Perfekt förstagångshund alltså.Tyvärr var jag tvungen att avliva henne för två år sedan, då hon fick diabetes och insulinet inte fungerade.Jag hoppas att ni hittar rätt!Det finns ju föreningar som tar hand om hundar, tex www.hundstallet.se/
    Absolut alla är inte ouppfostrade odågor, men tyvärr är värligt många det!

Många omplaceringshundar är blandraser som hamnat i fel händer. Någon som köpte dem för att dem var söta och kostade inte så mycket och sedan hade dem inte en aning om vad hunden skulle komma att kräva!
  • hundpuss
    FamiljenPeura skrev 2009-09-04 13:31:57 följande:
    Absolut alla är inte ouppfostrade odågor, men tyvärr är värligt många det! Många omplaceringshundar är blandraser som hamnat i fel händer. Någon som köpte dem för att dem var söta och kostade inte så mycket och sedan hade dem inte en aning om vad hunden skulle komma att kräva!
    Tyvärr är det nog sant!

Mina föräldrar tog över en Siberian Huskytik på dryga året för många år sen.
    Hon var kaos när vi fick hem henne. Kunde inte gå i koppel, snodde mat från bordet, tuggade sönder dörrar, åt skor, gjorde sina behov inne, osv osv osv.

Men med tålamod, träning och aktivering gick det vägen, trots allt. Det tog sin lilla tid dock
    Idag är hon underbar på alla sätt och vis.

Men man ska vara säker på att man vill ha en omplaceringshund, samt veta av vilken anledning hunden omplaceras.

Många på blocket (för att ta ett ex) skriver "tidsbrist".
    Då är det många gånger en hund som är i slyngelåldern, och som har ett par raser i sig som är mer krävande än andra.

Förmodligen köps hundvalpar för att de är söta, sen kan inte ägaren hatera dom.
    Det är tråkigt.

Men med ett stort hjärta och ett sjuhelvetes tålamod kan man få rätsida även på en sådan hund.
  • FamiljenPeura
    Vision400 skrev 2009-09-04 14:24:00 följande:
    Tyvärr är det nog sant!Mina föräldrar tog över en Siberian Huskytik på dryga året för många år sen.Hon var kaos när vi fick hem henne. Kunde inte gå i koppel, snodde mat från bordet, tuggade sönder dörrar, åt skor, gjorde sina behov inne, osv osv osv.Men med tålamod, träning och aktivering gick det vägen, trots allt. Det tog sin lilla tid dock Idag är hon underbar på alla sätt och vis.Men man ska vara säker på att man vill ha en omplaceringshund, samt veta av vilken anledning hunden omplaceras. Många på blocket (för att ta ett ex) skriver "tidsbrist".Då är det många gånger en hund som är i slyngelåldern, och som har ett par raser i sig som är mer krävande än andra.Förmodligen köps hundvalpar för att de är söta, sen kan inte ägaren hatera dom. Det är tråkigt.Men med ett stort hjärta och ett sjuhelvetes tålamod kan man få rätsida även på en sådan hund.
    Kul att höra att det gick bra ändå...

Javisst är det så, eller så står det pga allergi. Inte många som vill erkänna att dem tagit sig vatten över huvudet
  • Hönapöna
    Mollzor skrev 2009-09-04 12:39:29 följande:
    Ville bara säga att man kan ha TUR också! Och inte få en problemhund menar jagJag fick ta emot en vuxen (fyra år gammal) cavalier king charles-tik för många år sedan. Hennes familj hade en dotter som var utvecklingsstörd, så hunden kom lite i andra hand. Plus att hon var tjock eftersom det fanns mycket mat på golvet.Hon var dock "färdiguppfostrad" och otroligt snäll, och gillade alla. Perfekt förstagångshund alltså.Tyvärr var jag tvungen att avliva henne för två år sedan, då hon fick diabetes och insulinet inte fungerade.Jag hoppas att ni hittar rätt!Det finns ju föreningar som tar hand om hundar, tex www.hundstallet.se/
    Tack för sidtipset- ska genast i och kolla!
    Tråkigt att det slutade så för er.
Svar på tråden "Överta" hund