• angeni

Billig 3-rätters middag eftersökes!

Hej. Tänkte överraska sambon med 3-rätters middag ikväll för att få ha det lite mysigt tillsammans efter allt bråk som har varit.

Vi har dock inte så mycket pengar just nu så det får gärna vara tips på billiga rätter.

Det vi har i frysen är följande:

-Köttfärs
    -kyckling
    -fisk (rödspätta, torsfile)
    -fläskkotletter.

Det får gärna vara något utöver detta men det får inte vara för dyrt.

Förrätten ska vara enkel, gärna med räkor eller något sådant

Snälla överrös mig med tips!

• Svar på tråden Billig 3-rätters middag eftersökes!
  • Ledilnaan

När vi har bjudit på trerätters så har vi först:

En kycklingsoppa, med kycklingfilé, kycklingbuljong, groddar och strimlade bambuskott. Billigt och mycket gott.

Till varmrätt:
    Wok med nudlar, nått kött/kyckling och grönsaker

Till efterrätt:
    Antingen friterad banan med glass (jätte lätt att göra om man har en fritös) eller bara chokladpudding med grädde, glass och sås

• angeni
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 14:12:02 följande:
    När vi har bjudit på trerätters så har vi först: En kycklingsoppa, med kycklingfilé, kycklingbuljong, groddar och strimlade bambuskott. Billigt och mycket gott. Till varmrätt: Wok med nudlar, nått kött/kyckling och grönsaker Till efterrätt: Antingen friterad banan med glass (jätte lätt att göra om man har en fritös) eller bara chokladpudding med grädde, glass och sås
    Tack det var jättebra förslag
    Wok fungerar ju utmärkt!
  • Nattmara82

Vi brukar köra avokadohalvor med räk-&majonäsröra

en kycklinggryta lagar sig praktiskt taget själv med potatis & rotgrönsaker
    annars kanske fylld köttfärslimpa med färskost & bacon
    eller kotletter med örtsås & honungsrostad potatis

efterrätt så funkar mannagrynspudding med grädde & jordgubbs sylt

• angeni
    Nattmara82 skrev 2009-09-04 14:18:49 följande:
    Vi brukar köra avokadohalvor med räk-&majonäsröra en kycklinggryta lagar sig praktiskt taget själv med potatis & rotgrönsaker annars kanske fylld köttfärslimpa med färskost & bacon eller kotletter med örtsås & honungsrostad potatis efterrätt så funkar mannagrynspudding med grädde & jordgubbs sylt
    Hur gör du kycklinggrytan då? Det lät väldigt intressant, rotfrukter är ju ganska billigt
  • Nattmara82

Kycklingbitar i rätt behändigt små bitar ca 3x3 eller 4x4 cm steks lätt efter att ha mjölats, Förkoka potatis & rotgrönsaker i ca 10 min & skär i samma storlek, jag brukar ha i morot, blomkål & palsternacka ev rödlök eller purjo om man nu gillar det. ner med allt i en stor stekpanna eller gjutgärnsgryta el dylikt, jag har just nu fastnat i att använda buljongtärningar med vitlök & persilja så jag tar en sådan & en grönsaksbuljongstärning.
    fettsnål matlagningsgrädde i så det täcker allt precis alternativt hälften vatten hälften grädde men resultatet blir inte lika bra, jag gillar den gräddiga såsen ;P
    Koka upp & sänk sedan värmen så det sjuder i ca 15-25 min, krydda med salt peppar & färsk persilja & smaka av, känn på potatis & rotfrukter så de är lagom mjuka.

Till & med mina ungar gillar denna & de är riktiga makaronibarn :)

Hoppas du förstod mitt recept, lycka till

• Nattmara82

bitarna är små med tanke på mindre barn & mindre skärarbete för vuxna vid matbordet, du kan göra större bitar så det blir mer substans om du vill

• jakebana

Torskfilé med vitvinssås, om ni ska dricka vin. Annars kanske gräslökssås. Och smörstompad färskpotatis.

Vaniljpannacotta, ev på hallonspegel till efterrätt.

Förrätten har jag inte funderat ut än. Avokadosoppa är sjukt gott :)

Allt ganska billigt och ändå lyxigt.

• angeni
    jakebana skrev 2009-09-04 14:38:05 följande:
    Torskfilé med vitvinssås, om ni ska dricka vin. Annars kanske gräslökssås. Och smörstompad färskpotatis. Vaniljpannacotta, ev på hallonspegel till efterrätt. Förrätten har jag inte funderat ut än. Avokadosoppa är sjukt gott :) Allt ganska billigt och ändå lyxigt.
    Det lät med även väldigt gott med gräslökssås.

Hur gör du den såsen?
  • jakebana

Går säkert att googla fram bra recept med mängder, själv kör jag oftast på känsla :) Bryner gul lök eller schalottenlök. Sen i med fiskbuljong eller fiskfond, lite vitpeppar. Sen grädde eller creme fraiche och hackad gräslök, finns både färskt och fryst. Smaka av med salt och peppar. Ev lite redning om det behövs. Går nog inte att misslyckas nästan. Största risken är att ha i för lite fond/buljong så att den blir smaklös. Lycka till!

Svar på tråden Billig 3-rätters middag eftersökes!