• Pojkmamma

    Knep för att hålla isär ordklasser

    Jag har någonstans läst en roligt lista över hur man skall skilja substantiv från verb t ex. Man skulle sätta -jävel efter eller förbannade före. Jag kommer inte ihåg så noga, men roligt var det.

    Nu skulle jag visa min son och så vet jag inte var det är. Har för mig att jag fick det via mail.

    Mitt hopp står till er. Snälla hjälp mig att leta.

    Funderar: "Kan det varit på skrattnet, tro" hmmm ......

  • Svar på tråden Knep för att hålla isär ordklasser
  • gealach

    Substantiv är sådant du sätter -jävel efter: Stoljävel, biljävel, datorjävel, etc.

    Adjektiv är sådant du sätter skit- framför: Skitsnygg, skitful, skitbra, etc.

    Verb är sådant du sätter "utav helvete" efter: Springer utav helvete, äter utav helvete, skriker utav helvete, etc.

    Jag har inte testat att använda det här som hjälp för mina elever än, då får man väl någon skrikande förälder i luren om att man svär i klassrummet!

  • Kami74

    Det ska jag använda för mig själv...funderar dock på att utbilda mig till lärare, håller då med om att det inte vågas användas där

  • Tingilya

    finns det inte nån annan ramsa...vet att den slutar med...
    Adjektivet sist oss lär
    Hurudana tingen är..

    Nån som vet resten?

  • Pip73

    Substantiv är namn på ting - till exempel boll och ring
    Verb är sånt som man kan göra - hoppa, springa, se och höra
    Adjektiven sen oss lär - hurudana tingen är

  • Liziz

    Sandra82: Minns inte riktigt men ngt i den här stilen har jag för mig...

    Substantiv är saker och ting
    till exempel boll och ring

    Verb är allting som vi gör
    titta, lyssna, se och hör

  • nelly 1

    Har lärt mig samma ramsor som Pip73 ungefär fast lite skillnad på verb-ramsan

    Substantiv är namn på ting - till exempel boll och ring
    Verben säger vad vi gör till exempel ser och hör
    Adjektiven sen oss lär - hurudana tingen är

    Jag tycker att denna verb ramsa är lite lättare men det är ju för jag är inkörd på den

  • Pojkmamma

    Gealach, tack där var den! Var hittade du den? Var det på skrattnet eller hade du den själv?

    Tack i alla fall. Den är väldigt käck

  • Kiwis mamma

    Jag lärde mig en variant av det ni andra skrivit ovan:

    Substantiv är namn på ting - till exempel sko och ring.
    Adjektiven lätt oss lär - hurudana tingen är.
    Verb till sist är vad men gör - startar, gasar, tutar, kör.

  • silverlök

    Fick lära min Gealachs "ramsa" när jag läste allmän grammatik på universitetet!

  • Kami74

    Nu vet jag vart jag ska fråga saker då jag är så dålig på grammatik och trots detta läser språk på universitetet...jag återkommer till er smarta människor när jag inte fattar (vilket är ofta)

  • Marlean

    Är det någon som är bra på att lära ut vad tex. pluskvamperfekt är?

  • Annika tvåbarnsmor

    Jag fick lära mig att exempel på ord finns i ordet...
    vERB - bre - något man gör
    subsTANTiv - tant - en sak
    adjekTIV - vit - beskriver något
    Inte så bra men det funkade på mig =)

  • Glass
    Men resten av ordklasserna då? Jag behöver en lång ramsa!
  • Kiwis mamma

    Minns inte alla ordklasserna. Har undrat vad man ska med kunskapen att kunna kategorisera ord egentligen? Dessa har dock fastnat även om det inte är en ramsa:

    Perfekt - HAR gjort
    Pluskvamperfekt - HADE gjort
    Futurum - SKA göra

  • giz
    asg det där ska jag testa på min son som just nu är inne i en otrolig svärperiod.
    haha nä jag uppmuntrar inte svärandet jag UTNYTTJAR det beteende som han redan har
    undrar vad hans lärare säger över det..... soc nästa troligen
Svar på tråden Knep för att hålla isär ordklasser