• Salama

Är det ok för en 4-åring att spela GTA??????

Hej,

sonen på 6 år var hemma hos en grannpojke (7 år) och kommer sedan hem och berättar att han spelat ett spel där man skjuter poliser... Jag och min sambo reagerar på beskrivningen och listar ut att det handlar om Grand Theft Auto, ett spel som är extremt våldsamt, och dessutom har 18-årsgräns.

Till saken hör att sonen även slängde sig med uttryck som "fuck you" och "jag ska döda din mamma"!

Nu har jag sagt att jag inte vill att sonen ska leka med pojkarna i den familjen. Överreagerar jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-04 11:02
    Ser att jag skrivit fel ålder i rubriken, men till saken hör att grannpojkens lillebror som är just 4 år, var med och spelade...

• Svar på tråden Är det ok för en 4-åring att spela GTA??????
  • Sol Angelica

Jag är likadan. Mina bonusar (8 och 10 ) spelade gta hos grannen. Jag stegade rakt dit och förklarade för dom att det får dom inte! Och händer det igen, så får inte bonusarna leka hemma hos dom igen.
    Pappan blev väääldigt stött ( Hans spel...) Men mamman blev fly förbannad. Så nu får ingen spela gta där hemma.... {#lang_emotions_laughing}

• Salama

Åh, vad skönt att höra. Jag har dock inte pratat med föräldrarna, men sonen har inte ifrågasatt nåt mer varför han inte får gå dit...

• sandraa21

Abslout inte när min dotter blir så gammal kommer hon inte heller få hålla på med såna spel.!!

• Tygtiiger

Kära nån. Min son är fyra och ett halvt, han får spela lego starwars under uppsikt (valda banor - han blir rädd om det kommer "dummingar") och lego indiana jones likaså under uppsikt, dvs tillsammans med oss.

• Alorna

Det är inte okej för små barn att spela GTA, det spelet har en åldersgräns av en anledning!

• Makaroner

Min son är 8 år och får under inga omständigheter spela GTA. Jag vet att det finns barn i hans ålder som får det och han tycker det är sååååå orättvist. Han önskar att han är 18 år varje dag för att han ska få spela det. Han försöker tom få oss att köpa spelen nu för de kommer inte att finnas när han är 18 år för de tillverkas ju inte längre då.

Jag vet inte vad det är med det spelet men ungarna blir helt fanatiska. Vi har haft många bråk, ibland dagligen om att det spelet är förbjudet. Små barn kan inte skilja på fantasi och verklighet, och ibland inte ens en del vuxna. Det spelet är livsfarligt!

*RUN Forrest! RUN!*
  • Åsa med 3

GTA tjatar min son om att få spela (snart 8), men jag tycker det är på tok för tidigt. Jag hörde att det är massor med våld, dessutom ska man tydligen ragga upp en hora för att få mer "poäng". 18 års gräns finns av en anledning. Jag skulle bli skitförbannad om jag fick höra att han spelat det spelet hemma hos ngn kompis.

Mamma till Mathilda 12år, Anton 7 år & Johannes född 080417
  • Makaroner

Jag har spelat GTA San Andreas och GTA Vice City på xbox-demo. Var tvungen att se vad det var. Däremot finns det spel som har "för hög" ålder som han får spela istället. Han spelar Word of Warcraft tillsammans med mig. DET är bra. Han tränar på att läsa och skriva då vi chattar med varandra och eftersom jag har spelat i många år så undviker vi de "värsta" uppdragen. Han är bara lvl 36 och har spelat i över ett år.

*RUN Forrest! RUN!*
  • Tygtiiger
    Makaroner skrev 2009-09-04 13:02:10 följande:
    Jag har spelat GTA San Andreas och GTA Vice City på xbox-demo. Var tvungen att se vad det var. Däremot finns det spel som har "för hög" ålder som han får spela istället. Han spelar Word of Warcraft tillsammans med mig. DET är bra. Han tränar på att läsa och skriva då vi chattar med varandra och eftersom jag har spelat i många år så undviker vi de "värsta" uppdragen. Han är bara lvl 36 och har spelat i över ett år.
    Vår fyraåring får vara med och spela lite WOW, inne i städerna där det inte finns monster, han får hoppa med figurerna och styra dem och titta på dem och ta fram olika pets. DET tycker han är kul.
  • Lillatroll

Har själv spelat GTA och skulle inte tillåta att mina barn spelade det. Absolut för våldsamt för barn.

Svar på tråden Är det ok för en 4-åring att spela GTA??????