• lurksmulan

Syntest på väldigt små barn?

Hur gör man syntest på väldigt små barn?
    Sonen fick glasögon på fyraårskontrollen och då var han stor nog att kunna peka på symbolerna, men hur gör man med mindre barn?

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Svar på tråden Syntest på väldigt små barn?
  • fruis

Det går ju att mäta synskärpa med elektronik på något sätt, i alla fall hos de optiker jag sett. De sätter ju bara en apparat mot ögonen och så är det klart. (vet inte hur det går till). Kanske är det så de gör?

• silverhjärta

Dottern var nog 8 månader har jag för mig. De kollade hennes syn eftersom hon har olika stora pupiller. Vet inte om det är samma test som görs. Men hon fick sitta i mitt knä medans de kontrollerade hur hon följde blicken efter små leksaker. Kollade hur pupillerna reagerade när de flyttade föremål längre från eller närmare ögonen. Hur hon reagerade när ljusförhållandena ändades. Till och med lyckades hon sitta stilla så länge så de kunde se synnerven genom pupillen även om det inte var lätt.

Don´t drink and derive!
  • lurksmulan

Kan man be om syntest för lillasyster eftersom storebror har glasögon?
    Det är ju inte alls säkert att hon ser dåligt också men det är ju jobbigt om hon gör det. Sonen sprang rakt in i en stolpe och slog ut en tand innan han fick glasögon, han såg den helt enkelt inte!

• lurksmulan
    fruis skrev 2009-09-04 12:40:07 följande:
    www.ltblekinge.se/halsaochvard/blekingesjukhu...Lång text om syntester för barn för den som är intresserad.
    Vilken bra länk förresten! Då förstår jag varför sonen fick titta på ett grått kort idag och att han inte alls såg några "klumpar" som ortoptisten sa, utan bara såg grått.
  • Hannah76

Ja man kan be om test. jag har bara sagt till på bvc, så har jag fått en remiss till ögon.

• lurksmulan
    Hannah76 skrev 2009-09-04 13:35:06 följande:
    Ja man kan be om test. jag har bara sagt till på bvc, så har jag fått en remiss till ögon.
    Vad bra, tack!
    Det känns lite löjligt att göra det på ett sätt, hon visar inga tecken på att se dåligt. Men det gjorde inte sonen heller så det är så himla svårt.
Svar på tråden Syntest på väldigt små barn?