• Nisku

Era bästa tips för att få bort matfläckar på kläder!

Blir galen!!!!! Vad är det dom stoppar i barnmaten? Det går ju inte att få bort {#lang_emotions_yell}
    Har provat med Vanish som jag hört så mycket om, men icke! Fläckarna sitter där iaf!

Så nu vill jag ha era bästa tips för att få bort matfläckarna på dotterns kläder, är inte så kul att behöva köpa nytt hela tiden.

Bring it on!

• Svar på tråden Era bästa tips för att få bort matfläckar på kläder!
  • Nisku

Ingen som har nåt liiitet tips? Kanske bara mitt barn som kladdar ner sig... {#lang_emotions_dreamer}

• Sawalee

för min del funkar Vanish - flytande. Dottern kom hem med lingonfläckar över en hel vit tröja och det syns inte ett spår efter tvätten. Jag häller på en rejäl klick vanish gnider in detoch ibland får det ligga och dra sig lite, men sen är det bara in i maskinen. BORTA!

Har inga andra tips tyvärr.

• Lillstrumpa79

Är det vanish spray du använt? Pulvret är skit men sprayen är min bästa vän.
    Finns något som heter galltvål, vet att många använder det men jag har inte provat.

• snutt2008

Jag brukar hälla kokande vatten över bärfläckar, så fort som möjligt. Man verkligen ser hur fläcken bara löses upp! Dock finns det ju kläder som inte tål att få kokande vatten på sig, men just barnkläder brukar vara rätt tacksamt att pröva på.

• stinalottalarsson

Jag lägger plagget direkt i kallt vatten med pulver-Vanish, låter det ligga en timma eller så och sedan in i tvättmaskinen meddetsamma. Har till och med fått bort blåbärsfläckar med det...

• Nisku

Det är vanish pulver jag använt men funkade inte alls. Hällde det i tvättmedelsfacket tilsammans med vanliga tvättmedlet men jag kanske skulle ha blötlagt det först... {#lang_emotions_undecided} Ska pröva sprayen.

Är det nån som provat vanish på gamla matfläckar?

• stinalottalarsson

Jag har provat på gamla fläckar av barnmat i burk, den som är tomatbaserad, men jag har inte lyckats få bort dem om jag inte har blötlagt direkt eller i alla fall inom några timmar. Jag brukar hälla lite i tvättmaskinsfacket också ibland, men det brukar inte behövas om man blötlägger.

• Vattenpussen

Har provat lite olika fläckborttagningsmedel (Vanish, TaBort etc.) men sedan några månader använder jag bara galltvål. Fukta fläcken och gnid in med galltvålen innan maskintvätten. Tycker det funkar jättebra och de allra allra flesta fläckarna går bort, en del bättre än med fläckborttagningsmedel. Dessutom är det skönt att slippa massor av kemikalier och det är miljövänligt med galltvål också. Finns att köpa på välsorterade butiker och på t.ex. babyland och andra ställen.

• Nisku

Men funkar galltvål på gamla fläckar? Alltså såna som man tvättat men inte fått bort?

Super 10 vet jag att mamma använde när vi var små... Var får man tag på det?

Svar på tråden Era bästa tips för att få bort matfläckar på kläder!