• LindaJohansson81

Hur mycket fickpengar behövs för två veckor i Thailand?

Hej!

Vi ska åka till Thailand över julen (2 vuxna och 2 barn), i två veckor. Och jag undrar lite hur mycket fickpengar behövs det?
    Inget budget utan vi vill unna oss på semestern, så ni som varit i Thailand, hur mycket har ni gjort av med /spenderat.

Tacksam.

• Svar på tråden Hur mycket fickpengar behövs för två veckor i Thailand?
  • LindaJohansson81

*puffar*

Ingen som varit i Thailand?

• Bling1975

Om man inte räknar med tiden i Bangkok där vi shoppade på tok för mycket så gjorde vi av med mellan 1000-2000 per dag på två vuxna på Koh Samui. Då ingick mycket utflykter, massage på på SPA och vid poolen, taxi varje dag, lite shopping och mat på lite finare ställen. Jag dricker dock inte alkohol och min man gör inte det så ofta när det bara är vi.

Men mitt intryck av Thailand var att det kan kosta precis hur lite eller hur mycket som helst beroende på var man bor och vad man gör. Vi bodde på ett lyxhotell i en vecka och där var allt dyrt. Massage kostade ca 1000 bath, taxi till restaurangområdet 400, en cola 50, lunch för två 1000 osv. Efter det bodde vi på ett mellanklass hotell på samma strand, där var allt mycket billigare. Massage 300 bath, taxi 300, cola 15, lunch för två 250 osv.

Min man dyker också och det är rätt dyrt där vi var, ca 3500-4000 bath per dag så det gick utanför budget.

• Bling1975

Förtydligande, 1000-2000 svenska per dag, priserna längre ner är dock i bath.

• LindaJohansson81
    Bling1975 skrev 2009-09-04 13:00:05 följande:
    Om man inte räknar med tiden i Bangkok där vi shoppade på tok för mycket så gjorde vi av med mellan 1000-2000 per dag på två vuxna på Koh Samui. Då ingick mycket utflykter, massage på på SPA och vid poolen, taxi varje dag, lite shopping och mat på lite finare ställen. Jag dricker dock inte alkohol och min man gör inte det så ofta när det bara är vi. Men mitt intryck av Thailand var att det kan kosta precis hur lite eller hur mycket som helst beroende på var man bor och vad man gör. Vi bodde på ett lyxhotell i en vecka och där var allt dyrt. Massage kostade ca 1000 bath, taxi till restaurangområdet 400, en cola 50, lunch för två 1000 osv. Efter det bodde vi på ett mellanklass hotell på samma strand, där var allt mycket billigare. Massage 300 bath, taxi 300, cola 15, lunch för två 250 osv. Min man dyker också och det är rätt dyrt där vi var, ca 3500-4000 bath per dag så det gick utanför budget.
    Nja, massage med två barn låter ganska så omöjligt! *skrattar*

Men det är bra att veta på ett ungefär hur mycket som går åt.

Middagar ute är det dyrt?
  • Solrosskogen

Det beror helt och hållet på var man reser! Om man inte åker till de där största turistställena utan de mindre kan man klara sig på mat för en hungring per dag (för alla er) Smart är att se till att ha med extra än det man har tänkt sig.. ex om man har tänkt ta med 20,000 ta några tusen till! :) För det blir oftast mer utgifter än man har tänkt sig. .När jag var nere senast klarade jag mig på 3000 kr på en månad! då var det dock inte så många utflykter på det.. Lycka till!

• LindaJohansson81

Hur fungerar det med Visakort? Kan man använda/ta ut pengar där?

• Bling1975

Man kan ta ut pengar på plats, men de tar en extra avgift utöver den man betalar i Sverige i de flesta automater och många tar inte kort. Större affärer och hotell tar såklart kort, men sällan på utflykter, små butiker, taxi, massage, mindre matställe etc.

När det gäller mat så kunde man äta thaimat på en ok restaurang väldigt billigt, västerländsk mat kostade mer. Som mest betalde vi 10.000 bath för en middag i Bangkok, som minst kanske 250 bath för thaimat på stranden.

• Linda365

När vi var i Phuket 15 dagar vintern 07 så gjorde vi av med 18.000:- 2 vuxna och 3 små barn. Endast en utflykt, lite shopping, mat och dryck,solstolar på stranden.
    Gick utmärkt att ta ut pengar i automater.

• LindaJohansson81

*puffar*

Vi ska åka till Koh Lak, erfarenheter?

• Linn

Jag och min sambo hade med oss 10 000 kr i fickpengar ihop, stannade 3 veckor.. Vi verkligen shoppade och shoppade och shoppade, massage varje dag åkte jetskii åt gott m.m men vi hade ändå någon 1000 lapp kvar när vi kom hem. Så jag tror ni klarar er på 10 000 på två veckor, kanske räkna med 15 ifall att :)

• Majsan70

Vi var 5 personer i Hua Hin för två år sedan. 25000 hade vi med ss o vi gjorde kanske av med 23000. Då åt vi massa god mat. Västerändsk så det kostade mer. Vi åkte taxi överallt o hade taxi på utflykterna, shoppade massor, var hos skräddaren o var på massage av olika slag osv osv. Vi unnade oss allt o lite till. Åldrarna var två vuxna, två tonåringar och en 4 åring.

• Sommar2

Vi var på phuket,två vuxna och två barn 6 0ch 8 år och gjorde av med 20 ooo kr ungefär. Vi var på utflykter, åkte taxi och long tail båtar och åt gott.

Svar på tråden Hur mycket fickpengar behövs för två veckor i Thailand?