• Anonym (jobbigt)

Funderar på att köpa hund.

Jag har ingen dålig ekonomi, och vet att jag har råd att ha hund. Problemet är bara att jag just nu har 4 tusen på mitt sparkonto som egentligen ska gå till decembermånad då jag inte får något studiebidrag då.

Hunden jag är intresserad av kostar 6 tusen och jag har råd att köpa henne efter den 25 då jag får ut ca 15 tusen. MEN då vet jag inte hur jag ska lösa decembermånad som jag behöver ca 8 tusen till för att klara av. Finns ingen möjlighet att klara decembermånad om jag köper hund nu, samtidigt som det är min enda chans i år att köpa hund.

Men samtidigt så känner jag att jag behöver en hund för att kunna må bättre och komma ut, och helst innan jag går in i väggen totalt. Finns ingen att diskutera detta med eftersom alla tycker att jag ska strunta i att köpa hund.

Kan man ta lån ? Då skulle iofs min pojkvän bli galen om jag tog lån för att köpa hund, men samtidigt behöver jag något mer än att bara vara mamma. Jag behöver få något som bara är mitt och starta upp min gamla hund-hobby.

• Svar på tråden Funderar på att köpa hund.
  • Anonym (Inte råd)

Anonym (jobbigt) skrev 2009-09-04 15:34:14 följande:

Jag har ingen dålig ekonomi, och vet att jag har råd att ha hund. Problemet är bara att jag just nu har 4 tusen på mitt sparkonto som egentligen ska gå till decembermånad då jag inte får något studiebidrag då. Hunden jag är intresserad av kostar 6 tusen och jag har råd att köpa henne efter den 25 då jag får ut ca 15 tusen. MEN då vet jag inte hur jag ska lösa decembermånad som jag behöver ca 8 tusen till för att klara av. Finns ingen möjlighet att klara decembermånad om jag köper hund nu, samtidigt som det är min enda chans i år att köpa hund. Men samtidigt så känner jag att jag behöver en hund för att kunna må bättre och komma ut, och helst innan jag går in i väggen totalt. Finns ingen att diskutera detta med eftersom alla tycker att jag ska strunta i att köpa hund. Kan man ta lån ? Då skulle iofs min pojkvän bli galen om jag tog lån för att köpa hund, men samtidigt behöver jag något mer än att bara vara mamma. Jag behöver få något som bara är mitt och starta upp min gamla hund-hobby.
    Om du funderar på att ta lån för att köpa en hund så tycker jag att du har dålig ekonomi och inte har råd att ha hund. Vad gör du om hunden blir ordentligt sjuk och även om du har försäkring måste lägga ut ett antal tusenlappar på hunden. Har du inte den bufferten tycker jag att du ska avvakta.

Jag förstår för övrigt din önskan om en hund för att må bättre, men är du säker på att du orkar med en hund? Om man är påväg in i väggen är det kanske inte helt lätt att ta på sig ett "måste" till. Jag har själv varit deprimerad och velat ha en hund som kunde lyfta mig ur den men är idag glad att jag väntade tills dess att jag mådde bra innan vi skaffade hund då det är mycket jobb med en hund.
  • Miss Lau

Har ni ingen buffert ska ni absolut inte skaffa hund!

• Pejt

Har hund nu - det är tyvärr inte helt gratis. Vår väger ca 50 kg (stor) så den äter för ca 500 kr/månad. Försäkringen ca 150 kr/mån (tror jag). Om man sedan jobbar heltid kan det vara svårt att gå ut med den på dagarna - dagmatte/hunddagis kostar ofta en hel del.

Köp en hund när du har råd - det är väl ingen panik och hundar kommer du kunna köpa under lång tid framöver!

• Minna10

Hundar är dyra.. inte bara inköpet av valp utan ävan vaccinationer, mat, veterinär besök och försäkring.

Jag förstår dig dock om att hundar ger något i livet så ett förslag skulle vara att adoptera en hund från ett shelter. Det finns så många fantastiska hundar utan hem och utan mamma och pappa. Det är bland det finaste man kan göra.

• Anonym

Snälla tänk på varför du skaffar hund? för din egen skull eller för hundens? om du inte mår bra själv, hur ska du då kunna få hunden till en trygg och stabil hund?
    nej, jag tror att man alldeles för lätt glömmer bort hur pass mycket jobb och energi och framför allt TID det tar med en vovve. Så tänk efter en gång till. Och en gång till innan du betämmer dig.

• Mariohn

Har man ingen buffert ska man inte skaffa djur. Djur är dessutom inget man skaffar för att man känner att man måste det för att må bra. Det är som att skaffa barn för att man vill bli älskad. Det finns inga garantier för att djuret förblir friskt eller inte visar sig ha de egenskaper man föreställde sig osv osv. Förstår man inte det bör man definitivt inte skaffa djur!

• Smurfen70

Kommer du orka allt jobb som en hund innebär? Det är heller inte säkert du mår bätte av hunden utan tyngd av mer måsten i stället vill någon ta över i så fall?
    Om hunden skulle ge dig välmående kan det lätt dras ned då ni i stället får en jobbig ekonomikst situation.

• Anonym

Försäkrade precis vår valp och det gick på över 2000 kronor. Det är mer än bara inköpet som kostar, och det finns många saker som försäkringen inte täcker. Har du någon plan på vad du ska göra om hunden blir sjuk i december då det redan fattas pengar? Annars tycker jag nog att du ska försöka spara ihop en buffert först. Förstår att det här knappast är vad du vill höra. Lycka till i alla fall.

• Alexandra

har du inte råd att lägga ut 6 000 på inköp av hunden så köp inte! Vad gör du om hunden blir sjuk ex?

Var själv och kastrerade min ena hane förra fredagen och det gick lite snett med läkningen så NU är vi uppe i 7000 på vet/medicin kostnader på EN vecka.

Försäkringen täcker inget av detta så är bara att betala och se glad ut :)

Dyrt nöje med hund!

• Anonym

jag kan inte annat än att hålla med ovanstående talare, skaffa inte hund om du måste ta lån för att köpa den.
    nu är det här säkerligen ett undantag men det kan alla gånger hända, vår hund gjorde illa sig förra sommaren och det krävde både operation och timmar av rehabilitering, slutsumman hamnade alla gånger på runt 50-60 000, visst hon är försäkrad men det kostar ändå..
    så vänta med att skaffa hund tills du känner att du har råd..

lycka till!!

• Anonym (Malin)

Om man tänker på din ekonomi tror jag det blir ännu ett stressmoment om du skaffar hund nu.

Däremot håller jag inte med några här om att du inte ska ha en hund för att du sjäälv mår dåligt.. Fånigt.

Jag var på botten och skaffade en krävande liten hundvalp och inte tog den skada av att jag mådde dåligt. Jag fick någon att ta hand om och det fick mig att må bättre. Hon är en glad älskvärd golden retriver på 3 år idag. :)

• Anonym (stjärna)

Jag tror på djurs sällskap är en väldigt stor hjälp när man mår dåligt...

Dock så MÅSTE man enligt mig ha råd att kunna ta den till vetrinären, man ska ha råd att ge den den medecinen som den behöver och ge den bra foder...

Jag tycker också att det låter oansvarligt att köpa hund i nuläget om du har barn, och inte vet hur du ska klara december månad eftersom det kommer fattas pengar...
    Hur tänker du då??

Tyvärr tyvärr tyvärr, för jag vet att länktan kan vara oändlig. Men jag måste avråda dig, det är alldeles för snäva marginaler...

• Anonym (en hund kostar)

Om du ska ta lån för att köpa en hund så tror jag inte riktigt du vet vad det kostar att ha hund. Jag köpte en hund för cirka 1 ½ år sedan, hennes mat går på ett par hundra kronor i månaden, försäkringen på någon hundralapp och sedan ska man även ha pengar över till vaccination tex. och lite sparade pengar OM hunden skulle råka illa ut, för jag kan säga att det inte är billigt med röntgen, medicin och allt sånt som kan tänkas behövas. Dessutom, när man skaffar en hund så är det ju ingen kortsiktig plan för att " inte gå in i väggen", en hund lever i upp till 15 år och kan inte vara ensam mer än 6 timmar om dagen enligt lag, och vissa hundar kan inte ens vara ensamma så länge för att dom helt enkelt inte klarar av det.

Blev ett lite långt svar, men jag tycker du ska tänka lite till..

• Anonym (jobbigt)

Anonym (stjärna) skrev 2009-09-05 16:55:08 följande:

Jag tycker också att det låter oansvarligt att köpa hund i nuläget om du har barn, och inte vet hur du ska klara december månad eftersom det kommer fattas pengar
    Vad då fattas pengar till december månad ? Det gör det bara om jag köper en hund för 6 tusen , och inte annars.

Och ja, jag har haft hund innan. Sjukliga sådana med så jag vet vad baksidan av medaljen kan kosta om man får en sjuk hund. Jag vet att min ekonomi klarar av en hund, det som den inte klarar av just nu är inköp av en hund. Ni har ingen aning om vad jag har i utgifter, eller hur mycket jag har över varje månad. Jag är

Jag lämnar tråden, så kan ni fortsätta diskutera huruvida jag vet vad en hund kostar eller inte. Nu kommer det inte bli en hund i år, utan kommer vänta tills nästa år men enbart pga att jag och pojkvännen kom fram till igår att vi börjar planera för ett till barn. Vi har gemensam ekonomi men han vill inte betala för hunden , vilket jag accepterar eftersom jag inte betalar hans intresse.
  • Anonym (stjärna)

Anonym (jobbigt) skrev 2009-09-05 22:59:08 följande:

Vad då fattas pengar till december månad ? Det gör det bara om jag köper en hund för 6 tusen , och inte annars.
    Du skrev: "samtidigt som det är min _enda_ chans i år att köpa hund"
    och denna hunden kostar 6000:-

Alltså utgår jag ifrån att det finns ingen annan hund i dina tankar, och om det kommer fattas pengar så är det inte bra läge att köpa hund...

Grattis till barnplanerandet :)
  • En Dum En

Jag förstår din längtan. Jag har haft hund hela mitt liv. Kommer från en riktig hundfamilj. Min förra hund avlivades strax innan jul förra året och det var riktigt tungt.
    Jag har fortfarande inte skaffat ny hund pga att jag bla har 2 små barn som tar all min tid. När barnen är större blir det nog en hund.

Kan du inte vara dagmatte eller hundvakt?
    Hundar som kommer från tex Irland (från dåliga förhållanden) och ska adopteras bort här i sverige bor först hemma hos nån. Kan du inte vara en sån familj som låter hundar bo hos dig innan dom hittar hem?

• Kan inte bli bättre än såhär

Anonym (jobbigt) skrev 2009-09-05 22:59:08 följande:

Vad då fattas pengar till december månad ? Det gör det bara om jag köper en hund för 6 tusen , och inte annars.Och ja, jag har haft hund innan. Sjukliga sådana med så jag vet vad baksidan av medaljen kan kosta om man får en sjuk hund. Jag vet att min ekonomi klarar av en hund, det som den inte klarar av just nu är inköp av en hund. Ni har ingen aning om vad jag har i utgifter, eller hur mycket jag har över varje månad. Jag ärJag lämnar tråden, så kan ni fortsätta diskutera huruvida jag vet vad en hund kostar eller inte. Nu kommer det inte bli en hund i år, utan kommer vänta tills nästa år men enbart pga att jag och pojkvännen kom fram till igår att vi börjar planera för ett till barn. Vi har gemensam ekonomi men han vill inte betala för hunden , vilket jag accepterar eftersom jag inte betalar hans intresse.
    Men gud så dumt, du skriver ju själv att du inte har pengar så det räcker.
Svar på tråden Funderar på att köpa hund.