Inskolning i andra lander
Ni som bor utomlands hur tycker ni att inskolning ar i det land ni bor? Skiljer det sig mycket fran Sverige? Ar ni nojda med dagiset over lag: personal/lokaler/utomhusaktiviteter?
Jag bor i Grekland och skolar in min 28 manders gamla son just nu. Jag ar inte alls nojd med inskolningssattet eller manga av personalens ideer. Har far foraldrarna inte vara med utan fran forsta dagen lamnar man bara barnet och gar (trots hjartskarande skrik). Den forsta dagn lamnar man 1 timme och sa lagger man pa 30 min varje dag tills man natt de timmar som barnet ska vara dar. Det andra som jag ar valdigt missnojd med ar att de negativt installda mot att min son ar torr dagtid. Idag vid hamtaning fick jag mer eller mindre en tillsagelse att han ar for liten for att vara utan bloja. De pastar att lakare sager att pojkar bor ha bloja tils de ar 3 ar. Jag blev helt hapen da jag inte tycker 27 mnader (har varit torr en manad) ar speciellt tidigt. De sager att han inte alltid sager till och att de ar stressade att hans ka kissa/bajsa pa sig. De bad mig satta pa bloja igen tills han vant sig vid dagis...jag vill inte borja om igen och kanner mig overkord.
Har ni andra nagra erfarenheter ni vill dela med er? Kanner att jag maste fa lite perspektiv pa detta och inte bara jamfora med Sverige.