• LitenIsa

Kan man bli deprimerad av att SLUTA amma?

Min dotter är snart 8 mån. Hon har alltid strulat med maten, sover kasst på nätterna och vägrat flaska samt haft det jobbigt med viktuppgång.

Nu har jag trappat ner mycket på amningen då hon äntligen tar flaskan och nu även sover lite bättre på nätterna. Fast saken är den att JAG känner mig så nedstämd. Det började lite smått när jag började trappa ner på amningen så jag funderar på om man kan bli deppig av att sluta amma. Eller om det bara är lite vanligt höstdebb som smugit sig på...

Jag borde ju vara gladare nu när jag har ett nöjdare barn och dessutom får sova lite mer men det är precis tvärtom.

• Svar på tråden Kan man bli deprimerad av att SLUTA amma?
  • Birgitta L

Svar till LitenIsa:

Man blir inte deppig av hormoner så det är inte amningen i sig som gör dig deppig. Men kanske känner du en sorts sorg eller deppighet av att sluta med den närhet som amningen innebär. Att sluta amma är ju en process som tar lite tid att vänja sig vid, både för din lilla och för dig som mamma.

• LitenIsa

Tach för ditt svar.

Så skulle det ju kunna vara även om det inte känns som att jag sörjer över amningen... Får väl ge det lite tid, känns nog bättre efter ett tag.

• Birgitta L

Svar till LitenIsa:

Ja vad klokt av dig att ge det lite tid. Det är precis så som du själv är inne på, en process inom dig som inte är medveten om. Det är ju en separation i sig att sluta med amningen. Det kommer absolut att kännas bätttre efter ett tag.

• Marlene

Visst kan amningsavslut medföra en viss sorg, både för att en period i livet är slut men även för att när man ammar har man ganska mycket oxytocin i omlopp (det är bla det som styr utdrivningsreflexen) och det är ett må bra, avslappnande hormon.

Nu är ju inte wiki allvetande men

"Enligt vissa forskare ger oxytocintillförsel bland annat upphov till lugn, minskad smärtkänslighet har en lugnande och stimulerande effekt på tillväxt och läkning"

sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin

• hjärtat82

Jag upplevde att jag blev nedstämd i ca 14 dagar efter amningslutet, om det var ändrade hormonnivåer eller något psykiskt vet jag inte.

• Trollemora

Jag blev helt förstörd, mådde inte bra alls. Var ledsen och nere, allt kändes trist och sorgligt. Säkert hormoner och en sorg över att sluta i kombination.

• LitenIsa

Vad skönt att det verkar finnas ett par till iallafall som upplevt nedstämdhet i samband med att man slutar ammar.

• bf081130

jag känner PRECIS så också. slutade amma för typ två veckor sen och har känt mig oproportionerligt ledsen. liksom bara velat gråta för minsta motgång på jobbet i dag.

mitt liv är jättebra i övrigt, bebben (9 månader) är superglad och sover bra och allt annat också bra.

har varit helt frågande inför min nedstämdhet. jätteskönt att höra att ni är fler som känt samma sak när ni slutade amma!

Svar på tråden Kan man bli deprimerad av att SLUTA amma?