• Cheri

Koncentrations övningar?

Min 4 åring vill inte riktigt lyssna och sitta still, så han skulle behöva träna lite på koncentrationen.

Någon som har nå bra tips "koncentrations övningar" ?

• Svar på tråden Koncentrations övningar?
  • Hallonmopeden

Spel?! Vi har en kille på snart 4 som inte heller har tålamod att sitta still, gillar mest att vara utomhus och cykla, klättra, gräva m.m. Det är svårt att motivera och uppmuntra honom till att sitta still, men vi har köpt en del spel, typ Memory, lotto m.m. Detta kan han faktiskt sitta med en liten stund, men det kräver att vi säger till honom att "nu kan vi väl spela spel..." Får han välja själv skulle han helst kanske hoppa i sängen, leka kurragömma eller nåt sånt. Men han behöver verkligen lära sig att sitta still, det har också hans dagmamma konstaterat och sagt att hon ska börja "träna" honom lite, med bl.a. puzzel. Lycka till, jag vet hur ni har det...

• Cheri

haha exakt så är det!

Vi spelar spel, lägger pussel, läser böcker, tränar på att läsa, skriva och räkna.
    Men det tar lixom 2 minuter sen är han less och vill typ hoppa i sängen ist.

Tänkte om det fanns några nya saker man inte riktigt har tänkt på än
    Lite rolig variation för både mamma och son!

• Pysse

Pysselböcker- min son älskar att göra prick-till-prick och labyrinter. Sagoband/CD - något riktigt spännande.

• Cheri

Ja pysselböcker kan man kke köpa några stycken. Men dom jag har kikat i tycker jag är för större barn lite grann?

Sagoband går inte, koncentrationen är tyvärr inte där än.

• Cheri

Kanon!
    Tack så mkt!

Några fler ideer någon?

• Nana 24

Vi har med en VILD fyra åring...känner så väl igen det ni säger om att de har problem med att hålla koncentrationen...mer än två minuter.
    En sak som fungerar är data för honom, vi har köpt Kalle Kunskap där lär de sig att räkna, alfabetet osv, d v s det är utvecklande. Vi skulle inte låta honom spela vanliga spel men Kalle Kunskap fungerar. Om ni har en dator så kan det varmt rekommenderas, inget annat har fungerat så bra som det måste jag säga. Där kan han verkligen sitta hur länge som helst (om han fick otroligt egentligen så vild han är annars. Men då fungerar koncentrationen Ett tips!

Svar på tråden Koncentrations övningar?