• stjärna4

Hyposensibilitering!

Har en labbe/golden som har fått svår allergi.Är allergisk mot väldigt mycket men mest mot kvalster och gräs!Har under en längre tid haft återkommande öroninflammationer,ögoninflammationer och röda varande utslag!Var hos en hudveterinär som konstaterade svamp i tassarna och infektion i kroppen pga allergin.Veterinären rekommenderar nu hyposensibilitering och jag undrar om det finns någon som använder det till sin hund?Vet pratade om att det kostade ca 2000kr för 10 ml men hur länge räcker det?Behöver man ha allergifoder?Nu har han slutat med antibiotikan och ska nu klara sig på fiskolja och spot on så länge.Behöver man fortsätta med det sedan när han har vaccinet?Ska prata med vet på måndag men tänkte att någon här kanske ville dela med sig av sina erfarenheter????

• Svar på tråden Hyposensibilitering!
  • Mamma till R o A

Hur gammal är hunden?
    Att hyposensibilisera hunden innebär att det framställs ett vaccin just för din hund och det som orsakar allergin.
    Det kostar pengar, och det är inte säkert att det fungerar. Det är också en jobbig "resa" innan man vet att hyposensibilisering fungerar.

Oftast så ges cortison samtidigt som vaccinet.

Aliquando et insanire iucundum est
  • stjärna4

Hunden är 1 1/2 år!Det är ju det som är det jobbiga att det både är dyrt plus att man inte vet om det fungerar.Med 3 barn,hus och föräldrarledig har man ju inte jättemycket pengar.Usch vad jobbigt det är!Blir jätteledsen så fort jag tittar på hunden!

• Mamma till R o A
    stjärna4 skrev 2009-09-04 19:59:49 följande:
    Hunden är 1 1/2 år!Det är ju det som är det jobbiga att det både är dyrt plus att man inte vet om det fungerar.Med 3 barn,hus och föräldrarledig har man ju inte jättemycket pengar.Usch vad jobbigt det är!Blir jätteledsen så fort jag tittar på hunden!
    Är hunden försäkrad?

Jag vet hur jobbigt det är att ha en allergisk hund. Min förra hund hade svår allergi och vi kämpade i 2½år med mediciner innan vi beslutade att låta henne somna in. Men vi använde inte något vaccin, vi provade med dieter, cortison, och tillslut imunhämnade medicin som fungerade men hunden fick hemska biverkningar av medicinen.
    Aliquando et insanire iucundum est
  • Xgirl83

Vi har gjort hyposensibilisering på vår golden. Hon är allergisk mot dammkvalster och förrådskvalster. Jag vet inte hur länge 10 ml räcker, men vi betalade något på 4000:- för en "omgång" med ganska många sprutor, ca 6 månader tror jag. Började ge varannan dag sedan blev det mer och mer sällan (1 gång i månaden eller nåt sånt i slutet). Det fungerade bra på vår hund! Vi kan fortfarande inte ha mattor hemma eftersom det är kvalster i det, och hon har inga filtar att ligga på utan bara bia-bäddar. Sedan äter hon färskfoder eftersom vi fick tipset att det är kvalster i torrfoder. Så det kan ju vara ett tips till din hund också.

Vi ger Klass, www.klassfoder.se, men det finns ju många olika sorter. Kolla om nån sort finns i en djuraffär när er eller om de kan leverera hem till er.

När vi håller oss till det jag skrev här ovan så kliar hon sig inte längre, bara ytterst sällan. Så vår vardag fungerar för hunden nu efter hyposensibiliseringen, medan hon kliade sig väldigt mycket innan den. Sedan har vi märkt att hon mår bättre ju mer hon kan vara utomhus. Vi har flyttat till hus så hon är ute i trädgården nästan jämt.

• Xgirl83

Och om vi hade behövt göra hyposensibiliseringen igen så hade det varit billigare, då själva vaccinet redan är framställt.

• stjärna4

Ja,han är försäkrad hos folksam!
    Det känns för jävligt för samtidigt som jag skulle vilja göra allt för hunden inser jag att vi tyvärr inte har råd med hur mycket utgifter som helst plus att sonen är allergisk mot kvalster och katt så han behöver medicineras dagligen.Hans doktor har påpekat flera gånger att det bästa för sonen vore om vi lämnade bort hunden eftersom han måste medicineras trots kvalsterskydd i sängen och att vi inte har katt.Alltså menar hon att han kan utveckla allergi mot hund om han ständigt utsätts.Detta gör ju inte saken lättare!Det är ju ingen som vill ta emot en hund med sådan allergi!Det lutar väl ändå att vi provar hyposensibilisering för att e om det hjälper,men måste man åka till veterinären de första gångerna för att vaccineras eller hur funkar det?
    xgirl83:Hur mycket betalar du för den maten på en månad?

• köttbullelydnad

Ola får hypo var 5:e vecka av mig här hemma (hushållsdammkvalster). Han har svarat enormt bra på behandlingen och är i stort sett symtomfri idag. Dock jobbigare på sommaren då all j*vla pollen ställer till det. Någon allergivänlig mat behöver han inte.

Vi har Ola försäkrad hos Agria, och de har stått för större delen av kostnaden av hypon - utan diskussion. Olas vaccin ligger på ca 1200,-/flaskan och för vår del ingår även sprutor och kanyler i det priset (vet andra som fått betala extra för det).
    Första "flaskan" hypo jag fick ut till honom tog slut förra gången jag gav honom, då hade den räckt sedan slutet av oktober förra året. Så nästa söndag är det dags att påbörja hans andra flaska.

I början ger man en mindre dos som sedan ska ökas på för var gång man ger då tidsglappet mellan gångerna istället ökar. Det man bör tänka på är dock att det kan ta upp emot 6-8 månader innan hunden visar resultat att den svarar på behandlingen eller ej, (det tog ett bra tag innan vi såg skillnad på Ola).
    Vi får absolut inte ge Ola kortison under tiden han går på hypon då det slår ut hypons effekt, så han är helt "tablettfri".

• Xgirl83

gollie: Vi har gått till veterinären för alla sprutor, men jag tror att hos vissa veterinärer får man lära sig att själv ge det, så det är nog olika. Den maten kostar 159:-/10 kg och vår hund äter ½ kg om dagen. Så ca 159:- för 3 veckor. Det blir billigare än torrfoder av bra kvalitet. Men det är ju lite krånligare för det måste tinas varje dag osv. Men jag tror det är bättre och naturligare för hunden, och vår hund älskar det verkligen.

• Xgirl83

Vi hade något tillägg som ger ersättning även för läkemedel, vet inte om det var tack vare det som vi fick ersättning för hyposensibiliseringen. Men vi har inte betalat mycket i alla fall.

• stjärna4

xgirl83:Folksam har det så att har man deras "bästa" försäkring betalar de medicin för 3000kr om året!Vet pratade om att vi skulle ta sprutorna själva.Det hade blivit lite långt att köra annars för vi bor 7 mil ifrån djursjukhuset där vi går.Maten du skrev om var ju billig!Kan tänka mig att våra hundar är ungefär lika stora.Innan köpte vi royal canin och en sådan säck kostar ju över 600kr!
    Det är så mycket jag undrar så jag blir helt snurrig i huvudet!
    Om man ska prova hyposensibilisering hoppas jag att man slipper ge kortison också.Mest för biverkningarna men också för att jag tycker det är fruktansvärt jobbigt med tabletter för hunden vill inte ta dem m.m.Det blir en så jobbig procedur!!!

Svar på tråden Hyposensibilitering!