Någon som testat GI metoden?
Jag hade tänkt testa att äta efter GI metoden, fast jag vet inte så väldigt mycke om den...
Är det någon som har testat och kan dela med sig lite kanske? Funkar den hur mådde ni osv..
Jag hade tänkt testa att äta efter GI metoden, fast jag vet inte så väldigt mycke om den...
Är det någon som har testat och kan dela med sig lite kanske? Funkar den hur mådde ni osv..
japp, jag äter enligt gimetoden nu.
Jag gick med i giviktkoll och följer deras program "rivstart" nu. Det är ganska strikt.
Men det blir bättre med tiden =)
Är det något speciellt du undrar?
Man ska äta MASSOR med proteiner, komma ihåg att tillsätta extra fett när kolhydraterna (nästan) tas bort. Drick mkt vatten. Tillsätt gärna linfrö eller psylliumfrön i maten för att hålla magen i trim.
Har följt GI/montignac - typ nu i flera månader. Det funkar jättebra för mig, mår kanon och har gått ned en del i vikt också! Bara att skriva om det är något du undrar.
Om jag undrar massor!
Till exempel, vilket bröd får man äta, vad ska man äta för pasta , hur ser den dära "rivstarten" ut, vad får och inte får man äta då?
Tycker det verkar jätte svårt att laga ordentliga måltider när man inte får använda vanlig pasta eller potatis, det är ju lixom en bas grej i maten...
Har ni några tips?
Vill veta massor =)
Angie83
Jag började i måndags med rivstarten, innan dess åt jag också rätt givänligt.
Bröd ska man helst undvika helt. MÅSTE man äta bröd ska man välja ett med hela korn. Helst baka själv.
Pasta, där kan man äta fullkornspasta.
När det gäller ris är det SÄMSTA man kan äta klibbigt ris.
Om man vill ha potatis kan man koka den, kyla ner den och värma upp den igen, då sjunker givärdet.
På rivstarten får man inte alls äta pasta, potatis eller bröd under 2 veckor för att rensa ur kolhydratslagret i kroppen.
Man måste dricka mycket vatten eftersom att man får i sig mindre vatten genom kosten när man utesluter kolhydrater.
Jag har oxå gått efter den metoden tidigare, vilket senare har ebbat ut i att undvika att äta socker och att kombinera måltider utifrån indexet.
Jag kan nu säga att min kropp har anpassat sig efter denna typ av kost och jag kan använda mig av kolhydrater på ett annat sätt än tidigare. Mår fin fint och har energi så den räcker hela dagen Blir väldigt sällan sugen på något sött och känner inte att jag måste proppa i mig något onyttigt för att jag har ett starkt sug. Det är jag som bestämmer vad för onyttigheter som ska stoppas in i munnen, så att säga
Läste en hel del böcker i ämnet och för mig fungerar det bra med att veta så mycket som möjligt, för att jag sen ska kunna laga mat eller handla utan att behöva tänka efter.
Jag började med den häår inriktningen för ungefär 5-6 år sedan i samband med att min pappa fick diabetes, och det har varit jätteskönt!
Så grattis till ett bra val av metod, du kommer nog inte att bli besviken. Tänk gärna på långa loppet oxå och inte bara på nästa badsäsong
Tack för att ni orkar dela med er=)
Men hur ser en måltid ut då? Jag har nästan alltid potatis till, och det har jag ju förstått inte är så bra..
Mycket kött, och mycket sallad? Tycket att det blir lite fattigt, men man får väl vänja sig.
Fru Indosaurie:
Hur ser din fukost ut? Får man äta fil? Bröd brukar man ju äta på morronen ju, vad ska man äta i stället? Kan mna drick TE i stället för oboy, för det va inte så jätte nyttigt =)
Fortfarande nyfiken =)
Angie83
Det är lugnt, tycker att det är så roligt med kost =)
Nej potatis är inte bra men om du gör som jag skrev tidigare, att du kokar den, kyler ner den och sen värmer upp den igen så omvandlas stärkelsen och den får lägre gi.
Nu äter ju jag ingen pasta, potatis eller ris alls under två veckor. Tycker att det går över förväntning, saknar inget av det.
Man ska äta MINST 150 gr protein till varje måltid, i form av fisk/fågel/kött/vegetariskt. Detta gäller ÄVEN frukosten.
Till frukost äter jag 2-3 ägg vilket man även kan ersätta med 250 gr keso.
Till det 150 gr sojakorv eller liknande, 1 1/2 dl laktosfrimjölk och 1 grönsak.
Te är helt okej att dricka, utan socker förstås =)
Jag äter otroligt sällan bröd till frukost. Nu äter jag det aldrig förstås.
Det finns ju vissa brödsorter som är märkta med "lågt gi" eller så kan du baka själv. Kom ihåg proteinet bara. Fil kan du äta med det finns INGA flingsorter som är nyttiga, all bran är den enda som är okej.
Du bör äta MINST 500 gr frukt och grönt varje dag, fördela det över fler måltider så blir det inte speciellt mkt.
Man får äta ost så man kan ju tillexempel göra röror i matberedare. Äter man kött kan man tex ta tonfisk, ett ägg, 2 msk creme fraiche, persilja, citron, mixa och äta till kött.
Eller igår mixade jag sojabönor, fetaost, 2 msk grädde, citron och purjolök och åt till.
Då har man ändå något som tillbehör istället för pasta, ris eller potatis.
Du kan äta quinoa annars. Linser, ärtor och bönor kan du också ha till.
Men som sagt ovan, tänk dig att det är en ny livsstil, så gå inte ut för hårt så du kanske tröttnar.
vill tipsa om www.paulun.se