• R Arvidsson

Flytande tvättmedel förstör maskin??

i-landsproblem kommer här.. :)

En bekant till mig har hört att flytande tvättmedel kan förstöra maskinen? Någon som vet varför?

Tycker att tvätten blir så go, men eftersom jag skall flytta till hus vill jag inte pajja den nya tvättmaskin!

Någon som vet?

• Svar på tråden Flytande tvättmedel förstör maskin??
  • Alfy85

Vi kör bara med flytande och har gjort ett bra tag nu och våra maskiner vi haft har inte gått sönder=)

• LyNxQ

Vi använder också bara flytande, för vi bor på landet med egen brunn och de flesta pulvertvättmedel innehåller fosfater vilket man ska undvika då.

Har aldrig hört att tvättmaskinen skulle gå sönder! hur då? Kanske att den kan kalka igen lättare, annars har jag ingen aning om hur det skulle gå till

• R Arvidsson
    LyNxQ skrev 2009-09-04 12:40:17 följande:
    Vi använder också bara flytande, för vi bor på landet med egen brunn och de flesta pulvertvättmedel innehåller fosfater vilket man ska undvika då.
    Just av den anledningen använder vi också flytande (Grumme) + att det pulvret jag använde innan bara klumpade sig och inte sköljdes ner i trumman.

Tråkigt när det är så svårt att hitta medel. Likadant med disktab. Skona finns på ica iaf.
  • AMFA

Jag har hört tvärt om. Bor man i eget hus bör man använda flytande eftersom pulvret inte alltid löser sig ordentligt och lätt korkar igen avloppsrören.

Bättre att tiga och tas för idiot, än att tala och undanröja alla tvivel
  • R Arvidsson

Nä inte blir vi klokare.. Jag forts att använda flytande.. tills maskinen går sönder om inte annat, ha ha..

• Golvmoppen

Allt för många tar Alldeles för mkt tvättmedel oavsett pulver el flytande och det är det som förstör tvättmaskinen. Har fått det till mig av en som jobbar med detta dagligen.

Det man också skall göra för att förlänga tvättmaskinens livslängd är att köra på 90-95grader minst 2ggr/mån. I höstas när våran maskin var sönder o jag skulle köpa ny, så undrade försäljaren hur ofta jag körde på 95grader.

• Elli47

Har aldrig hört att det skulle förstöra. Har använt Grumme tvättsåpa i många många år och tänker inte sluta med det. Jag är dock en sån som sätter jättelite tvättmedel så en förpackning räcker hur länge som helst!! Kläderna blir rena ändå, oftast är ju kläderna inte särskilt smutsiga heller.

• Mamma Kråkan
    AMFA skrev 2009-09-07 12:19:03 följande:
    Jag har hört tvärt om. Bor man i eget hus bör man använda flytande eftersom pulvret inte alltid löser sig ordentligt och lätt korkar igen avloppsrören.
    parker & håller med det har jag med hört
    Nu bloggar jag här igen :)
  • R Arvidsson

Hm.. när jag läser på förpackningen inser jag att jag använt mindre än vad de rekomenderar.. både av pulvret och det flytande.. är ju lite konstigt att det klumpar sig då..

Bra tips! Skall testa att köra i 90-95 grader, för det gör jag inte speciellt ofta, ha ha!

Svar på tråden Flytande tvättmedel förstör maskin??