• aquagirl

HM reklampelare??

Jag och min pojkvän är ju självklart feminister (vem är inte det idag?) och vi blir så full i skratt när vi ser nerklottrade HM reklampelarna. Har folk inget bättre för sig? Varför inte ta upp kampen om jämnställdhet ordentligt? Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden HM reklampelare??
  • Aiwendil

Jag förstår dom som klottrar ner affischerna!
    Jag är själv en som mår mkt dåligt över att se dessa trådsmala tjejer och veta att jag aldrig skulle komma i de underkläder som dom har på sig.
    Och SKULLE jag komma i dom skulle det bara se skrattretande ut.

• Mamali

Jag tror att man misstar sig om man tror att det är "onödigt" att klottra ner reklamaffischer. Kampen för jämställdhet mellan könen måste föras på många fronter och kvinnan som Objekt är en stor & viktig del att bekämpa.

• morotsland

Äh, klottra på tycker jag! Nyblivna mamman i Göteborg som för några år sedan gick ut mitt på dan och målade över H&M:s affischer, blev gripen och förklarade att hon "inte ville att hennes dotter skulle behöva växa upp i en värld med så sjuka kvinnoideal" var tuff tycker jag!

Det handlar både om skönhetsidealen som får så många att må dåligt, framför allt unga tjejer, och bidrar till ätstörningar, kroppsförakt etc. Och om framställningen av kvinnan som det ständiga objektet vilket är det som stör mig mest. Jag är så trött på att killar/män ofta ser en som en vara som de har rätt att kommentera, ta på osv.

• Poena

Nej jag klottrar inte själv på reklampelare men jag tycker ändå det kan vara ett steg på vägen på så sätt att klottret får folk att inse att sådana ideal är osunda och också faktiskt overkliga. Ingen kan se ut som tjejerna i reklamannonser utan 1 makupartist, hårstajlare, övriga stylister, skickliga ljussättare och inte minst datorretuscherare.

• vårsol

Själv reagerar jag inte över att se avklädda smala kvinnor med perfekt hy. Inte längre. Man blir som blind för det... Men när någon klottrar på dem skapas en debatt om ideal och objektifiering och det är ju bara bra! Klottra på!

• Lady

Jag vet inte vilken reklamkampanj ni syftar på - den jag lagt märke till är de "mörka" tjejerna som har bikini. De är INTE för smala och bilderna är inte på något vis kvinnoförnedrande.

Personligen tycker jag att det KÖN som blir diskriminerat av medior idag är MANNEN. Han framställs som trög ful svag ointelligent och mesig.

• Mamali

Nej, bilderna i sig kanske inte är kvinnoförnedrande men objektifieringen av kvinnor är verkligen skadlig för kvinnors frigörelse.

Hur mannen framställs är inte särskilt intressant i sammanhanget eftersom män som grupp ändå åtnjuter de allra flesta fördelar i förhållande till kvinnor som grupp på många viktiga områden. Lika irrelevant som att beklaga sig över "omvänd rasism"... .

• dexterswife

Jag är faktiskt lite trött på allt jämställdhetssnack. Män och kvinnor är inte lika. Däremot tycker jag att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete, så långt är jag med. På mitt jobb ska lönerna justeras efter kön och bara i ett enda fall behövdes detta göras. Och de var en man som tjänade för lite!

Dessutom, nu när männen i jämställdhetens tecken ska vara med på förlossningen så har ju förlossningstiden ökat med 8 timmar i genomsnitt mot när kvinnan ensam tillsammans med personalen skötte arbetet...

• morotsland

Till Lady: det handlar inte om huruvida modellerna är "för smala" eller inte (annars kan noteras att när de gjorde statistik på ett gäng toppmodeller hade de i genomsnitt ett BMI på 17...). Det handlar om att de är en del i både normen för hur kvinnor ska se ut och i objektifieringen och sexualiseringen av kvinnor. Jag jobbar ibland med jämställdhetsprojekt på högstadie/gymnasieskolor och det är helt otroligt hur jävligt många tjejer mår och hur "normalt" det är att fokusera på bantning, bröststorlekar, smink etc - dvs att ägna sitt liv åt att duga för killarna.

Svar på tråden HM reklampelare??