• Nalle Puh73

Vattenpelare 3000, klarar dom spöregn då?

Har köpt Reima överdagsbyxor + en Reima jacka till William just för slippa galonisar och regnjacka. Hämtade honom nyss från dagis och jackan känns alldeles fuktig inuti. Vet inte om det kommer av regnet eller av att han svettas så. Blev besviken att han är istortsett lika svetig i den här som i andra vanliga jackor. Dom skulle ju vara så bra för varma barn och inga galonisar skulle behövas enligt försäljaren men jag börjar tvivla. Nu hade dagis personalen satt det i torkskåpet (jag hade glömt säga att dom inte fick det) och ändå känndes jackan fuktig. Han hade inte sett blöt ut men frågan är om han vart ute längre hade det varit en blöt grabb då eller? Någon som vet om 3000 vattenpelare funkar istället för riktiga regn/galonkläder?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Vattenpelare 3000, klarar dom spöregn då?
  • blajblaj75

nja, 5000 ska det vara minst för att tåla riktig väta. läste om det för några dagar sedan. ska kolla om jag hittar det.

• blajblaj75

Enligt EU-standard får man kalla plagg för vattentäta om de har en vattenpelare på 2000mm (eller 2 meter). Detta är dock en sanning med modifikation; en jacka eller ett par byxor med vattenpelare på 2000mm klarar en stund i lättare regn men tål inte barn som sitter i vattenpussar & njuter av plaskandet. Däremot perfekt att ha i skolväskan ifall det kommer regn när man inte väntar det & ganska snabbt kan ta sig inomhus. Klassiska regnplagg i galon har en vattenpelare på runt 5000mm & då börjar plaggen kännas vattentäta.

uteungar.wordpress.com/2008/08/05/regnklader/

• Nalle Puh73

Hmm, misstänkte det.
    F*n känner mig lite lurad. Köpte ju dom här plaggen just för att han inte skulle behöva regnkläder/galonisar. Nu åker jag ju på köpa en omgång till, morr......
    Frågade flera gånger om han verkligen klara sig utan galonisar och det var inga problem. Får väl hoppas på en torr höst annars.
    Hon har alltid sagt att Reima har vattenpelare 10000 så jag tog förgivet att dom hade det men nu är jag börjar läsa mer noga (visst mitt fel, borde läst innan) så står det att dom har vattenpelare 3000.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
Svar på tråden Vattenpelare 3000, klarar dom spöregn då?